کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۷۷۴
تاریخ خبر:

آیا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عقب می‌افتد؟

روزنامه هفت صبح | کمتر از ۱۰۰ روز دیگر‌ انتخابات آمریکا برگزار خواهد شد اما ترامپ ترجیح می‌دهد ‌ مدت زمان بیشتری را در کاخ سفید باقی بماند. او رای‌گیری پستی را موجب تقلب می‌داند.

* یک: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار تعویق انتخابات ریاست ‌جمهوری در ماه نوامبر شده است. به گفته ترامپ، افزایش رای‌گیری پستی می‌تواند منجر به «تقلب و نتایج نادرست» شود. ترامپ مدت‌هاست که به رای‌گیری پستی اعتراض می‌کند و چنین رای‌گیری را مستعد تقلب می‌داند، هر چند ‌ شواهد کمی برای ادعاهای او وجود دارد. او خواسته است برگزاری انتخابات تا زمانی که مردم بتوانند «به درستی، با امنیت و ایمنی» رای دهند، به تعویق بیفتد.

ایالت‌های آمریکا به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا و به خاطر نگرانی‌ها نسبت به سلامت عموم، درصدند تا رای‌گیری پستی را آسان‌تر کنند. ترامپ در توئیتی گفته: «رای‌گیری از طریق پست، انتخابات ماه نوامبر را به نادرست‌ترین و جعلی‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا که شرمساری بزرگی برای این کشور است، بدل خواهد کرد.»

* دو: در اوایل ماه جاری شش ایالت کالیفرنیا، یوتا، هاوایی، کلرادو، اورگان و واشنگتن اعلام کردند قصد دارند انتخابات نوامبر را از طریق برگه‌های پستی برگزار کنند. این ایالت‌ها برگه‌های رای‌گیری را از طریق پست به تمامی شهروندان واجد شرایط ارسال خواهند کرد که در روز انتخابات باید این برگه برگردانده شود. هر چند امکان رای دادن حضوری هم تحت شرایطی محدود در این ایالت‌ها وجود خواهد داشت.
حدود نیمی از ایالت‌ها به رای‌دهندگان اجازه می‌دهند تا در صورت درخواست از طریق پست رای بدهند. منتقدان رای‌گیری پستی معتقدند در این نوع رای‌گیری این احتمال وجود دارد که واجدان بیشتر از یک بار رای دهند.

* سه: دونالد ترامپ در پی انتقادها و مخالفت‌های گسترده اظهارات خود در مورد به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تعدیل کرد. او گفت :«در پی تعویق انتخابات نبوده و فقط نمی‌خواهد در انتخابات تقلب صورت گیرد.»

ترامپ بار دیگر هشدار داد، این خطر وجود دارد که انتخابات ۲۰۲۰ به «تقلب‌آمیز‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا» بدل شود. این نخستین بار نیست که ترامپ چنین نظری ابراز کرده است. او در ماه‌های اخیر بدون ارائه هیچگونه مدرک و شاهدی همواره از رأی‌گیری پستی انتقاد کرده بود. این در حالی است که کارشناسان خطر تقلب از طریق رأی‌گیری پستی را «بسیار کم» ارزیابی می‌کنند.

* چهار: پیشنهاد ترامپ در مورد به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری نه‌تنها با انتقادات گسترده دموکرات‌ها که با مخالفت‌های شدید هم‌حزبی‌های او نیز روبه‌رو شد. رهبران جمهوری خواهان در کنگره آمریکا با پیشنهاد دونالد ترامپ برای تعویق انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرده‌اند. سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس سنا و کوین مک کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از جمله افرادی هستند که با تعویق انتخابات مخالفت کرده‌اند.

مک کانل در یک مصاحبه گفت:«هیچ وقت در تاریخ این کشور، چه در زمان جنگ، چه رکود اقتصادی یا جنگ داخلی، ما مجبور به تعویق یک انتخابات فدرال نشده‌ایم. امسال هم بار دیگر راهی پیدا می‌کنیم که سوم نوامبر رای دهیم.»مک کارتی هم خواهان برگزاری انتخابات در زمان معین شد. سناتور جمهوری‌خواه، لینزی گراهام هم تعویق انتخابات را فکر مناسبی ندانست. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمتر از ۱۰۰ روز دیگر در سوم نوامبر، سیزدهم آبان برگزار می‌شود.

* پنج: مارکو روبیو، یکی دیگر از سناتورهای حزب جمهوری‌خواه در واکنش به پیشنهاد ترامپ گفت: «من آرزو داشتم که او چنین سخنی را ابراز نمی‌کرد.» تد کروز، یکی دیگر از سیاستمداران هم‌حزبی ترامپ نیز تأکید کرد که «تاریخ انتخابات به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد.» دموکرات‌های آمریکا که اکثریت کنگره را در دست دارند، از پیشنهاد ترامپ سخت انتقاد و اعلام کرده‌اند:

«ترامپ می‌تواند هر چقدر می‌خواهد توئیت کند اما واقعیت این است که او نمی‌تواند انتخابات را به تعویق بیندازد.» نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تنها به انتشار ماده قانون اساسی آمریکا در شبکه توئیتر اکتفا کرد که طبق آن «تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را کنگره آمریکا تعیین می‌کند و نه شخص رئیس جمهور.»

کدخبر: ۳۴۲۷۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر