کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۷۰۶
تاریخ خبر:

آیا قصاب بالکان قسر در می‌رود؟

روزنامه هفت صبح | یک: ملادیچ که در سال ۲۰۱۷ به جرم «نسل‌کشی» و «جنایت علیه بشریت» به حبس ابد محکوم شده و هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد، از دادگاه بین‌المللی در لاهه تقاضای فرجام‌خواهی کرده بود. جرم او در پیوند با کشتار بیش از هشت‌هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ و حمله و قتل افراد غیرنظامی ‌در جریان ۴۳ماه محاصره سارایوو، پایتخت بوسنی در سال ۱۹۹۵ بوده است.

* دو: قضات دادگاه بدوی راتکو ملادیچ را در مورد کشتار مسلمانان بوسنی و «پاکسازی قومی» مسئول و مقصر دانسته و گفته بودند که این جرم در چارچوب طرح تشکیل «صربستان بزرگ» به رهبری رادوان کارادزیچ و با حمایت سیاستمدار پیشین صرب، اسلوبودان میلوسویچ انجام گرفته است. ملادیچ، فرمانده نیروهای صرب بوسنی در جریان جنگ یوگسلاوی پیشین در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ بود که به فروپاشی این کشور انجامید.

* سه: بررسی فرجام‌خواهی ملادیچ در دادگاه تجدید نظر که روز سه‌شنبه آغاز شده، دو روز به‌طول خواهد انجامید. وکلای ملادیچ ۹دلیل برای درخواست تبرئه یا محاکمه مجدد او ارائه داده‌اند، اما پریسکا نیامبه، قاضی دادگاه در همان آغاز جلسه روز اول اعلام کرد که دادستان‌های پرونده، این درخواست را نپذیرفته‌اند.

* چهار: بخشی از جلسه دادگاه به‌دلیل شرایط ویژه کرونا به‌صورت ویدئویی برگزار شد. راتکو ملادیچ که اکنون ۷۷ساله است با ماسک در برابر دوربین ظاهر شد اما دقایقی پس از آغاز جلسه ماسک را از روی صورت خود برداشت. وکلای ملادیچ با اشاره به حال جسمی‌ نامساعد موکلشان، خواستار به تعویق افتادن دادگاه شده بودند، اما با درخواست آنها موافقت نشد. این جلسه پیش از این به دلایل مختلف از جمله عمل جراحی ملادیچ و شیوع کرونا، چند‌بار به تعویق افتاده بود.

* پنج: در دادگاه بدوی، ملادیچ در ۱۰مورد از ۱۱مورد اتهامی ‌خود مجرم شناخته شد و کارشناسان بر این باورند که حکم حبس ابد او در پایان فرجام‌خواهی تغییر نخواهد کرد. دادستان‌ها از این هم فراتر رفته و می‌گویند، این فرد برای اتهام یازدهم، یعنی نسل‌کشی بوسنیایی‌ها و کروات‌ها در پنج‌شهر دیگر بوسنی در سال ۱۹۹۲ نیز باید محاکمه شود. روز چهارشنبه ملادیچ به مدت حداکثر ۱۰دقیقه اجازه خواهد داشت تا در برابر قضات پرونده درباره درخواست تجدید نظر در حکمش صحبت کند. تاریخ پایان بررسی درخواست به دست قضات بین‌المللی این پرونده هنوز مشخص نشده، اما احتمالا اعلام تصمیم نهایی آنها به سال ۲۰۲۱ موکول خواهد شد.

* شش: بوریس تادیچ، رئیس‌جمهوری صربستان در سال ۱۳۹۰ اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور راتکو ملادیچ را که یکی از مهم‌ترین افراد تحت پیگرد دادگاه جنایی بین‌المللی به‌دلیل ارتکاب جنایت جنگی در یوگسلاوی سابق است، بازداشت کرده‌اند. شبکه خبری سی‌ان‌ان با اعلام این خبر تصریح کرد: ملادیچ به اتهام‌هایی مانند «ارتکاب جنایت نسل‌کشی» و «جنایات جنگی علیه بشریت» علیه بوسنی‌ها تحت پیگرد بود.

سی‌ان‌ان افزود: پس از آنکه گزارش‌هایی منتشر شد و پلیس از بازداشت فردی خبر داد که گمان می‌رفت وی راتکو ملادیچ باشد، رئیس‌جمهوری صربستان در کنفرانسی خبری بازداشت وی را تایید کرد. سی‌ان‌ان افزود: وی یکی از کسانی بود که به‌شدت تحت پیگرد دادگاه جنایی جنگ بوسنی و هرزگوین بود، زیرا وی در جنگ بالکان در دهه ۹۰ سده گذشته، یکی از فرماندهان نیروهای صرب بود.

* هفت: ژنرال متهم به بدترین جنایت‌هایی است که اروپا از زمان نازی‌ها شاهدش بوده. ژنرال صرب بوسنی بر سه‌سال محاصره سارایوو و تهدید ساکنانش با خمپاره و تک‌تیرانداز نظارت داشت. همچنین زمانی که نیروهایش به اقلیت مسلمان سربرنیتسا حمله کردند، او خود را ابزار مجازات ملی دانست. او ابراز کرد که غارت سربرنیتسا تلافی نسل‌کشی صرب‌ها در زمان حکومت عثمانیان است. ملادیچ به زنان مسلمان به اسارت درآمده که وحشت‌زده بودند، اطمینان داد که عزیزانشان در جای امنی هستند اما در همان زمان سربازان او در حال جمع‌کردن و سلاخی ۸۰۰۰شوهر و فرزندشان بودند.

کدخبر: ۳۴۶۷۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر