کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۲۵۰۰
تاریخ خبر:

چرا اردوغان دنبال رابطه با رژیم صهیونیستی است؟

باز هم اقدامی غیرمنتظره از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه. او به تازگی تلاش می‌کند تا به دولت تازه در سرزمین‌های اشغالی نزدیک کند. روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر شکرآب بود اما با روی کار آمدن دولت بنت به نظر می‌رسد که آنکارا ترجیح می‌دهد تا از منافع مالی تجارت با اسرائیل بهره ببرد. از آن‌سو آنکارا تلاش کرده تا خود را به عنوان سردمدار مخالفت با رژیم صهیونیستی در میان کشورهای مسلمان نشان دهد. اردوغان موضع‌گیری‌های شدیدی را علیه نتانیاهو اتخاذ می‌کرد و به نظر ترمیم این روابط آنقدر آسان نمی‌آمد. اما با رفتن نتانیاهو و آمدن دولت جدید به نظر می‌رسد که ترکیه به دنبال راه‌های برون رفت از انزوای فعلی در میان غربی‌ها و پیدا کردن متحدان جدید است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی تماس با رئیس جدید رژیم صهیونیستی روابط بین ترکیه و اسرائیل را برای خاورمیانه «مهم» دانست و از احتمال همکاری دو طرف خبر داد. دپارتمان ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه گزارش داد که اردوغان در یک تماس تلفنی با اسحاق هرتزوگ، تصدی سمت ریاست رژیم صهیونیستی را به وی تبریک گفت و تأکید کرد که روابط بین ترکیه و اسرائیل «از اهمیت زیادی برای امنیت و ثبات خاورمیانه برخوردار است.» اردوغان طبق گفته دفترش، بر اهمیت حفظ تماس و گفت‌وگو بین ترکیه و اسرائیل با وجود اختلافات موجود تأکید کرد.او خاطرنشان کرد که ترکیه و اسرائیل در زمینه‌های مختلف، به ویژه در زمینه انرژی، گردشگری و فناوری، پتانسیل زیادی دارند.
اردوغان به هرتزوگ اطمینان داد که هر گام مثبتی که برای حل درگیری فلسطین و اسرائیل برداشته شود، به پیشرفت روابط ترکیه و اسرائیل در «جهت مثبت» نیز کمک خواهد کرد. رئیس‌جمهور ترکیه گفت که جامعه جهانی به دنبال دستیابی به راه‌حل دائمی و جامع درگیری فلسطین و اسرائیل بر اساس راه‌حل «دو کشوری» و در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل است. اسحاق هرتزوگ هفته گذشته به عنوان رئیس‌جمهور جدید اسرائیل سوگند یاد کرد. این رهبر سابق حزب کارگر اسرائیل از جمله حامیان ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر به شمار می‌رود.

اما دو روز پیش از این تماس، رئیس‌‌جمهوری ترکیه در دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطین گفته بود که تا زمانی که رژیم اسرائیل به سیاست‌های اشغالگری و توسعه‌طلبانه ادامه دهد، صلح و ثبات در منطقه محقق نخواهد شد.رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه اضافه کرد که آنکارا در برابر انواع ظلمی که رژیم اسرائیل بر فلسطین اعمال می‌کند، سکوت نکرده و در آینده نیز سکوت نخواهد کرد. ترکیه از روند آشتی گروه‌های فلسطینی حمایت و پشتیبانی خواهد کرد. بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری ترکیه و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این دیدار که در استانبول انجام شد،درباره همکاری‌های متقابل و تحولات و اوضاع انسانی در سرزمین‌های اشغالی گفت‌وگو کردند.

گرچه از سال ۲۰۰۹ مناسبات میان ترکیه و اسرائیل از جمله بر سر نوع حمایت آنکارا از حماس با مناقشاتی توام بوده است،ولی روابط امنیتی و تجاری و توریستی این کشور با رژیم صهیونیستی کماکان ادامه داشته و حجم مبادلات تجاری‌شان بعضا به بالای ۶میلیارد دلار در سال رسیده است.
در یکی دو سال اخیر، برخی عوامل و تغییرات در معادلات منطقه دوباره ترکیه را به داشتن مناسبات نزدیک‌تر با اسرائیل سوق داده است. نزدیک‌شدن شماری از کشورهای عربی رقیب ترکیه به اسرائیل، گرایش آنکارا به استفاده از مناسبات اقتصادی و فناوری و امنیتی با اسرائیل و نیز بهره‌گیری از تاثیر تل آویو در عرصه سیاست آمریکا برای مقابله با سیاست احتمالا سخت‌گیرانه‌تر دولت بایدن از جمله این عوامل تلقی می‌شوند.

کدخبر: ۴۰۲۵۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر