کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۰۷۶
تاریخ خبر:

آیا واقعا ملیندا گیتس ‌از طلاق درآمد داشته‌؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | حتما شما هم در چند روز گذشته این شوخی جنسیتی را دیدید که تصویر همسر جف بزوس مدیرعامل آمازون و تصویر ملیندا گیتس، همسر بیل گیتس موسس مایکروسافت را کنار هم گذاشتند و نوشتند که آنها روی همدیگر، ۱۰۰میلیارد دلار ثروت داشتند و منبع درآمد هم طلاق بوده است.سوال این است که آیا این حرف درست یا دقیق است؟

نه. منبع درآمد این دو خانم طلاق آنها نیست. در واقع آنها به خاطر طلاق گرفتن صاحب اموال و دارایی نشدند بلکه ثروتشان به خاطر این بوده که یکی از دو پایه زندگی مشترک بودند.قاعده تنصیف اموال (یا به تعبیر انگلیسی آن division of property) در واقع پاداشی نیست که زن به خاطر طلاق خود می‌گیرد بلکه سهمی است که او از زندگی دارد.

این شرط از سال ۱۳۶۲ وارد عقد‌نامه‌های ایران نیز شده است و اغلب دامادهای محترم با امضای آن چهل امضای معروفی که هنگام عقد (و اغلب بدون مطالعه) صورت می‌دهند به این شرط رضایت می‌دهند که «اگر شوهر درخواست طلاق کند و دادگاه تشخیص دهد تقاضای طلاق از تخلف زن از وظایف (زناشویی) یا سوءاخلاق و رفتار وی نبوده مرد موظف است از یک تا ۵۰ درصد دارایی خود را که در ایام زندگی مشترک (زناشویی) به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زن منتقل کند.»

با این حال در حقوق آمریکا این موضوع با ایران متفاوت است.در واقع تنصیف اموال در ایران چهار شرط دارد: ۱٫ وجود رابطه زوجیت دائمی (و نه موقت) ۲٫ درخواست طلاق از سوی زوج باشد. ۳٫ طلاق ناشی از تخلفات و سوءاخلاق و رفتار زن نباشد و الّا زوجه مستحق تا نصف دارایی نخواهد بود. ۴٫ وجود دارایی زوج در هنگام درخواست طلاق.

اما در آمریکا و به طور مشخص در همین ایالت واشنگتن که در حال حاضر درخواست ملیندا و بیل گیتس را مورد بررسی قرار می‌دهند چنین شروطی وجود ندارد و در عوض، گفته شده که بدهی‌های مشترک به وجود آمده در طول زندگی زناشویی نیز باید نصف شود. به عنوان نکته پایانی باید گفت هر دوی این افراد و به طور خیلی خاص‌تر همسر سابق جف بزوس، صاحب آمازون در شکل‌گیری و توسعه دو کسب‌وکار اصلی آنها یعنی مایکروسافت و آمازون نیز نقش داشتند و به تعبیری صرفا نقش همسری در خانه را هم نداشتند و در اصل کسب‌وکار هم موثر بوده‌اند. بنابراین آن تصویر را به عنوان یک شوخی جنسیتی نگاه کنید و تمام!

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .

کدخبر: ۳۸۹۰۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • tors64b

    حتما اینم اخیرا با یک مهریه بگیر ایرانی دوست شده