کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۲۳۵
تاریخ خبر:

آنالیز| گزارش‌های خاص هادی عامل

روزنامه هفت صبح| نه فقط علاقه‌مندان به کشتی که غالب مردم صدای هادی عامل را می‌شناسند و با ادبیات خاص او سر ذوق می‌آیند. عامل در رقابت‌های المپیک توکیو ، ستاره تلویزیون ما شده و تحسین خاص و عام را برانگیخته است. وقتی او گزارش می‌کند، جذابیت مسابقات دو برابر می‌شود.

منظر اول| اصطلاحات: هادی عامل مبدع چند اصطلاح خاص است که وارد ادبیات روزمره شده. معروف‌ترین آن «چغر و بد بدن» است که او در وصف کشتی‌گیران قوی به کار برد و سر زبان‌ها افتاد. «خدا قوت پهلوان‌؛ خسته نباشی دلاور» دیگر جمله معروف عامل است که حتی به سریالی چون «پایتخت» هم راه یافت.

هادی عامل این روزها یک اصطلاح تازه رو کرده و خطاب به کشتی گیران کشورمان می‌گوید :« شیر مادر و نان پدر حلالت دلاور». یک بار دیگر به این جمله دقت کنید؛ عامل به جای بهره‌گیری از کلمات و اصطلاحات عجیب‌، یک عبارت ساده اما پرمفهوم را به زبان می‌آورد. جمله‌ای که هزاران حرف و درس در دل خود دارد و به زیبایی روزی حلال‌، جایگاه پدر و مادر و البته دلیری ایرانی‌ها را یادآور می‌شود. این مفاهیم همانی است که در فرهنگ ما ریشه دارد و هادی عامل رندانه از آن‌ها بهره می‌برد.

منظر دوم| لحن: روزی که هادی عامل به ژاپن رفت خبر آمد که به خاطر کرونا در قرنطینه است و نمی‌تواند مسابقات کشتی را گزارش کند. این خبر وقتی تلخ‌تر می‌شد که بدانیم مسابقات کشتی تنها رقابتی است که صداوسیما باکس گزارش آن را خریداری کرده و هادی عامل می‌تواند مستقیما مسابقات را از توکیو برای علاقه‌مندان در تهران گزارش کند.

خوشبختانه مشکل برطرف شد و گزارش‌ها را با صدای مهیج عامل می‌شنویم. او ساده‌ترین مسابقات را طوری گزارش می‌کند که مخاطب به هیجان می‌آید چه برسد وقتی مسابقات المپیک باشد. از عامل به دلیل گزارش‌های هیجانی به عنوان هیجان‌انگیزترین گزارشگر ایرانی یاد می‌شود. کاش در فوتبال هم شبیه او را داشتیم و یا دست کم کاش گزارشگران فوتبالی آداب گزارش مهیج را از عامل یاد می‌گرفتند. برخی گزارشگران مثل عباس قانع‌، چون اصول کار را نمی‌دانند به‌جای تزریق هیجان‌، روح و روان مخاطب را هدف قرار می‌دهند.

کدخبر: ۴۰۶۲۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر