کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۸۰۶
تاریخ خبر:

آیا واقعا ممکن است ترامپ در انتخابات ببازد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | یکی از صفات بارز دونالد ترامپ دروغگویی است. او با ثبت بیش از ۱۸هزار دروغ در دوران ریاست‌جمهوری خود تاکنون رکوردی عجیب را ثبت کرده است. یکی از مشهورترین دروغ‌هایی که ترامپ به کرات آن را تکرار می‌کند میزان رضایت مردم آمریکا از خدمات او و محبوبیتش است.

میزان رضایت مردم آمریکا از دونالد ترامپ در آوریل ۲۰۲۰ که آخرین آوریل دوره ۴ساله ریاست‌جمهوری اوست تنها ۴۳درصد است. میانگین میزان محبوبیت روسای جمهور آمریکا از سال ۱۹۳۸ تاکنون در آخرین آوریل دوره اول ریاست‌جمهوری آن‌ها ۵۳درصد بوده است. در این بین بالاترین درصد رضایت به دولت آیزنهاور با ۶۹درصد و کمترین میزان به جیمی کارتر با ۳۹ درصد اختصاص دارد.

این میزان برای سه رئیس جمهور قبلی یعنی باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون به ترتیب ۴۷، ۵۲ و ۵۴ درصد بوده است.
با مرور میانگین رضایتمندی از ترامپ از ژانویه ۲۰۱۷ تا کنون هم به میزان ۴۰درصدی می‌رسیم. بالاترین درصد رضایتمندی از او در طول این سه سال و چند ماه گذشته ۴۹درصد و پایین‌ترین ۳۵درصد بوده است.

جالب است که رضایتمندی ۴۹درصدی که بالاترین میزان در طول دوره ریاست‌جمهوری ترامپ است مربوط به فوریه ۲۰۲۰ است که بروز بحران کرونا در ابتدا این میزان را به مرور دچار کاهش یک درصدی در هر هفته کرد و با قوت گرفتن بحران کرونا در آمریکا و انتقادات از شیوه مدیریت بحران دولت ترامپ در سه هفته اخیر، هر هفته میزان رضایت از او ۲ درصد کاهش داشته است. البته میزان رضایت طرفداران و حامیان حزب جمهوریخواه از ترامپ به علت مدیریت بحران کرونا توسط او ابتدا با ۳ درصد ریزش به ۹۱ درصد رسید اما پس از دعوت او از حامیانش به تظاهرات مسلحانه خیابانی و آشوب این میزان با ۳ درصد افزایش دوباره به ۹۴ درصد رسید.

با رجوع به همین سنجش در مورد جورج هربرت بوش(بوش پدر) و جیمی کارتر که هر دو رئیس‌جمهور تک دوره‌ای آمریکا بودند متوجه می‌شویم که جورج بوش پدر ابتدا با ۸۹ درصد میزان رضایتمندی وارد کاخ سفید شد و به علت مشکلات اقتصادی که در اواخر دولت او به وجود آمد، جنگ خلیج‌فارس و مسئله گروگانگیری آمریکایی‌ها در لبنان این میزان تا ۲۹درصد در زمان انتخابات کاهش یافت و سبب شد او رقابت را در دور دوم به بیل کلینتون واگذار کند.

جیمی کارتر هم با ۷۴درصد میزان رضایتمندی وارد کاخ سفید شد ولی کشمکش‌های فراوان و نفسگیر کارتر با کنگره، تورم بی‌سابقه، رکود اقتصادی و مسئله گروگان‌های سفارت آمریکا در تهران سبب شد این میزان در ماه‌های آخر دوره او به ۲۸ درصد سقوط کند.حال با استناد به آمار، نرج ریزش رضایتمندی از ترامپ و تشابه مشکلات اقتصادی اواخر دوران ریاست‌جمهوری او با جورج بوش پدر و جیمی کارتر می‌توان حدس زد او نیز ممکن است یکی دیگر از رئیس‌جمهورهای تک دوره‌ای آمریکا باشد. البته اگر ترامپ به ماجراجویی نظامی خود با ایران و چین هم بیشتر از پیش دامن بزند به مدل بوش و کارتر نزدیک‌تر شده و احتمال شکست او نیز بیشتر خواهد شد.

کدخبر: ۳۲۲۸۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر