کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۷۳۹
تاریخ خبر:

آیا نفرین کردن جرم است؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به چهار سوال مطرح شده توسط کاربران سایت حقوقی دادراه پاسخ خواهیم داد.
سوال یک: من مجردم! از من شکایت شد به اتهام زنا و ثابت نشد و حکم به رابطه نامشروع دون (کمتر از) زنا زدند، طرفم متاهل بود و شاکی شوهرش بود! الان نزدیک دو سه سال از تمام شدن حکمم می‌گذرد! می‌خواهم بروم و اعتراف کنم. داشتن رابطه را توی دادگاه انکار کردم و می‌خواستم ببینم می‌شود یا نه و عواقبش چیست؟!

پاسخ: اگر با وجدان خودتان کنار نمی‌آیید باید بدانید که از حیث حقوقی یا شرعی الزامی به اقرار در این زمینه ندارید. صرفا از این کار توبه کنید و با اقرار در این زمینه، زندگی خانوادگی فرد دیگری که احتمالا مثل شما از خطای گذشته، پشیمان است را ویران نکنید. ضمنا رابطه نامشروع با زن متاهل، دارای مجازات سنگینی برای هر دو طرف است.

سوال دو: همسرم ۲ ماه هست خانه را ترک کرده. من دادخواست تمکین دادم. در شورای اختلاف شکوائیه‌ای تحت عنوان لایحه در پرونده درج کردند و چون راضی به تمکین نبود پرونده به دادگاه فرستاده شد. من توانستم از لایحه ایشان عکس بگیرم. در لایحه به من تهمت استفاده از مواد مخدر شیشه و عدم پرداخت نفقه و همچنین نسبت روانی داده است. برای کدام مورد می‌توانم شکایت کیفری کنم؟

پاسخ: اگر شاکی در مقام احقاق حق و رفع ظلم از خود علیه کسی شکایت کند و عملی یا امری را صریحاً به او نسبت دهد که قانوناً جرم است ولی نتواند صحت این اسناد را به اثبات برساند به‌عنوان مفتری قابل تعقیب و مجازات نیست. زیرا در جرم افترا نیز مثل سایر جرائم عمدی از جمله عناصر متشکله جرم سوءنیّت یا عنصر معنوی آن است اما در اعلام شاکی ستمدیده، عنصر معنوی جرم افترا وجود ندارد و فقط نتوانسته است دلیل محکمه پسند به مقامات قضایی ارائه کند. با این حال اگر قاضی تشخیص دهد که این اتهامات همگی بدون هیچ دلیلی و صرفا برای ضرر زدن به شما زده شده، ممکن است به جرم افترا برای مورد اعتیاد محکوم شود.

سوال سه: کارفرمای من پول مرا خورده. با او تماس گرفتم و گفتم که خرج دکتر و دارو کنی پولت را و داغ بچه‌ات را ببینی. گفت بابت این حرف از من شکایت می‌کند. مجازات من چیست؟

پاسخ: صحبت شما نفرین است و نفرین، جرم نیست.

سوال چهار: مادر من حدود ۱۰سال پیش تمام سهم ارث خود را به تک برادر خود بخشیده و در حضور محضر هم ثبتی شده درضمن مادر من قبل این کار سکته مغزی کرده بودند و الان در قید حیات نیستند. آیا ممکن است ما بتوانیم سهم ارث خود را بگیریم؟

پاسخ: بسیار دشوار است چرا که باید ادعا کنید که مادرتان در آن موقعیت محجور بودند و در واقع نمی‌دانستند که دارند چه کار انجام می‌دهند.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .‌هم‌چنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۳۵۷۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر