کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۷۵۴
تاریخ خبر:

آیا دارا عاقبت‌ بخیر می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | وزارتخانه‌های اقتصاد و نفت بالاخره باهم کنار آمدند و قرار است سهام پالایشگاه‌ها نه به‌صورت بلوکی، بلکه به‌صورت صندوق سرمایه‌گذاری ETF در بورس عرضه شود. روز دوشنبه عرضه دومین صندوق ETF دولت با اطلاعیه سازمان خصوصی لغو شده بود. خبری که باعث سقوط عجیب بازار سرمایه شد. دوشنبه و سه‌شنبه شاخص بورس کاهش چشمگیری را پشت سر گذاشت و این روزهای خونین حاصل اختلاف دو وزارتخانه اقتصاد و نفت بود که هرکدام دیگری را به‌عنوان مقصر لغو شدن عرضه صندوق ETF پالایشی معرفی می‌کردند.

اولین نشانه‌های بازگشت ETF پالایشی، دیروز در توئیت یکی از نماینده‌های مجلس مشاهده شد. محسن علیزاده، نماینده ناظر در شورای عالی بورس اعلام کرد، در راستای پیگیری خبر تکذیب صندوق ETF دوم، با وزارت اقتصاد، وزارت نفت و سازمان خصوصی‌سازی تبادل نظر انجام شد و عرضه به‌صورت بلوکی منتفی است. علیزاده می‌گوید، تسریع در ثبت این صندوق و پذیره‌نویسی آن در دستور کار هر دو وزارتخانه قرار دارد و مجلس پیگر اجرای آن خواهد بود.

این توئیت برای امیدوار شدن سهامداران کافی نبود و برای همین تا پایان معاملات دیروز تغییری در روند کاهشی بورس اتفاق نیفتاد. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به برطرف شدن ناهماهنگی به‌وجود آمده و متوقف شدن عرضه بلوکی شرکت‌های دارا دوم، می‌گوید طی هماهنگی‌های انجام‌شده، مقرر شد تا وزارت نفت در اولین فرصت نسبت به تاسیس صندوق دارا دوم اقدام کند.

بنابراین عملا مشکلات مربوط به این صندوق مرتفع شده و من امیدوارم که در اولین چهارشنبه شهریورماه که مصادف با هفته دولت هم است، نسبت به عرضه این صندوق اقدام شود. این یعنی احتمالا پنجم شهریورماه شاهد پذیره‌نویسی صندوق ETF دوم متشکل از سهام دولت در شرکت‌های پالایشگاه نفت اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز باشیم.

در ادامه وزیر نفت هم این خبر را تایید کرد و در توئیتر خود نوشت، با ارائه سهام پالایشگاه‌ها در بورس نه‌تنها مخالف نیستیم، بلکه موافق هم هستیم. با توجه به درخواست وزیر اقتصاد، دستور داده شد که شرکت پالایش و پخش به‌سرعت برای ایجاد صندوق ETF اقدام کند. معاون اول رئیس‌جمهور هم با تایید خبر توافق وزارت نفت و اقتصاد بر سر عرضه سهام پالایشگاه در صندوق ETF دوم اعلام کرده، اعتماد مردم سرمایه دولت است که تحت هیچ شرایطی نباید آسیب ببیند.

اعضای دولت باید به قول‌هایی که به مردم می‌دهند، عمل کنند چون مردم فعالیت‌هایشان را بر مبنای تعهدات دولت تنظیم می‌کنند. ممکن است با بازگشت صندوق ETF دوم دوباره بورس به روند صعودی بازگردد اما با توجه به اینکه سهامداران سخت‌تر از قبل می‌توانند روی این صندوق حساب باز کنند، این احتمال وجود دارد که بورس بی‌اعتنا نسبت به این صندوق همچنان روند نزولی در پیش بگیرد و شاهد صف فروش در سهام شرکت‌های بزرگ پالایشگاهی باشیم.

کدخبر: ۳۴۴۷۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر