کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۴۹۴
تاریخ خبر:

آنچه باید از تغییرات نرخ ارز و سکه بدانیم

روزنامه هفت صبح | قیمت دلار روز گذشته به محدوده ۱۱هزار و ۵۰۰تومان برگشت و یورو دور و بر ۱۲هزار و ۶۰۰تومان معامله شد. سکه طلا هم کمی بیش از چهار میلیون و ۱۰۰تومان قیمت داشت. آنهایی که مدتی بی‌خیال قیمت‌ها شده‌اند چندان اهمیت این عددها را درک نمی‌کنند اما خواندن گزارش اتاق بازرگانی تهران می‌تواند وضعیت را در چهارماه اخیر توضیح دهد.

اتاق بازرگانی تهران در گزارش خود می‌نویسد: وضعیت بازار ارز نشان می‌دهد که قیمت دلار در حال حاضر حدود دو هزار تومان کمتر از نرخ میانگین چهار ماهه نخست امسال است. میانگین نرخ دلار در بازار در چهار ماهه نخست امسال حدود ۱۳هزار و ۵۰۰تومان بود که در مقایسه با قیمت میانگین ۱۰هزار و ۸۰۰تومانی آن در سال ۱۳۹۷، افزایشی ۲۵درصدی را نشان می‌دهد.

با این وجود از روزهای ابتدایی مرداد امسال، دلار وارد روند کاهشی جدیدی شد و این روند تاکنون نیز ادامه پیدا کرده است. به این ترتیب با توجه به قیمت حدود ۱۱هزار و ۴۰۰تومانی دلار در بازار روز گذشته، عملا این ارز در حال حاضر بیش از دو هزار تومان ارزان‌تر از نرخ میانگین چهار ماهه نخست امسال معامله می‌شود. با اضافه کردن آمار ماه پنجم سال جاری، افزایش قیمت دلار در قیاس با سال گذشته عملا ناچیز خواهد شد.

این در حالی است که میانگین قیمت دلار در سال ۱۳۹۷ با احتساب ماه‌های ابتدایی این سال که دلار قیمت کمتر از ۱۰هزار تومان را تجربه می‌کرد، به دست آمده و اگر سقف قیمت ثبت شده در سال قبل را که حدود ۱۹هزار تومان بود حساب کنیم، امروز دلار حدود هفت هزار تومان ارزان‌تر از قله قیمت سال قبل است.

میانگین نرخ یورو در چهار ماهه ابتدایی سال جاری نیز ۱۵هزار و ۴۰۰تومان اعلام شده که در قیاس با ۱۲هزار و ۶۰۰تومان که نرخ میانگین یورو در سال ۱۳۹۷ بوده، افزایشی ۲۲درصدی را نشان می‌دهد. یورو نیز همچون دلار، در هفته‌های گذشته یک کاهش قیمت محسوس را تجربه کرده و به نظر می‌رسد در آمارهای بعدی میزان افزایش نرخ این ارز نیز به شکل جدی کاهش یابد.

در چهار ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۷، قیمت سکه یکی از بالاترین افزایش قیمت‌ها را تجربه کرده؛ تا جایی که قیمت سکه طرح قدیم از میانگین دو میلیون و ۱۶۰هزار تومانی در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۷ به چهار میلیون و ۵۷۰هزار تومان و سکه طرح جدید از دو میلیون و ۲۴۰هزار تومان به چهار میلیون و ۷۳۰هزار تومان رسیده و افزایش قیمت حدود ۱۱۱درصدی را تجربه کرد.

بازار مسکن نیز که افزایش قیمت‌ها در آن سر و صدای زیادی به پا کرده، در چهار ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش قیمت ۱۰۲درصدی داشته است. میانگین قیمت خانه در تهران در این مدت از شش میلیون و ۲۵۰هزار تومان به ۱۲میلیون و ۶۵۰هزار تومان رسیده است.

البته بر اساس آمارهای جدید ارائه شده از وضعیت این بازار در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، میزان افزایش قیمت‌ها به شکلی نامحسوس کاهش یافته و به رشد ۹۶ درصدی در قیاس با پنج ماهه سال ۱۳۹۷ رسیده است. بیشترین میزان رشد در یک سال گذشته اما به بازار سرمایه باز می‌گردد.

آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که در چهار ماهه امسال نسبت به چهار ماهه سال قبل، ارزش سهام معامله شده در بازار ۳۴۱درصد و تعداد سهام معامله شده ۲۵۶درصد رشد کرده است. در بخش پایانی این گزارش نیز به بررسی شاخص تورم پرداخته شده که بر این اساس، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی کل کشور در چهار ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۵۰درصدی، در خانوارهای شهری افزایش ۴۹درصدی، در خانوارهای روستایی افزایش ۵۷درصدی و در سطح استان تهران افزایشی ۴۹درصدی را به ثبت رسانده است.

کدخبر: ۲۷۸۴۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر