کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۰۸۵
تاریخ خبر:

آیا می‌توان شهریه مدرسه را پس گرفت؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | پاسخ به چهار سوال دیگر درباره اختلافات حقوقی مدارس و والدین و معلمان در این روزها.بعد از مطلب هفته پیش در خصوص وضعیت شهریه مدارس با توجه به تعطیلی ناشی از کرونا، چند سوال از سوی مخاطبان در این خصوص مطرح شد که این هفته به آن سوالات پاسخ می‌دهیم.

* یک: معلمان از مدارس غیرانتفاعی بابت ایام تعطیلی حقوق نگرفته‌اند. حتی بابت چند روزی که برای آنفلوآنزا تعطیل بوده است. بااینکه تعطیلی نا‌خواسته بوده؛ نباید حقوق‌شان پرداخت شود؟

* پاسخ: این موضوع بسته به شروط قراردادی دارد. از نظر عرفی باید حقوق ایام تعطیل شده پرداخت شود چراکه به هر حال مدرسه نیز شهریه این ایام را از اولیا دریافت کرده است اما باز هم همه چیز بسته به قرارداد دارد.

* دو: با توجه به اینکه معلمان حق‌التدریس با مدارس قرارداد حقوقی دارند و باید کتاب‌ها را تدریس کنند و در پایان امتحان بگیرند، چگونه باید حقوق‌شان را مطالبه کنند؟

* پاسخ: در این سوال نیز باید به قرارداد توجه کرد. در عین حال باید در نظر داشت که معلم در اینجا آماده به کار بوده است و تقصیری بابت عدم انجام وظیفه متوجه او نیست.

* سه: آیا برای کلاس‌های قلم‌چی که حدود نیم فصل انجام شده؛ باید شهریه پرداخت کنیم؟

* پاسخ: اصولا هیچ کاری به صورت تبرعی یا رایگان صورت نمی‌گیرد. بنابراین حتما بایستی بابت خدمت گرفته شده هزینه پرداخت کرد مخصوصا با توجه به اینکه عدم ادامه کلاس‌ها، ارتباطی با آن موسسه نداشته است.

* چهار: اگر پول سرویس کامل داده باشیم؛ بهمون برمی‌گرده؟

* پاسخ: بسته به قراردادی است که بین شما و راننده سرویس است. به طور مثال اگر شرط شده باشد که در پایان ماه، تعداد سرویس‌ها یا به صورت کلی کارکرد محاسبه خواهد شد و پرداخت بر مبنای کارکرد صورت خواهد گرفت طبیعتا در زمانی که کارکردی وجود ندارد، پرداختی هم نخواهد بود.

اما در صورتی که پرداخت به صورت ماهانه و از پیش صورت گرفته، با توجه به اینکه راننده در وضعیت به وجود آمده تقصیری ندارد به نظر نمی‌رسد که بتوان هزینه را پس گرفت و نهایتا می‌توان او را ملزم کرد که متناسب با هزینه صورت گرفته، بعد از بازگشایی مدارس به ارائه سرویس بپردازد.

پارکه قرار است هر هفته، آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۲۲۰۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر