کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۰۹۳
تاریخ خبر:

آنچه باید درباره درآمد آرایشگاه‌های زنانه بدانید

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی| یک کاربر شبکه‌های اجتماعی که ادعا کرده به شغل آرایشگری مشغول است در پاسخ به نظرسنجی یک صفحه پرمخاطب نوشته ماهانه بیش از ۱۰۰‌میلیون تومان درآمد دارد. استوری شدن این جواب خیلی‌زود با واکنش دیگران روبه‌رو شده و گروهی او را به دروغگویی متهم کرده‌اند و گروه دیگری می‌گویند درآمد آرایشگرهای خانم خیلی شیرین تا ۵۰۰ میلیون تومان در ماه می‌رسد. اما ظاهرا روش محاسبه گروه دوم پر از خطا و اشتباه است. از‌جمله آنکه به‌نظر می‌رسد آنها تنها سود خالص را محاسبه می‌کنند و تمام واقعیت را به ما نمی‌گویند. هزینه‌های آرایشگری در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر در اطراف کمی گران‌تر است.

ارزان‌ترین خدماتی که در آرایشگاه‌های زنانه ارائه می‌شود اصلاح است که حدود ۱۰۰ هزار تومان در یک سالن متوسط پول می‌خواهد. گران‌ترین کارها خدماتی هستند که به عروس‌ها ارائه می‌شوند و فرد ممکن است برای یک شب ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه آماده شدن را به آرایشگر پرداخت کند. البته از این پول بخشی به صاحب سالن پرداخت خواهد شد و بخشی هم هزینه خرید تجهیزات آرایشگری می‌شود. به‌نظر می‌رسد که یک آرایشگر در منطقه‌ متوسط روبه بالایی در پایتخت اگر بخواهد درآمد نهایی خود را محاسبه کند، حداکثر به رقمی ۵۰‌میلیون تومانی برسد. این رقم برای افراد دیگر بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است.‎‌‎

‌از درآمدهای نجومی چه‌خبر؟
شغل من آرایشگری است و ماهی ۱۰۰ میلیون تومان پول در‌می‌آورم. این نظری است که یکی از کاربران اینستاگرام در جواب اینفلوئنسری که سطح درآمد مخاطبانش را پرسیده، داده است. این سوال باعث شد تا بخشی از کاربران اینستاگرام که به شغل آرایشگری مشغول هستند، در مورد درآمدشان صحبت کنند. یک نفر دیگر که در این بحث شرکت کرده، نوشته است من سالن تخصصی ناخن دارم و سال اول کارم است اما ماهی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان پول درمی‌آورم.

یک زن جوان ۲۳‌ساله می‌گوید بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان از کار رنگ و احیای مو پول در می‌آورد. آرایشگر دیگری می‌گوید من ۲۰۰ میلیون در ماه از سالن آرایشی‌ درآمد دارم و به‌تازگی توانسته‌ام لندکروز بخرم. زن دیگری که در یک سالن ناخن‌کار است و میزی برای خودش دارد نوشته که من روزی ۱۰ میلیون تومان کار می‎کنم اما همه بالای ۱۰۰ میلیون تومان پول در نمی‌آورند. یکی از شرکت‌کنندگان در بحث گفته است که هفته‌ای یک عروس می‌گیرند و درآمد ماهانه‌اش برای اینکار ۶۰ میلیون تومان است. ظاهرا در روزهای منتهی به عید نوروز کاروبار سکه است.

زنی که خود را در کار کراتین مو معرفی کرده، می‌نویسد در ماه اسفند توانسته ۱۵۰ میلیون پول در‌بیاورد و البته برای این میزان از پولی که درآورده، از ساعت هشت صبح تا نیمه‌شب کار کرده است. در ماه‌هایی که اعیاد مذهبی بیشتر باشند هم به‌دلیل بالا بودن تعداد مشتریان و آرایش عروس و… یک آرایشگاه درآمد بالاتری نسبت به ماه‌های دیگر دارد. آنها در ماه‌های محرم و صفر و رمضان کمتر از همیشه کار می‌کنند و نیمه دوم فروردین ماه هم کسب‌وکار چندان پررونق نیست.

یک آرایشگر که در شمال تهران، سالنی برای خودش دارد می‌گوید شانس من این است که اجاره سالن ندارم و در دو سالی که اینجا را راه انداخته‌ام، چون تبلیغات گسترده اینستاگرامی نداشتم، ۲۰۰ میلیون تومان هم سود خالص نداشته‌ام. او می‌گوید گاهی حتی هزینه کارمندان و نگهداری از سالن را مجبور است از جیب بدهد یا نمی‌تواند روی هیچ سودی حساب باز کند. او معتقد است درآمدهای نجومی را کسانی کسب می‌کنند که شهرت بسیاری دارند و حداقل در ابتدای کار پول زیادی برای تبلیغ داده‌اند. برخی از شرکت‌های تبلیغاتی از آرایشگران ممکن است برای تبلیغ کسب‌و‌کار و بالا آوردن صفحه اینستاگرامشان بیش از ۱۰۰ میلیون تومان پول بگیرند.

اما و اگرهای درآمد آرایشگران
زن جوانی که خودش آرایشگاهی در تهران باز کرده، می‌گوید یک سال است که وارد این حرفه شده‌ام، دوستانم هم سال‌هاست که همین کار را می‌کنند. من هنوز درآمد ندارم و ازجیبم برای مشتری خرج می‌کنم. خواهرم بعد یک سال پنج تومان هم درآمد ثابتش نیست. من و دوستانم چنین رقمی درنمی‌آوریم. افراد دیگری هم نظر مشابهی دارند. یکی از مشارکت‌کنندگان در بحث می‌گوید برای ماهی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان پول درآوردن چقدر باید کار کنند؟ طبق محاسبه من هر ناخن‌کار نهایتا بتواند روزی هشت مشتری بگیرد که به‌طور متوسط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنند و در هر هفته در بهترین حالت ۱۵ میلیون درآمد دارند.

این رقم‌ها نمی‌تواند درست باشد. زن دیگری که کار رنگ مو انجام می‌دهد می‎نویسد من یک ماه در اسفند ۳۰۰ میلیون تومان پول درآوردم. اما همه پول در جیب من نرفت و با مدیر سالن تقسیم شد. زن جوانی که به‌تازگی ناچار شده سالن آرایش خود را جمع کند، می‌گوید من سالنی داشتم که بیشتر درآمدش روی کار ناخن بود. اما به‌تازگی مشتری‌ها کم شده بودند و دیگر نمی‌توانستم هزینه‌های اجاره سالن را بپردازم. به همین خاطر ناچار شدم کسب و کار را تعطیل کنم. سارا زن دیگری است که در خانه شخصی‌اش کار می‌کند. او که کارش در حوزه ناخن است می‌گوید که ماهی شش تا هشت میلیون تومان درآمد دارد و هزینه زیادی بابت درمان گردن‌دردهایش صرف می‎کند.

یک کاربر شبکه‌های اجتماعی می‌گوید، معمولا کسانی‌که چند صد میلیون تومان درآمد دارند، صاحبان سالن‌ها هستند و حرف غلطی نمی‌زنند. اما آنها به شما نمی‌گویند که چقدر پول اجاره سالن، مالیات و حقوق به کارکنانشان می‌دهند. برخی از افراد که علاقه زیادی به محاسبات ریاضی دارند معتقدند که اگر هر آرایشگر، روزی پنج تا هشت مشتری داشته باشد که هرکدام ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنند، ماهانه می‌تواند ۱۲۰ میلیون تومان درآمد خالص داشته باشد. از این ۱۲۰ میلیون تومان چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان را صاحب سالن برمی‌دارد. البته مسئله مهم‌تر این است که کمتر آرایشگری را پیدا می‌کنید که روزی چهار تا پنج میلیون تومان به تنهایی درآمد داشته باشد. سالن‌هایی که عروس دارند معمولا درآمد بیشتری کسب می‌کنند. اما مسئله این است که آنها تنها در برخی از روزهای ماه مشتری دارند و سه ماه از سال را باید بدون مشتری سر کنند.

بیزینسی عجیب برای آرایشگران
داشتن درآمدی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای افرادی که در بهترین نقاط شهر آرایشگاه دارند، احتمالا یک افسانه نیست. اما ماجرا این است که این پول می‌تواند درآمد خالص و کل یک آرایشگاه باشد که باید بین کارکنان آن تقسیم شود. با این حساب چنین رقم‌هایی می‌توانند یک افسانه باشند. اما چرا در اینستاگرام مدام چنین رقم‌هایی را شاهد هستیم؟ این‌روزها بسیاری از آرایشگران کار آموزش را شروع کرده‌اند. یک آرایشگاه که سالنی در نیاوران دارد، برای سه جلسه آموزش فیبروز ابرو، ۳۰ میلیون تومان از هنرجویان پول می‌گیرد. برخی از آرایشگران از هر هنرجو بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان می‌گیرند تا به آنها کارها مرتبط با رنگ مو را آموزش بدهند.

در هر سانس آموزش معمولا بین سه تا پنج نفر در حال یادگیری هستند. با این حساب بخش بزرگی از درآمد آرایشگرها از طریق آموزش به‌دست می‌آید. آنها معمولا در تبلیغات خود می‌نویسند که اگر به کار آرایشگری مشغول باشید، درآمدهای بیش از ۵۰ میلیون تومان برای شما افسانه نخواهند بود. فروش پکیج‎های آموزشی هم شیوه دیگری است که رونق گرفته است. مثلا با پرداخت چیزی حدود یک تا دو میلیون تومان می‌توانید پکیچ آموزشی ناخن را دریافت کنید. هرچقدر مشتاقان کار در حوزه آرایشگری بیشتر باشند، چنین پکیچ‌ها و کلاس‌هایی بیشتر رونق گرفته و صاحبانشان هم پول بیشتری درمی‌آورند.

حتی برخی از این افراد که دسترسی به کلاس‌های آموزشی در خارج از کشور دارند، دوره‌های چند روزه‌ای را در ترکیه و دوبی می‌گذرانند که باعث می‌شود کلاس‌هایشان چندین برابر معمول قیمت داشته باشد. یکی از آرایشگرهایی که سالن هم ندارد و در خانه مشتریان خاص را آماده می‌کند، برای سه جلسه آموزش آرایش چهره بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان پول می‌گیرد و دلیل این قیمت‌ها را گذراندن دوره‌ای عنوان می‌کند که در ایتالیا برگزار شده است. اما واقعیت این است که واقعیت را هم می‌توانید از زبان برخی از آرایشگرها بشنوید. یکی از کسانی که خودش کلاس‌های آموزشی در شمال پایتخت دارد می‌گوید درآمد ماهانه کار فیبروز ابرو، به‌طور خالص برای آرایشگران ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه است و متوسط پولی که یک ناخن‌کار درمی‌آورد، ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است.

هزینه خدمات آرایشگری چقدر است؟
انجام خدمات مربوط به رنگ مو در آرایشگاه‌هایی که قیمت آنها متوسط است، برای رنگ ساده از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد. اگر بخواهید تمام موی خود را رنگ کنید، باید روی همان ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان حساب کنید و برای رنگ ریشه مو باید حداقل ۳۰۰ هزار تومان و حداکثر ۶۰۰ هزار تومان پول بدهید. کاشت ناخن برای دست حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد. ژلیش ناخن برای دست از ۱۲۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان متغیر است. خدمات اصلاح ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارند. البته ممکن است برخی از آرایشگران بیش از اینها از شما پول دریافت کنند.

هزینه کوتاهی مو در کمترین حالت ۱۵۰ هزار تومان است و برخی آرایشگرها برای کوتاهی معمولی ممکن است تا ۵۰۰ هزار تومان هم از شما طلب کنند. اما گران‌ترین خدمات مربوط به مو هستند. یک آرایشگاه در منطقه‌ای متوسط که کار معمولی تحویل مشتری می‌دهد برای هایلایت مو، حداقل دو میلیون تومان دریافت می‌کند. برای همین کار اگر به آرایشگاهی در شمال تهران مراجعه کنید، باید حداقل شش میلیون تومان پول بدهید و اگر موی بلندی داشته باشید که بخواهید آن را به دست آرایشگری مشهور در سالنی مجلل بدهید، باید ۱۰ میلیون تومانی هزینه کنید.

آرایش عروس از چهار میلیون تومان شروع می‌شود و هرچقدر کار آرایشگر بهتر و سالن مجلل‌تر باشد باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. به‌طور متوسط هزینه چنین کاری، ۱۰ میلیون تومان است. اما آرایشگرهایی که برای انجام کار شما به خانه یا دیگر شهرها می‌آیند تا ۳۰ میلیون تومان هم قیمت می‎دهند. برای صاف کردن یا احیای مو حداقل باید دو میلیون تومان پول کنار بگذارید. برای موهای بلند، احیا و صافی ممکن است تا شش میلیون تومان هم هزینه داشته باشد. کارهای پوستی هم در برخی از سالن‌‌ها انجام می‌شوند.

مثلا فیشیال پوست که نوعی پاکسازی است، از ۳۰۰ هزار تومان شروع شده و تا یک میلیون تومان بالا می‌رود. آبرسانی یا برطرف کردن چروک‌های سطحی هم بین ۵۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پول می‌خواهند. انواع شینیون مو به‌طور متوسط از ۴۰۰ هزار تومان شروع شده و قیمت آن در برخی از آرایشگاه‌های لوکس به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. برخی از مراکز حتی ورودیه دارند و جدای از پولی که باید برای خدماتی که می‌گیرید هزینه کنید، باید مقداری را به عنوان بازدید از سالن خرج کنید.

کدخبر: ۴۷۰۰۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر