کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۰۹۱
تاریخ خبر:

آیا اروپایی‌ها به بازار ‌خودروی ایران بازمی‌گردند؟

روزنامه هفت صبح | آیا با پیروزی جو بایدن تحریم‌های صنعت خودروی کشور برداشته خواهند شد؟ این پرسشی است که این روزها بسیار تکرار می‌شود. احتمال ورود برندهای دیگر کشورها در آینده یکی از پیامدهای این رخداد است. در ادامه گزینه‌های احتمالی بررسی می‌شود:

* یک: چین: در کوتاه‌مدت پیروزی بایدن منجر به ازسرگیری مذاکره بر سر قراردادهای جدید با خودروسازان چینی همچون دانگ فنگ، فاو، چری، گریت وال و… خواهد شد. این شرکت‌ها دردسترس‌ترین گزینه‌های ایران در وضعیت فعلی هستند و ملاحظات سیاست بین‌الملل برای آنها تنها پس از سیاست فشار حداکثری ترامپ موضوعیت پیدا کرد.

با پالس کاهش تحریم‌ها، ولو اندک و به صورت مقطعی، این خودروسازها برای ورود دوباره به بازار ایران و ارائه انواع مدل‌های سدان، کامپکت، ساب کامپکت، یواس‌وی، کراس‌اوور، پیکاپ و… تلاش خواهند کرد. در اثر کاهش ارزش پول ملی نیز تقاضای بازار به سمت این خودروها هدایت می‌شود که نمونه‌ای از آن را در سال‌های اخیر دیدیم.

* دو: کره جنوبی: سبد محصولات هیوندای و کیا می‌تواند به تقاضای هم خودروهای ارزان و هم خودروهای گران پاسخ دهد. اما مسئله‌ عدم پرداخت بدهی نفتی ایران هنوز حل نشده و بازار پررونق این خودروسازان در آمریکا مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاری در بازار ایران است.

* سه: آلمان: احتمال مونتاژ مرسدس بنز و BMW در ایران پایین است و نیاز محدود به این خودروها با واردات نیز رفع خواهد شد. اما فولکس واگن دارای شانس بالاتری برای ورود به بازار ایران است. تجربه موفق مونتاژ فولکس واگن گل و استقبال بالا از آن بیانگر نظر مثبت خریداران نسبت به محصولات این شرکت است. البته این ورود همانند تجربه مونتاژ فولکس واگن در بازارهای شرق آسیا و آمریکای جنوبی طیف محصولات قدیمی‌تر دهه ۲۰۰۰ این شرکت را دربر می‌گیرد و مدل‌هایی همچون تیگوآن و پاسات از طریق واردات تامین خواهند شد.

* چهار: آمریکا: احتمال ورود خودروسازانی همچون فورد و شورولت به بازار ایران بسیار کم است. با توجه به تجربه چندسال پیش در مورد ممنوعیت مونتاژ مدل‌های هوندا که جزو محصولات شعبه‌ آمریکای این شرکت ژاپنی بودند، مونتاژ خودروهای آمریکایی حتی در آینده‌ای دور نیز قابل تصور نیست.

* پنج: فرانسه: رنو و پژو سال‌ها جزو شرکای قابل اطمینان خودروسازان داخلی بودند. اما خروج زودهنگام آنها با فاصله‌ زمانی اندک پس از اعلام تحریم‌ها علی‌رغم اعلام قبلی مبنی بر عدم خروج از بازار ایران به همراه تیره‌شدن روابط دو کشور پس از حمایت رئیس‌جمهور فرانسه از اسلام‌هراسی، این گزینه را جزو گزینه‌های ممتنع در آینده‌ای نزدیک قرار می‌دهد.

* شش: ژاپن: نیسان و تویوتا بازار خوبی در آمریکا دارند و نمی‌خواهند برای سرمایه‌گذاری در ایران آن را از دست بدهند. اما میتسوبیشی در سال‌های گذشته به صورت محدود وارد بازار ایران شد و بازخورد مثبتی هم گرفت. ممکن است در آینده‌ای دور شاهد ورود دوباره میتسوبیشی به ایران باشیم.

* هفت: دیگر کشورها: داچیای رومانی و پروتون مالزی جزو خودروسازان درجه‌دوم و در حال رشد هستند. آنها قبلا هم در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ در بازار ایران حضور داشته‌اند و از محصولاتشان استقبال هم شد. کاهش تحریم‌ها می‌تواند به مذاکره خودروسازان داخلی با داچیا و پروتون برای مونتاژ محصولات نسل قبل یا حتی روز آنها کمک کند.

کدخبر: ۳۵۸۰۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    ????

  • _user_1629286088

    میان با کله هم میان کجا بهتر از ایران با زار مصرفی با این همه پتانسیل صادرات تا چ ندین سال صادرات محصولاتشان رو تضمین میکن ن هر چند ما هم به عنوان بازار مصرف نباید برای ورود هر محصولی چراغ سبز نشون بدیم