کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۶۲۰
تاریخ خبر:

آیا چت، روابط نامشروع را ثابت می‌کند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به چهار سوال مطرح شده در فضای مجازی پاسخ می‌دهیم:

* یک: ‌مخاطبی از ما پرسیده‌اند که تهدید از نظر قانونی چه تعریفی دارد. این سوال از اینجا برای این مخاطب به وجود آمده است که ایشان ضمن پیام‌های مکتوبی به همسرشان که قصد طلاق از او هم دارند نوشته‌اند: «تا قران آخر مهریه را از تو خواهم گرفت. کاری خواهم کرد که ماشین زیرپایت و سقف بالای سرت را بفروشی و مهریه من را بدهی. بعد هم از تو طلاق خواهم گرفت.» حالا همسر این خانم گفته که با پرینت این پیامک، می‌خواهند از ایشان تحت عنوان تهدید شکایت کنند.

* پاسخ: باید به این مخاطب گفت که تهدید باید لزوما به ارتکاب یک عمل مجرمانه صورت گیرد و تهدید نسبت به یک امر قانونی، معنایی ندارد. بنابراین اگر این خانم، همسرش را به انتشار تصاویر خصوصی او تهدید کرده بود، از آنجایی که این کار اصولا قانونی نیست، تهدید محسوب می‌شد ولی اخذ مهریه یک حق است برای زن و بنابراین اساسا چیزی تحت عنوان تهدید به اخذ مهریه یا شکایت نداریم.

* دو: شهروند دیگری پرسیدند شوهرشان با یک خانم متاهل رابطه دارند و ایشان توانستند از طریق چت‌های گوشی این موضوع را بفهمند. حالا سوال دارند که باید چه کنند؟

* پاسخ: اول باید به این خانم گفت که چت‌هایی که در اپلیکیشن‌ها یا حتی از طریق پیامک صورت می‌گیرد، از نظر قانونی، تاب اثبات رابطه مشروع را ندارد و نمی‌تواند چنین اتهام بزرگی را با چت، ثابت کرد. با این حال، اگر برای خود ایشان این ماجرا یقینی شده است می‌توانند از طریق ادعای سوء رفتار در دادگاه که خیانت هم یکی از موارد سوء رفتار است نسبت به درخواست طلاق اقدام کنند اما باید توجه داشته باشند که دادگاه برای اثبات خیانت به دلیل محکمه پسند نیاز دارد و این دلیل، رای دادگاهی دیگر مبنی بر رابطه نامشروع است و از این نظر هم بن‌بستی وجود دارد. بنابراین به این خانم توصیه می‌کنیم که ضمن رعایت حدود قانونی، اقدام به تامین یا به‌دست آوردن دلیل در زمینه خیانت همسرشان کنند.

* سه: سوال شهروند دیگری این است که اگر مهریه من هزار سکه عندالاستطاعه باشد و هنگام مطالبه مهریه تا ۱۱۰ سکه را بتوانم بدهم؛ باقی مهریه منتفی می‌شود؟

* پاسخ: منفی است. مهریه اساسا منتفی نمی‌شود مگر کسی که از شما طلب دارد یعنی همسرتان، آن را به طور رسمی با حضور در یک محضر به شما ببخشد. بنابراین آن بخش باقی‌مانده مهریه را نیز باید هر زمان که داشتید، پرداخت کنید.

* چهار: و سوال پایانی اینکه شهروندی پرسید: من خواهر خانم مجرد دارم که پدر ندارد. با توافق همسر اولم می‌خواهم با او ازدواج کنم و به خانه ما بیاید. امکانش هست که روال قانونی این کار را به من بگویید؟

* پاسخ: به اصطلاح حقوقی و قانونی، جمع بین دو خواهر یعنی ازدواج همزمان با دوخواهر حرام شرعی و غیرقانونی است. بنابراین کاری که می‌خواهید انجام دهید، روال قانونی ندارد.

*** ‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .

کدخبر: ۳۸۷۶۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر