کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۵۸۰
تاریخ خبر:

آنچه از بانک ملت نمی‌دانیم؟

روزنامه هفت صبح | بانک ملت متولی یک‌چهارم از کل تراکنش‌های الکترونیکی نظام بانکی، سهامدار ۲۰ شرکت و دوبانک دیگر است .
برنامه عصر جدید حالا حدود یک‌هفته است که تمام شده. برنامه‌ای که پیروز نهایی آن توانست ۵۰۰میلیون تومان جایزه برنده شود. این برنامه اما به‌جز این برنده و البته احسان علیخانی، یک برنده دیگر هم داشت: به‌پرداخت ملت.

شرکتی که حالا می‌تواند با کمک تبلیغات صورت‌گرفته در این برنامه به سهم خود از بازار تراکنش‌های مالی اضافه کند. وضعیت به‌پرداخت ملت البته همین الان هم از دیگر بانک‌ها بهتر است. آمارهای شاپرک، شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت، نشان می‌دهد که این شرکت واسطه ۲۲درصد از کل تراکنش‌های مالی در شبکه بانکی ایران است. اگر مبلغ تراکنش مد نظر باشد این میزان به حدود ۲۴درصد می‌رسد یعنی از هر چهارتراکنش یکی را این شرکت انجام می‌دهد که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملت است.

اما به‌پرداخت ملت فقط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این بانک است. بانک ملت، از طریق دو گروه اقتصادی اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مختلف کرده است. بخش اول سرمایه‌گذاری‌های بانک ملت از طریق یک هلدینگ به نام «بهساز مشارکت‌های ملت» صورت می‌گیرد. در زیرمجموعه این هلدینگ، چندشرکت مشهور وجود دارد: هتل جهان مشهد، شرکت کرپ ناز، آزادراه تهران-ساوه، شرکت خانه‌سازی ایرداک و شرکت ریسندگی و بافندگی بهریس. به‌طور کلی ۱۱شرکت در زیرمجموعه این شرکت قرار دارد.

بخش دیگری از سرمایه‌گذاری از طریق یک گروه مالی به نام ملت، صورت گرفته است. مشهورترین شرکت در این میان «بیمه ما» است. شرکتی که کم‌کم در حال افزایش سهم خود از بازار است و در حال حاضر توانسته خود را به‌عنوان بیمه‌گر بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور یعنی ایران‌ایر معرفی کند.

به طور کلی هشت‌شرکت در زیرمجموعه این گروه مالی وجود دارد که چهارشرکت دیگر زیرمجموعه این شرکت خدمات بورسی(تامین سرمایه، سرمایه‌گذاری، کارگزاری و اطلاعات اعتباری) انجام می‌دهند. این شرکت در بورس هم سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده و مثلا ۱۰درصد از سهام توسعه مولد نیروگاهی جهرم را در اختیار دارد. همچنین یک صرافی و یک لیزینگ هم در زیرمجموعه این شرکت وجود دارد.

اما این‌همه بنگاه‌داری‌های بانک ملت نیست. طبق صورت مالی منتهی به پایان سال ۱۳۹۶، بانک ملت ۳۲درصد از سهام فولاد مکران چابهار، ۴۰درصد از سهام گسترش فناوری صنعت ساختمان، ۱۵‌ونیم درصد از سهام بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، ۴۰درصد از سهام مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق، ۴۱درصد از سهام توسعه صنایع صادرات فارس، ۱۴٫۳درصد از سهام فولاد شرق کاوه، ۲۶٫۳درصد از سهام بانک تجارتی ایران و اروپا و حتی ۱۳درصد از سهام شرکت شاپرک را هم در اختیار دارد.

طبق همین صورت مالی، به طور کلی این بانک نزدیک به هزار و ۳۵۰میلیارد تومان ملک و دو‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان سهام در اختیار دارد و این در حالی است که در خرداد ۱۳۹۸ میزان سرمایه اصلی و تکمیلی این بانک، ۱۸هزار میلیارد تومان بوده و این به آن معناست که به‌رغم همه توصیه‌ها در خصوص فعالیت بانک‌ها در زمینه اصلی فعالیت خود، طبق اعلام خود این بانک، یک‌پنجم از کل سرمایه این بانک در ساختمان و بنگاه‌داری است؛ آن‌هم بانکی که دولت تحت عنوان سهام عدالت ۳۰درصد و به‌طور مستقیم ۱۷درصد از کل سهام آن را در اختیار دارد و البته نزدیک به هشت‌درصد از سهامش هم متعلق به تامین اجتماعی است.

کدخبر: ۲۷۸۵۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر