کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۴۶۰
تاریخ خبر:

آیا شرکت با مسئولیت محدود قابل اعتماد است؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته یک سوال که برای ما ارسال شده را بررسی می‌کنیم و به یک نکته ظریف در حقوق تجارت هم می‌پردازیم.

* سوال این است: در ساختمان ۸ واحدی زندگی می‌کنم که هر واحد ۱۰۰ متر مربع است به جز واحد من که ۷۰ متر است. شارژ ساختمان با مصرف آب و گاز، برای هر واحد ۱۵۰ هزار تومان است. واحد من هم خالی است. چقدر شارژ من می‌شود؟

خدمت این شهروند محترم عرض می‌کنیم که محاسبه این کار، به عهده ما نیست ولی اگر واحد ایشان به طور کلی خالی از سکنه است، طبیعتا نباید مبلغی بابت آب و گاز مصرفی پرداخت کنند. البته این خالی از سکنه بودن باید برای همیشه باشد و حتی اگر یک روز در ماه نیز از آن استفاده می‌کنند باید بر اساس متراژ ساختمان هزینه گاز مصرفی و بر اساس تعداد نفرات، هزینه آب را پرداخت کنند.

* نکته تجاری هم این است که: در روزهای گذشته یک شرکت تجاری با حضور پرتعداد در صداوسیما مشغول تبلیغ برای سایت خود است. ظاهرا این سایت قصد دارد که جایی باشد برای حضور تامین‌کنندگان کالا و ارتباط آن‌ها با یکدیگر و نیز با مصرف‌کنندگان. این سایت برای بررسی صلاحیت افراد در حال حاضر اقدام به اخذ مبلغی پول می‌کند اما نکته کجاست؟

نکته این است که طبق آگهی‌های منتشر شده از این شرکت به صورت رسمی، نوع این شرکت مسئولیت محدود و میزان سرمایه آن ۲۰۰میلیون تومان است. در شرکت مسئولیت محدود، مسئولیت شرکا به میزان سهم آن‌ها در سرمایه شرکت است و به طور مثال اگر ۵ نفر سرمایه ۲۰۰ میلیونی این شرکت را به طور مساوی تامین کرده باشند؛ عملا هر یک از آن‌ها تا ۴۰ میلیون نفر به طلبکاران احتمالی مسئولیت خواهند داشت.

البته که در شرایطی مثل کلاهبرداری و وقوع جرم، این موضوع مصداقی ندارد و مسئله محدود بودن این شرکت‌ها مربوط به مواردی مثل ورشکستگی آن هم بدون تقصیر است اما به هر حال باید حواستان جمع باشد که با چه شرکت‌هایی مراوده دارید. هرگونه قرارداد تجاری که منجر به تعهدی از سوی این شرکت‌ها به شما شود، به صورت پیش فرض تا ۲۰۰ میلیون تومان آن هم بر عهده همه شرکا است که تعهدآور است و به قول معروف بعد از آن دستتان به جایی بد نیست.

اطلاعات مربوط به نوع شرکت ثبت شده و نیز میزان سرمایه آن هم از این مسیر قابل دسترسی است.
* ابتدا در سامانه اشخاص حقوقی ایران، شناسه ملی را به‌دست آورید: ilenc.ir
* سپس با استفاده از آن شناسه آگهی‌های رسمی شرکت را در سایت روزنامه رسمی کشور جست‌وجو کنید: rrk.ir

*برای سهولت کار می‌توانید از برخی سایت‌هایی که در این زمینه اقدام به ارایه خدمت می‌کنند نیز استفاده کنید. مثل سایت رسمیو یا همان لیلاک سابق: rasm.io

* دقت هم داشته باشید که در این موارد حتما آخرین آگهی‌های رسمی را بخوانید و به آگهی‌های قدیمی توجه نکنید.

* هیچ شرکتی هم بدون آگهی قانونی ثبت شده نیست. اگر شرکتی گفت آگهی قانونی ندارم؛ شک نکنید که با کلاهبردارها طرف هستید.

*** ‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید و پاسخ سوال‌تان را در روزنامه بخوانید.

کدخبر: ۳۶۲۴۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر