کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۵۱۶
تاریخ خبر:

آیا ترامپ از کرونا جان سالم به در خواهد برد؟

روز جمعه ۱۱ مهر ترامپ در توئیتی مثبت شدن آزمایش کرونای خود و همسرش، ملانیا را اعلام کرد. در ادامه روز اعلام شد رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش علائم خفیف کووید-۱۹ را نشان می‌دهد. اما کروناویروس بر فردی با مشخصات عمومی ترامپ چه اثراتی خواهد داشت؟

مردان سالمند بیشتر در معرض خطر هستند

مردان سالمندان در معرض بیشترین خطر دچار شدن به بیماری وخیم ناشی از کروناویروس جدید هستند. بر اساس یک آنالیز مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC)، مردان سالمند با احتمال تا دو برابر بیشتر نسبت به زنان در همان گروه سنی است ممکن است به علت کووید-۱۹ بیماری ناشی از کروناویروس بمیرند. یک بررسی دیگر که در ماه اوت در ژورنال نیچر منتشر شد، نشان داد که این تفاوت ممکن است به این علت باشد که مردان پاسخ ایمنی ضعیف‌تری نسبت به زنان ایجاد می‌کنند.

تفاوت مقابله سیستم ایمنی زنان و مردان علیه کووید-۱۹

همچنین احتمال بستری‌شدن به علت کووید-۱۹ با افزایش سن بالای ۵۰ افزایش می‌یابد. بررسی‌ها همچنین نشان داده‌اند که چاقی به خصوص در میان مردان یک عامل خطرساز دیگر برای بیماری شدیدتر و مرگ ناشی از عفونت با کروناویروس جدید است. دونالد ترامپ مرد است، بالای ۷۰ سال دارد و ظاهرا اضافه وزن دارد، بنابراین بدون تردید در گروه پرخطر از لحاظ بیماری شدید کووید-۱۹ قرار می‌گیرد.

با وجود اینکه خطر بیماری شدید کووید-۱۹ با افزایش سن بالا می‌رود، اغلب افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، به سرعت با حداقل علائم بهبود پیدا می‌کنند. پس خبر خوب این است که حتی افراد دارای شماری از عوامل خطرساز در مجموع بیماری‌ها بدون مشکل جدی از سر می‌گذرانند و فقط اقلیتی از آنها دچار بیماری شدید با پیامدهای وخیم می‌شوند. البته اگر ترامپ دارای بیماری‌های زمینه‌ای معینی باشد (که ما از آن خبر نداریم) خطر بیماری وخیم بیشتر می‌شود.

چاقی، یک عامل خطرساز دیگر

گرچه مقامات کاخ سفید و پزشکانش در ماه‌های اخیر تاکید کرده‌اند که وضعیت سلامت ترامپ خوب است. اما ترامپ عاشق خوردن چیزبرگر است و به جز بازی گلف ورزشی نمی‌کند. چند ماه پیش پزشک ترامپ گفت که وزن او ۱۱۰ کیلوگرم است که در این صورت او چاق شمرده می‌شود. با این حال اگر چاقی ترامپ باعث دیابت، فشار خون بالا و بیماری مزمن دیگری نشده باشد، احتمال پیامدهای شدیدی او را تهدید نمی‌کند.

هفته آینده سرنوشت ترامپ تعیین خواهد شد

کارشناسان توافق دارند که هفته آینده از لحاظ تعیین سیر بیماری ترامپ اهمیت اساسی دارد. اگر ترامپ علائم بیماری را بروز ندهد ، آنتی‌بادی‌ها ۱۰ روز پس از شروع بیماری در بدن او ایجاد خواهند شد و او بهبود خواهد یافت (حدود ۴۰ درصد افراد دچار عفونت هرگز علامتی بروز نمی‌دهند). علائم بیماری ممکن اسست از دو روز تا ۱۴ روز پس از عفونت بروز کنند. اگر ترامپ علائم خفیفی بروز دهد، مانند تب،، سرفه یا تنگی نفس بروز دهد (که ظاهرا تا به حال اینگونه بوده است)، ممکناست بهبودی‌اش یک هفته طول بکشد. بیماری شدید که به معنای ایجاد ضایعات ریوی و ذات‌الریه یا التهاب ریه است که ممکن است بستری شدن، استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی و ماه‌ها درمان را ضروری کند.

درمان به شدت بیماری بستگی دارد

شیوه درمان ترامپ بستگی به آن دارد که او در روزهای آینده چه علائمی بروز دهد. اگر بیماری بی‌علامت یا با علائم خفیف باشد، ماندن در یک محیط راحت که او بتواند برای ۱۴ روز خودش را ایزوله کند و به طور مرتب پزشکان او زیر نظر داشته باشند، کافی خواهد بود. در حال حاضر درمان علاج‌کننده برای کووید-۱۹ وجود ندارد. اگر ترامپ دچار ذات‌الریه و نارسایی تنفسی و سایر نشانه‌های عارضه‌ای وخیم‌تر شود، شماری از درمان‌ها که پزشکان تا به حال برای درمان بیماران شدید به کار برده‌اند، در اختیار او خواهد بود.

داروی ضدویروسی در دسترس رمدسیویر است. این داروی داخل‌وریدی در اصل برای درمان هپاتیت C ساخته شد اما بر آن موثر نبود، و بعد بر روی برخی از ویروس‌های عامل سرماخوردگی به کار رفت و بعد با شیوع کروناویروس جدید برای درمان کرونا آزمایش شد. رمدسیویر تا حدی در بیماران شدید کووید-۱۹ موثر بوده و باعث کوتاه شدن مدت بستری آنها شده است. یک داروی کورتونی به نام دگزامتاوزن هم در بررسی دانشمندان دانشگاه آکسفورد باعث کاهش مرگ‌ومیر در بیماران شدید کووید-۱۹ شده است.

کدخبر: ۳۵۲۵۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر