کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۰۷۴۷
تاریخ خبر:

آیا می‌توانم از صاحب سگی‌ که به من حمله کرده شکایت کنم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به سه سوال پرسیده شده توسط مخاطبان ‌‌خواهیم پرداخت:
سوال یک: یک دستگاه ماشین پراید به نام خواهرم هست که از ارث فروش زمین کشاورزی پدرم خرید. دامادمان داخل ماشین ۲ کیلو تریاک جاساز کرده بدون اینکه خواهرم متوجه شود. حالا ماشین را گرفتند. آیا ماشین مصادره می‌شود؟

پاسخ: طبق ماده ۳۰ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن مصوب ۱۳۶۷٫۸٫۳ مجمع تشخیص مصلحت نظام، «وسائط نقلیه‌ای که حامل مواد مخدر شناخته می‌شوند به نفع دولت ضبط و با تصویب ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختیار سازمان کاشف قرار‌می‌گیرد. چنانچه حمل مواد مخدر بدون اذن و اطلاع مالک وسیله نقلیه صورت گرفته باشد وسیله نقلیه به مالک آن مسترد می‌شود.» بنابراین در صورتی که اثبات شود که خواهر شما از این موضوع اطلاعی نداشته، ماشین به وی بازگردانده می‌شود.

سوال دو: من پنج سال پیش سرقفلی مغازه‌ای را از طریق دادگاه خریداری نموده‌ام. صاحب ملک با من اجاره‌نامه قانونی تنظیم نمی‌کند و می‌گوید مشکل مالیاتی دارم. ولی پیشنهاد داده که اجاره چند سال را با قیمت امروز با من حساب کن و من به تو رسید می‌دهم. آیا پرداخت اجاره بدون اجاره نامه وجهه قانونی دارد؟ تا کی من باید این کار رو بکنم. تکلیف اجاره‌نامه چه می‌شود؟

پاسخ: پرداخت اجاره ربطی به اجاره نامه ندارد. شما می‌توانید از این فرد بخواهید که روی یک سند، با حضور دو شاهد، بنویسد و امضا کند که در کمال صحت و سلامت، اعلام می‌کند که مبلغ فلان را بابت اجاره ملک به آدرس فلان و شماره ثبتی فلان طی وجه نقد یا چک یا واریز به حساب بانکی دریافت کرده و بابت اجاره این ملک هیچ ادعایی ندارد. ضمنا او باید بنویسد که این مبلغ را بابت چند ماه اجاره بها از شما گرفته است.

سوال سه: سگی در خیابان مرا گاز گرفت. این سگ خانگی بود و قلاده هم داشت ولی کنترل آن از دست صاحبش خارج شد. این سگ باعث شده شلوار من پاره و بدنم زخم شود. آیا می‌توانم از این فرد شکایت کنم؟

پاسخ: سگ‌گردانی فاقد عنوان مجرمانه است و به عبارت دیگر جرم نیست و در قانون برای چنین شخصی مجازاتی در نظر گرفته نشده است. با این حال در فرضی که شما مطرح کردید صاحب سگ صرفا ضامن پرداخت دیه و خسارت است. طبق ماده ۵۲۲ قانون مجازات اسلامی (مصوب ۱۳۹۲) «متصرف هر حیوانی که از احتمال حمله آن آگاه است باید آن را حفظ نماید و اگر در اثر تقصیر او، حیوان مزبور به دیگری صدمه وارد سازد، ضامن است.

ولی اگر از احتمال حمله حیوان آگاه نبوده و عدم آگاهی ناشی از تقصیر او نباشد، ضامن نیست». در تبصره یک این ماده نیز آمده است: «نگهداری حیوانی که شخص توانایی حفظ آن را ندارد، تقصیر محسوب می‌شود». در اینجا منظور از ضامن بودن، پرداخت دیه است و مجازات دیگری پیش بینی نشده است.

طبق ماده یک قانون مسئولیت مدنی هم «هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر‌که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود ‌می‌باشد.»

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید . هم‌چنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۴۰۷۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر