کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۵۰۲۹
تاریخ خبر:

آنالیز| مجادله مخاطبان بر‌سر تلویزیون

روزنامه هفت صبح| روز گذشته خبرآنلاین از کاربران خواست در یک نظرخواهی شرکت کنند و دیدگاه خود درباره حذف برنامه‌های پرطرفدار در تلویزیون را به اشتراک بگذارند. نظر این جامعه آماری از آن جهت جالب توجه است که شاهد دو طیف کاملا متفاوت هستیم: همراهان سیما و مخالفان آن.

منظر اول: موافقان| در میان‌برنامه‌هایی که نام آن‌ها در نظرات مردم به کرات تکرار شده، می‌توان به دورهمی، خندوانه، کتاب‌باز، عصر جدید و نود اشاره کرد. به‌عنوان نمونه یکی از کاربران گفته: «عصر جدید واقعا حیف است که حذف بشود، نود و کتاب‌باز هم خیلی خوب بودند. تلویزیون متعلق به همه مردم است و باید برای همه برنامه بسازد.» در مقابل یکی از کاربران این‌طور نظر داده است:

«برنامه خندوانه ‌و ‌دورهمی سال‌هاست که دیگه مخاطب نداره و تکراریه. با صرف این بودجه‌های کلان، بهتره برنامه‌های جدیدتر ساخته بشه.» این وسط جدالی میان برخی کاربران درباره این‌که آیا اصلا کسی تلویزیون تماشا می‌کند یا نه، شکل گرفته است. کاربری نوشته: «بله ما نگاه می‌کنیم. همین الان طبق آمار الکسا، اپلیکیشن تلوبیون سومین یا چهارمین اپلیکیشن پرکاربرد ایرانیه. این اپلیکیشن چی نشون میده؟ برنامه‌های ماهواره؟ نخیر. برنامه‌های تلویزیون رو نشون میده.»

منظر دوم: مخالفان| در میان نظرات، برخی از اساس عقیده دارند که تلویزیون فاقد مخاطب است. کاربری نوشته: «كلا ً صدا‌و‌سيما رو جمع كنن، يك قرون هزينه هم براي صدا‌و‌سيما راضي نيستيم.» دیگری گفته: «کی تلویزیون نگاه می‌کنه. من حتی نمی‌دونم کدوم برنامه منظورتون هست.» از این نظرات نه‌چندان منطقی که بگذریم به برخی دیدگاه‌ها می‌رسیم که از افت مخاطب صحبت می‌کنند. یک نفر این‌طور نظر خود را به اشتراک گذاشته:

«روی آوردن به سریال‌های قدیمی… روی آوردن مردم به موبایل و سریال‌های نمایش خانگی و ماهواره… در تلویزیون فقط بعضی‌ها فوتبال می‌بینن و بعضی‌ها اخبار…» یکسویه‌نگری تلویزیون در مسائل سیاسی دیگر نقدی است که در لابه‌لای برخی نظرات شاهد آن هستیم. تاکید بر عدم ساخت ادامه «خندوانه» و «دورهمی» دیگر دیدگاه‌های جالب است که نشان می‌دهد این برنامه‌ها با‌کیفیت سابق مخاطب چندانی نخواهند داشت.

کدخبر: ۴۸۵۰۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر