کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۶۲۲
تاریخ خبر:

آپارات در میان‌ ۵۰‌سایت برتر دنیا

روزنامه هفت صبح | تنها دو سال زمان نیاز بود تا آپارات با کاهشی چشمگیر خود را از رتبه ۱۰۰ به ۵۰ الکسا در جهان برساند؛ ساختاری که به شکل اختصاصی به عنوان یکی از معیارهای اصلی رتبه‌بندی وبسایت‌های مختلف شناخته می‌شود و حالا آپارات توانسته خود را به رده ۴۸ آن رسانده و در میان بالاترین وبسایت‌های اینترنتی دنیا قرار گیرد.

با نگاهی به وبسایت‌های میزبانی و پخش ویدئو به شکل آنلاین متوجه می‌شویم که درحال‌حاضر تنها یوتیوب و توئیچ رتبه‌های بالاتری را نسبت به آپارات در اختیار داشته و به‌ترتیب رده‌های ۲ و ۳۴ الکسای جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از آنها بزرگ‌ترین وبسایت میزبانی از ویدئو در اینترنت است و دیگری به عنوان بزرگ‌ترین پایگاهی شناخته می‌شود که در آن کاربرها توانایی استریم‌ویدئو به شکل زنده را در اختیار دارند.

وبسایتی که سال‌هاست مالکیت آن در اختیار دیگر غول تکنولوژی؛ یعنی آمازون قرار دارد. با تمام این تفاسیر نباید فراموش کنیم که یوتیوب و توئیچ هر دو به شکل عمومی و برای تمامی کاربرهای اینترنتی در نقاط مختلف دنیا، سرویس‌های خود را ارائه می‌کنند، اما آپارات تمرکز اصلی خود را روی بستر اینترنت ایران قرار داده و اکثریت کاربرهای آن بومی هستند.

یک دهه از شروع به کار آپارات در ایران گذشته و حتی موسسان آن توضیح داده‌اند که در زمان راه‌اندازی این وبسایت، امیدی به موفقیت آن نداشته‌اند. با وجود این، محدودیت‌های شکل‌گرفته برای فعالیت یوتیوب به شکلی ناخواسته کاربرها را به سمت آپارات متمایل کرد. مسئولان آپارات بارها توضیح داده‌اند که هیچ‌ نقشی در ایجاد محدودیت برای یوتیوب نداشته و آنها تنها موفق شده‌اند در زمان درست و محل درستی قرار گیرند تا توانایی وبسایت خود را به مخاطب‌های ایرانی ثابت کنند.

وبسایتی که روزگاری تنها توانایی میزبانی از ویدئو را در اختیار داشت، حالا پا را فراتر گذاشته و چندسالی است که شرایط را برای حضور استریمرها فراهم کرده. فرقی نمی‌کند در چه حوزه و تخصصی حضور دارید، آپارات به شما اجازه می‌دهد که محتوای ویدئویی خود را طبق قوانین موجود به شکل زنده در فضای اینترنت پخش کرده و البته از آن درآمد داشته باشید.

بدون‌شک آپارات طی این سال‌ها با محدودیت‌ها و موانع بسیاری روبه‌رو شده و در اکثر مواقع توانسته آنها را پشت‌سر بگذارد. انتقادی که همواره از این مجموعه وجود دارد، به سرعت کند پیشرفت و اضافه شدن‌ قابلیت‌های بیشتر است؛ موضوعی که مشخصا طی سال‌های اخیر توجه بیشتری به آن شده و حالا شاهد ایجاد تغییرات و پیشرفت‌ها با روندی سریع‌تر نسبت به گذشته هستیم.

مدتی پیش بود که آپارات در حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرده که رتبه الکسای جهانی خود را کاهش داده و حالا در میان ۵۰ وبسایت اول دنیا قرار دارد. آپارات همزمان اعلام کرد که این پلتفرم به رکورد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون پخش ویدئو در ماه رسیده است. آپارات در کنار این موارد اعلام کرده ماهانه بیش از یک میلیون قطعه ویدئو در این پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئو آپلود می‌شود.

جدای از یوتیوب که آماری یک‌میلیاردی را برای بازدید روزانه ویدئوهای خود ثبت می‌کند و به‌هیچ‌وجه با یک وبسایت داخلی قابل مقایسه نیست، بد نیست نگاهی به دیگر میزبان‌های محتوای ویدئویی در سطح دنیا بیندازیم که از دید جایگاه و رتبه، در مرتبه‌های قابل‌توجهی قرار می‌گیرند. با نگاهی به فهرست برترین وبسایت‌های این شاخه با تعداد زیادی میزبان چینی روبه‌رو می‌شویم که البته عملکردی بین‌المللی نداشته و به شکلی خاص از ویدئوهایی با زبان ماندارین پشتیبانی می‌کنند.

در این میان می‌توان به بیلی‌بیلی، آی‌کیی، تودو و یوکو اشاره کرد که به‌ترتیب رتبه‌های ۱۱۱، ۱۹۰، ۲۹۶ و ۵۴۱ الکسای جهانی را در اختیار دارند. جدای از این میزبان‌های چینی با دیگر نمونه‌های بین‌المللی همچون ویمئو و دیلی‌موشن مواجه می‌شویم که باز هم رتبه‌های پایین‌تری را نسبت به آپارات در اختیار داشته و جایگاه ۱۵۹ و ۲۴۷ جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

آپارات اخیرا ویژگی‌هایی برای «درآمدزایی از پخش زنده» معرفی کرده که می‌توانند آغازگر عصر جدیدی از نحوه تعامل کاربران با این سرویس باشند؛ ویژگی‌هایی که در صورت جلب رضایت کاربران، یقینا باعث الگوبرداری سایر سرویس‌های داخلی شده و یک جریان جدید درآمدزایی از اینترنت را به راه خواهند انداخت.

سرویس لایو آپارات تا همین امروز ویژگی‌های خوب و مثبتی به کاربرانش ارائه می‌کرد که پخش زنده با کیفیت اچ‌دی، امکان چت و گفت‌وگوی زنده کاربران در محیط لایو و سازگاری با نرم‌افزارهای استریمینگ دسکتاپ و موبایل جزو مهم‌ترین‌هایشان بوده. اما حالا امکان جدید بلیت‌فروشی هم آمده که درآمدزایی از این پلتفرم را به مرحله‌ای بالاتر از تبلیغات شخص ثالث و به شیوه «مستقیم» ارتقا بدهد.

بلیت‌فروشی برای طیف گسترده‌ای از افراد کاربرد دارد؛ چه آنهایی که کلاس آموزشی و سمینار زنده برگزار می‌کنند و چه برگزارکنندگان رویدادهایی مثل کنسرت و مسابقات مختلف که می‌خواهند از افراد حق ورود بگیرند. آپارات در بخش جدیدی از صفحه لایو به نام «مدیریت رویدادها» تنظیمات مربوط به این کار را ارائه کرده است.

در مدیریت رویدادها می‌توانید یک رویداد ویژه، مثلا یک سمینار تعریف کنید و برای ورود به آن بلیت‌فروشی به راه‌ بیندازید. بلیت‌ها می‌توانند به صورت ریالی قیمت‌گذاری شوند و بعد از فروش هم، آمار و ارقامشان به صورت تفکیک‌شده در داشبورد لایو آپارات به اطلاعتان می‌رسد. این اولین‌باری است که آپارات اجازه درآمدزایی مستقیم و مستقل تولیدکنندگان محتوا را فراهم کرده.

درآمد حاصل از فروش بلیت، به صورت ۳۰-۷۰ (آپارات- تولیدکننده محتوا) تقسیم‌ می‌شود و آپارات اول هر ماه این درآمدها را محاسبه کرده و ۱۰ روز بعد تسویه می‌کند. طبیعتا این وقفه در تسویه و به‌طورکلی شیوه تقسیم سود ممکن است مورد رضایت همه تولیدکنندگان محتوا در آپارات قرار نگیرد.

کدخبر: ۳۷۳۶۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر