کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۲۰۱
تاریخ خبر:

آنچه باید درباره روش‌های مختلف‌ انتقال پول بدانید

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌هزار و یک راه برای انتقال پول وجود دارد.این انتخاب شماست که با توجه به مهلتی که تا زمان تسویه دارید،از کدام روش استفاده کنید.چک رمزدار و انتقال وجه ساتنا از جمله این روش‌ها هستند.اگر می‌خواهید مبالغ کمتر از ۵۰میلیون تومان منتقل کنید، سامانه‌های موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک امکان انتقال وجه ساتنا غیرحضوری را در اختیارتان گذاشته‌اند. اگر مبلغ موردنظر شما کمتر از ۱۵میلیون تومان است، بهترین روش استفاده از انتقال وجه پایا است.

با این روش امکان انتقال پول تا ۵۰میلیون تومان از طریق سامانه آنلاین برخی بانک‌ها هم وجود دارد. برای مبالغ کوچک در حد کمتر از شش میلیون تومان نیازی به گرفتن شماره شبا طرف مقابل نیست و صرفا با شماره کارت او می‌توانید مبلغ موردنظرتان را کارت به کارت کنید. همه این روش‌ها نیاز به دریافت نام کاربری و رمز عبور از شعبه دارند. اگر چنین کاری را قبلا نکرده باشید، تنها راه پیش‌رویتان اپلیکیشن‌های کیف پول است که امکان انتقال وجه تا سقف سه میلیون تومان را در اختیارتان می‌گذارند. علاوه‌بر این روش‌ها،چند بانک امکان انتقال پول با استفاده از کد USSD را فراهم کرده‌اند اما با توجه به اینکه لازم است برای تراکنش اینترنتی رمز پویا بگیرید، این کار دردسر زیادی دارد و همچنین از نظر امنیت هم ناامن‌ترین روش برای انتقال پول به حساب می‌آید.

*** مبالغ کمتر از سه میلیون تومان؛ اپلیکیشن‌های کیف پول
اپلیکیشن‌های کیف پول یا اپلیکیشن‌های حوزه پرداخت بدون نیاز به دریافت نام کاربری و رمز عبور از بانک‌ها امکان انتقال وجه کارت‌به‌کارت را فراهم کرده‌اند.این روش ساده‌ترین راه برای جابه‌جا‌ کردن مبالغ کمتر از سه میلیون تومان است و دردسر چندانی برایتان نخواهد داشت.از آنجا که اپلیکیشن‌های پرداخت امکانات جانبی مثل دفتر شماره کارت، دریافت آنی رمز پویا بدون استفاده از پیامک یا مواردی مثل امکان اسکن کردن کارت بانکی مقصد یا کد کیو آر به مخاطب ارائه می‌کنند، کار با اپلیکیشن را راحت‌تر کرده‌اند.

برای همین است اپلیکیشن‌های کیف پول بهترین گزینه انتقال وجه برای مبالغ کوچک و کمتر از سه میلیون تومان هستند.البته انتقال‌وجه کارت‌به‌کارت بیشترین کارمزد را بین روش‌های مختلف انتقال پول دارد. کارمزد کارت‌به‌کارت برای مبالغ کمتر از یک میلیون ۶۰۰تومان است و به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند. برای کارت‌به‌کارت یک تا دو میلیون کارمزد ۸۴۰تومان، دو تا سه میلیون کارمزد هزار و ۸۰تومان، سه تا چهار میلیون کارمزد هزار و ۳۲۰تومان، چهار تا پنج میلیون کارمزد هزار و ۵۶۰تومان و کارمزد پنج تا شش میلیون کارمزد هزار و ۸۰۰تومان از حساب مبدا کسر می‌شود. برای همین وقتی شش میلیون تومان کارت‌به‌کارت می‌کنید،عملا شش میلیون و هزار و ۸۰۰تومان از حساب شما کسر می‌شود.

*** مبالغ سه تا شش میلیون تومان؛ کارت‌به‌کارت غیرحضوری
بهترین و ساده‌ترین روش برای انتقال پول بین سه تا شش میلیون تومان کارت‌به‌کارت کردن است.کافی است شماره کارت طرف مقابل را داشته باشید تا بتوانید از طریق دستگاه‌های خودپرداز یا موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک پول را به حساب طرف مقابل کارت‌به‌کارت کنید.کارمزد کارت‌به‌کارت چه از طریق اپلیکیشن‌های کیف پول و چه از طریق سامانه‌های بانکی و خودپردازها تفاوتی ندارد و برای مبالغ کمتر از یک میلیون تومان ۶۰۰تومان است و به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند.

توجه داشته باشید که کارت‌به‌کارت تا سقف شش میلیون تومان تنها از دستگاه‌های خودپرداز و اپلیکیشن‌های موبایل‌بانک و سامانه‌های اینترنت‌بانک امکان‌پذیر است. اگر از شعبه نام کاربری و رمز عبور دسترسی به سامانه‌ها را نگرفته‌اید، چاره‌ای جز استفاده از اپلیکیشن‌های کیف پول یا اپلیکیشن‌های پرداخت نیست. بعضا برای جابه‌جایی مبالغ بالاتر از سه میلیون تومان، مبلغ را تقسیم کرده و در هر ۲۴ساعت سه میلیون تومان را به حساب مقصد واریز می‌کنند. این روش تنها برای کسانی که عجله‌ای در انتقال پول ندارند عملی است.

*** مبالغ شش تا ۱۵میلیون تومان؛ پایا و کارتخوان شعبه
حواله پایا امکان انتقال مبالغ تا سقف ۱۵میلیون تومان در ساعتی که مشتری تعیین می‌کند را فراهم کرده. برای واریز‌های گروهی عموما از حواله پایا استفاده می‌شود. اغلب شرکت‌ها حقوق کارمندانشان را از طریق انتقال گروهی پایا و به شکل زمان‌بندی شده واریز می‌کنند. امکان زمان‌بندی از ویژگی‌های حواله‌های پایا است.

در برخی بانک‌ها به محض ارسال دستور انتقال وجه، مبلغ موردنظر از حساب کسر و در زمان موردنظر به حساب مقصد واریز می‌شود اما برخی بانک‌ها صرفا در زمان تعیین شده پول را از حساب برداشت و به حساب مقصد واریز می‌کنند. در این بانک‌ها امکان انصراف از واریز پایا تا قبل از کسر شدن مبلغ از حساب موردنظر وجود دارد. انتقال وجه پایا کارمزد کمتری نسبت‌به ساتنا دارد و همچنین به صورت آنی قابل انجام است. برای همین در مبالغی که می‌توان از پایا استفاده کرد، کسی سراغ حواله ساتنا نمی‌رود. کارمزد انتقال وجه پایا یک صدم درصد و سقف آن دو هزار و ۵۰۰تومان است.

این کارمزد پیش از آذرماه وجود نداشت و از اول آذر به تراکنش‌های پایا تعلق گرفت. حداقل کارمزد استفاده از حواله پایا ۲۰۰تومان است که چندان رقم قابل توجهی نیست. توجه داشته باشید که سقف ۱۵میلیون تومانی پایا برای انتقال وجه از طریق موبایل‌‎بانک و برخی سامانه‌های اینترنت‌بانک است. خیلی از بانک‌ها برای سامانه‌های اینترنت‌بانک سقف پایا را افزایش داده و به ۳۰ یا ۵۰میلیون تومان رسانده‌اند..
.
انتقال وجه کارت‌به‌کارت تنها تا سقف شش میلیون تومان امکان‌پذیر است اما اگر به شعبه مراجعه کنید، امکان انتقال کارت‌به‌کارت برای مبالغ ۱۵میلیون تومانی هم امکان‌پذیر است.برای کسانی که شماره شبای طرف مقابل را نمی‌دانند و صرفا از او شماره کارت دارند،می‌توانند از این روش استفاده کنند.توجه داشته باشید که انتقال پول کارت‌به‌کارت کارمزد بالاتری نسبت‌به حواله پایا دارد. همچنین برای کسانی که دسترسی به اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک ندارند و وقت نمی‌کنند به شعبه بانک بروند، بهترین راه کارت‌به‌کارت کردن پول در چند روز است. طوری که در هر ۲۴ساعت بخشی از مبلغ را به حساب موردنظر واریز می‌کنند.

*** مبالغ ۱۵ تا ۵۰میلیون تومان؛ ساتنا غیرحضوری
اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک امکان انتقال وجه ساتنا تا سقف ۵۰میلیون تومان بدون نیاز به مراجعه به شعبه را فراهم کرده‌اند.با داشتن شماره شبا طرف مقابل می‌توانید با حواله ساتنا پول را به حساب او واریز کنید. توجه داشته باشید که برخی بانک‌ها برای اینترنت‌بانک خود سقف کوتاه‌تری تعیین کرده و امکان انتقال وجه بیشتر از ۳۰میلیون تومان در روز از هر حساب با اینترنت‌بانک‌ها آنها وجود ندارد.

با این وجود سقف انتقال وجه ساتنا ۵۰میلیون تومان است و مبلغ آن در زمان تعیین شده به حساب مقصد واریز می‌شود. زمان انجام تراکنش‌های ساتنا از ساعت پنج و نیم صبح آغاز شده و در سیکل‌های مختلف انجام می‌شود و تا هفت و نیم عصر همان روز ادامه دارد. برای همین بهتر است انتقال وجه ساتنا در همین بازه زمانی انجام شود. برخی بانک‌ها سقف تراکنش پایا از طریق اینترنت‌بانک را بالاتر از حد معمول ۱۵میلیون تومانی در نظر گرفته‌اند.

اگر مشتری این بانک‌ها باشید می‌توانید از طریق اینترنت‌بانک تا سقف ۶۰میلیون تومان حواله پایا صادر کنید. البته این کار طی چهار مرحله پایا ۱۵میلیون تومانی انجام می‌شود. یعنی شما با اینترنت‌بانک متصل به حسابتان می‌توانید در هر ۲۴ساعت، چهار مرتبه و در هر مرتبه تا سقف ۱۵میلیون تومان پول جابه‌جا کنید. در اغلب بانک‌ها محدودیت تعداد تراکنش‌های پایا در ۲۴ساعت وجود دارد و نمی‌توان بیشتر از ۱۵میلیون تومان در روز از طریق این سامانه پول جابه‌جا کرد.

اگر برای خرید کالا نیاز به انتقال پول دارید، روش دیگر استفاده از دستگاه کارتخوان فروشنده است. از هر کارت بانکی می‌توان تا سقف ۵۰میلیون تومان و از کارت‌های مختلف به نام شخص می‌توان تا سقف ۱۰۰میلیون تومان کارت کشید. البته این مورد تنها در صورتی که امکان‌پذیر است که طرف مقابل دستگاه کارتخوان داشته باشد. بازاری‌ها بعضا از همین روش برای انتقال وجه بین یکدیگر استفاده می‌کنند.

*** مبالغ بالای ۵۰میلیون تومان؛ مراجعه به شعبه
خرید خانه و ماشین یا تسویه حساب شرکت مبالغ بزرگی لازم دارد. چنین مبالغی را نمی‌توان به روش‌های معمول انتقال داد و چاره‌ای جز مراجعه به شعبه نیست. انتقال مبالغ بالای ۵۰میلیون تومان روش‌های مختلفی دارد. چک رمزدار یکی از روش‌های معمول پرداخت پول در معاملات بزرگ است. با مراجعه به بانک و ارائه اطلاعات حساب بانکی طرف مقابل می‌توانید چک رمزدار در وجه فروشنده صادر کنید.

این چک‌ها صرفا توسط شخصی که چک به نام او صادر شده نقد می‌‌شود و اگر گم یا دزدیده شوند، قابل نقد شدن نیستند. فرآیند این کار ممکن است یک روز کاری زمان شما و طرف مقابل را بگیرد. کارمزد صدور چک رمزدار در بانک‌ها شش هزار تومان است. روش دیگر برای انتقال پول بالای ۵۰میلیون تومان استفاده از حواله ساتنا است. توجه داشته باشید که انتقال وجه ساتنا از روش غیرحضوری مثل اینترنت‌بانک تنها تا سقف ۵۰میلیون تومان انجام می‌شود و برای مبالغ بالاتر باید به شعبه مراجعه کنید.

اگر طرف مقابل هم در بانک شما حساب دارد، می‌توانید با شماره حساب او پول را بدون محدودیت منتقل کنید. برای تراکنش‌های بین‌بانکی، لازم است شماره شبا حساب بانکی طرف مقابل را داشته باشید.روش‌های مختلفی برای تبدیل شماره حساب به شبا وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به گرفتن موجودی از خودپرداز یا استفاده از برخی سایت‌ها اشاره کرد. انتقال وجه پایا از طریق شعبه، تا سقف یک میلیارد تومان امکان‌پذیر است.

توجه داشته باشید که انتقال وجه ساتنا با تاخیر همراه است و در سیکل‌های زمانی مختلف انجام می‌شود. کارمزد انتقال وجه ساتنا دو صدم درصد مبلغ تراکنش و سقف کارمزد آن ۲۵هزار تومان است. اگر عجله‌ای برای واریز پول به حساب مقصد ندارید، می‌توانید از روش‌های دیگری مثل پایا غیرحضوری، ساتنا یا حتی کارت‌به‌کارت استفاده کنید. با این روش‌ها در هر ۲۴ساعت می‌توانید بخشی از مبلغ را به حساب طرف مقابل واریز کنید.

کدخبر: ۳۶۸۲۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر