کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۸۰۹
تاریخ خبر:

آنالیز | بلاتکلیفی برنامه‌های سینمایی تلویزیون

روزنامه هفت صبح | در سال جدید سهم سینما از تلویزیون برنامه شهر فرنگ شبکه خبر و سینما آی فیلم بوده است. کم شدن سهم سینما از تلویزیون ارتباطی مستقیم با سوت و کور شدن سالن‌ها بعد از کرونا دارد. سوال این است: تلویزیون نمی‌تواند با تغییر مسئولیت، برنامه‌هایی مثل هفت را بار دیگر در کنداکتور قرار دهد؟

‌منظر اول| وضعیت هفت : برنامه هفت همچنان شناسنامه برنامه‌های سینمایی تلویزیون است. این برنامه اما در فصل اخیر مورد انتقاد جدی طیف‌های مختلف قرار گرفت. ساختار کلیشه‌ای و تبدیل یک برنامه جذاب و جریان ساز به برنامه حراف و ناکارآمد، وجه مشترک انتقادها بود. نارضایتی حداکثری از هفت باعث شد تلویزیون قید آن را بزند و در سال جدید خبری از این برنامه نیست.

با این حال وجود برنامه‌ای چون هفت احساس می‌شود؛ به شرط آن که در گام درست قدم بردارد. می‌دانیم سالن‌ها خلوت هستند اما کارهای صنفی جریان دارد و پروژه‌های سینمایی وارد چرخه شده‌اند. تعطیلی برنامه تخصصی سینمایی در شرایط کنونی، ضربه‌ای دوچندان به سینما وارد می‌کند. اگر هفت قدم‌ها را درست برمی‌داشت و از ظرفیت «سینما» به‌خوبی بهره می‌برد، حتی در روزهای کرونایی مخاطب می‌داشت و مورد توجه قرار می‌گرفت.

منظر دوم| وضعیت دیگران : همزمان با تعطیلی برنامه هفت، شبکه پنج هم برنامه سینمایی خود را تعطیل کرد. نقد سینما نگاهی جدی به مسائل سینما داشت و حداقل فایده‌اش این بود که سواد سینمایی مخاطبان را بالا می‌برد. اهمیت برنامه در همین است که به‌رغم تعطیلی سینماها، محلی بود برای بحث‌های تئوری کارآمد و مفید. چند سال پیش شبکه دو سینما دو را روی آنتن می‌فرستاد که آن برنامه هم در راستای تقویت دید مخاطبان و آسیب شناسی مسائل مختلف بود.

از ویژگی‌های ظاهری سینما هم بهره می‌برد ومخاطب را جلب می‌کرد. این کاری است که برنامه شهرفرنگ انجام نمی‌دهد و کاری که سینما آی فیلم می‌کند کامل نیست. با این شرایط وجود برنامه های سینمایی تلویزیون لازم است و حتی می‌تواند بخشی از مواد اولیه خود را از سریال‌های پلتفرم‌ها تهیه کند. این پلتفرم‌ها حالا جای سینما را گرفته‌اند و باید یک رسانه‌ای به نام تلویزیون برای نقد و تحلیل آن‌ها وجود داشته باشد.

کدخبر: ۴۱۲۸۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر