کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۶۷۷
تاریخ خبر:

آیا می‌توان با شهادت، پرداخت پول را ثابت کرد؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| پاسخ به سوالاتی در خصوص تهدید، توهین و اختیارات مدیران ساختمان.‌ این هفته به سه سوال مطرح شده توسط مخاطبان روزنامه ‌ می‌پردازیم:

سوال یک: سلام پدرم فوت کرده. سال ۸۹ مغازه خریدیم. ۱۶ میلیون از پول مغازه را که ۲۵ میلیون بود مادرم داد. روزی که پول را بردم و تحویل دادم، ۳ نفر نشسته بودند.الان برادرانم قبول ندارند. چکار باید بکنم؟

پاسخ: پرداخت پول به وسیله شهادت قابل اثبات نیست. در این زمینه باید مستندات دیگری مثل فیش پرداختی یا رسید داشته باشید.

سوال دو: اگر شخصی پیامک تهدید همراه با فحاشی‌های رکیک و ناموسی به گوشی دیگری ارسال کند. آیا قابل پیگرد است و چه مجازاتی دارد؟ آیا فحاشی ناموسی حد هم دارد؟

پاسخ: بله قابل پیگرد است و با توجه به صورت سوال مشمول این سه ماده قانون مجازات اسلامی است:

* تهدید: ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی: «هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

* توهین: ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی: «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد مجازات شلاق تا (74) ضربه و یا پنجاه هزار‌تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.»

* قذف: طبق ماده 245 قانون مجازات اسلامی قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر است و طبق ماده 250 همین قانون هر گاه شخصی، عمل زنا یا لواط را به شخص دیگری نسبت دهد، به ۸۰ ضربه شلاق حدی محکوم خواهد شد.

سوال سه: آیا در ساختمانی که نگهبان دارد، نگهبان می‌تواند با نظر هیات مدیره مانع از ورود پیکی که توسط ساکن در برایش باز شده، شود؟

پاسخ: طبق ماده ۱۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها تصمیمات مجمع عمومی بر طبق ماده ۶ قانون برای کلیه شرکاء ‌الزام‌آور است.
ماده ۶ هم می‌گوید: زمان تشکیل مجمع عمومی مالکین اعم از عادی یا فوق العاده در مواردی که توافقنامه‌ای بین مالکین تنظیم نشده است به موجب اکثریت مطلق آرای مالکینی خواهد بود که بیش از نصف مساحت تمام قسمت های اختصاصی را مالک باشند و در صورت عدم حصول اکثریت مزبور، زمان تشکیل مجمع عمومی با تصمیم حداقل سه نفر از مالکین تعیین خواهد شد.بنابراین اگر مجمع عمومی و سپس هیات مدیره ناشی از آن طبق قانون تشکیل شده باشد، این قوانین برای ساکنین لازم الاجرا است.

دوشنبه هر هفته ‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک 09202001707 ارسال کنید:
PR@7Sobh.com
mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۵۰۸۶۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر