کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۹۷۷۴
تاریخ خبر:

آنالیز| مناظره‌های تلویزیونی با موضوع حجاب

روزنامه هفت صبح|‌ هفته پیش در چنین روزی گزارشی منتشر کردیم درباره چگونگی مواجهه تلویزیون با ماجرای درگذشت مهسا امینی. در آن گزارش اشاره شد که شبکه خبر خود را مقصر تاخیر انعکاس خبر ندانست و توپ را به زمین مسئولان انداخت. در میانه هفته تلویزیون با برگزاری سلسله مناظره‌هایی رویکرد تازه‌ای را آغاز کرده است.

منظر اول| موضوع
شبکه خبر و چهار پرچمدار برگزاری مناظره‌هایی هستند که سوژه اصلی آن از مرگ مهسا امینی و اعتراضات پس از آن می‌آید. در شبکه خبر ابتدا ویژه برنامه‌ای روی آنتن رفت که گفته‌های مسعود پزشکیان بیش از همه بازتاب داشت. این شبکه بعد از آن مناظره‌ای داغ میان غلامحسین کرباسچی مدیر مسئول روزنامه هم‌مهین و عبدالله گنجی مدیر مسئو‌ل روزنامه همشهری و با حضور صادق کوشکی برگزار کرد.

تیتر کلی این مناظره، گشت ارشاد بود که به مسائل دیگر هم کشیده شد؛ ازجمله مصادیق فقهی حجاب. در شبکه چهار، برنامه شیوه با محوریت نسبت قدرت و فرهنگ و به‌خصوص مسئله گشت ارشاد و حجاب روی آنتن می‌رود. تاکنون شاهد مناظره‌هایی میان علی مطهری ‌با علیرضا شجاعی‌زند و بیژن عبدالکریمی با شهریار زرشناس بوده‌ایم. در شبکه افق هم برنامه فرامتن به موضوع ناآرامی‌های اخیر اختصاص یافت.

منظر دوم| رویکرد
در سال‌های اخیر، برنامه‌های مناظره محور، به کرات روی آنتن رفته‌اند. با این حال تاثیرگذارترین‌شان همان‌هایی است که در بازه انتخابات ریاست جمهوری پخش می‌شوند. این بار هم تلویزیون بارویکردی که در پیش گرفته توانسته توجه مخاطب و رسانه‌ها را جلب کند. نکته مهم اینکه تلویزیون سعی کرده از تک‌صدایی پرهیز کند و موافقان و مخالفان را رودرروی یکدیگر بنشاند.

این کاری است که باید پیش‌تر انجام می‌شد اما همین که تلویزیون در روزهای ملتهب، چنین مسئله‌ای را از یاد نبرده است،امتیاز محسوب می‌شود. در این برنامه‌ها، موافقان و مخالفان به صراحت نظر خود را بیان می‌کنند و حتی مجریان عمدتا ابایی از ورود به مباحث تند و تیز ندارند. نمونه‌اش مجری برنامه شیوه شبکه چهار که از شرایط خاص کشور در سال‌های اخیر گفت و اشاره کرد ایران در 150 سال اخیر عمدتا ناآرام بوده است.

کدخبر: ۴۷۹۷۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر