کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۳۹۷
تاریخ خبر:

آیا می‌توان شهریه مدرسه را پس گرفت؟

روزنامه هفت صبح،‌ مصطفی آرانی | یک پیشنهاد حقوقی - آموزشی برای حل و فصل مسئله تعطیلی مدارس. مدارس در سال تحصیلی جدید بیش از آنکه دایر باشند، تعطیل بودند. در چنین شرایطی آیا می‌توان شهریه‌ای که به مدرسه پرداخت شده است را پس گرفت؟
پاسخ منفی است. چرا؟ دلیل این است که مدرسه به خواست خود، تعطیل نشده است.

ما نمی‌توانیم مدرسه، یعنی یک بیزنس مهم در این کشور را مجازات کنیم که چرا تعطیل شده‌ای و چرا در قبال پولی که گرفته‌ای خدمتی ارائه نکردی. در حقیقت در اینجا یک وضعیت فورس‌ماژور به وجود آمده است یعنی وضعیتی که کنترل آن در دست مدارس به عنوان یک طرف این تعهد نیست. پس باید چه کنیم؟

باید بگذاریم که مدرسه‌ها بدون ارائه هیچ خدمتی، پول اولیا را بگیرند؟ نه. حقوق تامین‌کننده عدالت است و بنابراین این راهکار نیز نادرست است. بنابراین باید از این طرف تعهد، یک مدرسه خواست که تعهد خود به آموزش یک ساله دانش آموز تا پایان کتب درسی آن سال که موضوع قرارداد بین والدین و مدرسه است را انجام بدهد ولو در غیر از زمان مشخص شده مهر تا خرداد. یعنی اولیا یک قدم کوتاه می‌آیند که شهریه را در اختیار مدرسه باقی می‌گذارند و مدارس هم یک قدم کوتاه می‌آیند و به جبران این دو ماه در فصل تعطیلی خود یعنی در تابستان، مشغول به کار می‌شوند.

چطور؟ از اینجا به بعد را یک توصیه آموزشی بدانید: مدارس تا حالا حدود یک ماه و نیم تعطیل بودند و شاید یک ماه دیگر هم تعطیل باشند. قبل از آن هم به طور میانگین حدود ۱۵ روز تعطیلی مختلف در کشور داشتیم. این سه ماه را می‌توانیم در فصل تابستان جبران کنیم به این شکل که مدارس از ابتدای خرداد تا انتهای مرداد مشغول به فعالیت شوند و بعد از یک ماه دوباره سال تحصیلی جدید آغاز شود.

اگر هم میزان تعطیلات برای بین دو سال کم است؛ می‌توان استثنائا، سال تحصیلی آینده را از ابتدای آبان آغاز کرد یا اینکه به سراغ همان طرح قدیمی تعطیلات زمستانی رفت و مدارس را در میانه زمستان آینده پانزده روز تعطیل کرد. در این شرایط مسئله حقوق معلمان مدارس غیردولتی نیز حل می‌شود.

اگر آن‌ها بابت روزهای تعطیلی حقوق و دستمزد گرفته باشند که در عوض آن به ارائه خدمت در روزهایی می‌پردازند که قرار بود تعطیل باشند (یعنی تابستان) و اگر در این روزهای کرونایی، حقوق نگرفته باشند که متناسب با تدریس خود در خرداد و تابستان، دستمزد دریافت خواهند کرد.

پارکه قرار است هر هفته، آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۲۰۳۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر