کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۶۰۰
تاریخ خبر:

آنالیز | مسابقه دریچه با اجرای آرش ظلی‌پور

روزنامه هفت صبح | شبکه سلامت از چندی پیش مسابقه جدیدی به نام دریچه با شعار هر خانه یک پایگاه سلامت روانه آنتن کرده است. اجرای این مسابقه را آرش ظلی‌پور برعهده دارد. دریچه چه کیفیتی دارد و آیا ضمن سرگرم کردن مخاطبان می‌تواند بر اطلاعات عمومی آن‌ها بیفزاید؟

منظر اول: محتوا | سازندگان مسابقه دریچه بر افزایش سواد سلامت و فرهنگسازی سلامت تاکید دارند. با این حال مخاطب در وهله اول با مسابقه‌ای مواجه می‌شود که در آن سوالات مختلفی به چشم می‌خورد. مثلا در کنار سوال درباره بیماری پوستی، سوالی درباره رستم هم وجود دارد. این اتفاق می‌تواند یک امتیاز منفی باشد چرا که دریچه بنای خود را بر تخصصی بودن گذاشته است.

در عمل اما غالب سوالات بی‌ربط به حوزه سلامت هستند. طبعا تخصصی کردن مسابقه از میزان جذابیت آن می‌کاهد و به همین خاطر است که بعد از چند برنامه، سازندگان تصمیم گرفتند جذابیت را فدای تخصص نکنند. مسابقه دریچه مثل خیلی از مسابقات اطلاعات عمومی، می‌تواند اطلاعات مخاطب را بالا ببرد. از آن سو تنوع سوالات و هیجانی که به‌واسطه رقابت دو گروه برای رسیدن به مرحله آخر به برنامه تزریق می‌شود، عاملی است برای همراهی و سرگرمی مخاطب.

منظر دوم: ساختار | مسابقه دریچه میان دو گروه برگزار می‌شود و در هر مرحله چند نفر از اعضای هر گروه حذف می‌شوند. این داستان تا جایی ادامه می‌یابد که یک گروه باقی بماند. در این مرحله، نقاط امن تعبیه شده تا شرکت کنندگان امکان دریافت جایزه یک تا بیست میلیونی را داشته باشند. رقابت دو نفره و تلاش برای رسیدن به جایزه نهایی، عاملی است که مخاطب را با خود همراه می‌کند.

در این میان آرش ظلی‌پور سهمی بسزا در ایجاد هیجان دارد. او در عین این که برای شرکت کننده‌ها فضایی آرام فراهم می‌کند، شگردهایی برای داغ کردن برنامه دارد. امتیاز دیگر ظلی‌پور، اجرای بدون تکلف و خارج شدن از جایگاه «دانای کل» است. اگر سوالی سخت باشد می‌گوید سخت است و اگر آسان، به این مسئله اشاره می‌کند. در این برنامه آیتم‌هایی هم وجود دارد که به گفت وگو با شرکت‌کننده‌ها است. این آیتم‌ها علاوه بر ایجاد تنوع‌، در خدمت مسابقه هستند.

کدخبر: ۴۱۲۶۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر