کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۹۴۵
تاریخ خبر:

آمار نگران‌کننده پرسپولیس مقابل شرقی‌ها

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | تاریخ بخشی از هویت هر مجموعه است‌ اما آینده را به درستی پیش‌بینی نمی‌کند. با این حال آمار و عملکرد پرسپولیس مقابل حریفان شرق آسیا نگران‌کننده است. بررسی در نتیجه هشت بار رقابت پرسپولیس مقابل نمایندگان شرق آسیا، ما را به شش شکست، یک تساوی و تنها یک پیروزی در «دیدارهای رسمی» می‌رساند. چنین آماری قابل قیاس با نتایج پرسپولیس مقابل حریفانش در غرب آسیا نیست.

برای نمونه پرسپولیس مقابل تمام حریفان عربستانی‌اش، ۷ برد، ۶ تساوی و ۵ شکست در کارنامه دارد. این آمار مقابل تیم‌های اماراتی ۹ پیروزی، ۲ تساوی و ۲ شکست است. پرسپولیس حتی مقابل حریفان قطری که طی سال‌های اخیر با خرید ستاره‌های فوتبال اروپا و آفریقا به قطب‌های فوتبال این قاره تبدیل شده‌اند هم عملکردی قابل قبول داشته است؛ ۱۱ پیروزی، ۵ تساوی و ۷ شکست اما اوضاع در شرق برایش چندان مناسب نیست.

۵۱ سال پیش، وقتی پرسپولیس به تازگی قبول کرده بود که در رقابت‌های «جام باشگاه‌های آسیا» شرکت کند، با «تویوکیوگو» ژاپن در مرحله گروهی روبه‌رو شد. بازی را یک بر صفر باخت، در گروه چهار تیمی روی پله سوم نشست و خیلی زود از این جام حذف شد. تویوکیوگو سال‌ها بعد نامش را به «سانفرس هیروشیما» تغییر داد. سال ۱۳۷۵ پرسپولیس در مرحله نیمه‌نهایی و یک قدمی فینال همان جام باشگاه‌های آسیا، رودرروی تیم «پوهانگ استیلرز» کره‌جنوبی قرار گرفت.

۳ بر یک باخت و از رسیدن به فینال بازماند. دو سال بعد، باز هم در مرحله نیمه‌نهایی همان رقابت‌ها، «دالیان» چین پرسپولیس را ۲ بر صفر مغلوب کرد و به فینال رفت. باز هم دو سال بعد پرسپولیس ابتدا در مرحله نیمه‌‌نهایی مقابل «جوبیلو ایواتا» ژاپن قرار گرفت و ۲ بر صفر مغلوب شد. آن زمان که جام باشگاه‌های آسیا بازی رده‌بندی داشت، در بازی بعد پرسپولیس برای کسب مقام سوم مقابل «سوون سامسونگ» کره جنوبی به پیروزی یک بر صفر و مقام سوم رسید.

این نخستین پیروزی تاریخ پرسپولیس مقابل یک حریف از شرق آسیا بود. یک سال بعد پرسپولیس باز هم با سوون سامسونگ کره‌جنوبی، این بار در نیمه‌نهایی جام باشگاه‌ها، روبه‌رو شد. اما این بار ۲ بر یک شکست خورد. پرسپولیس در رقابت‌های منسوخ‌شده «جام در جام باشگاه‌های آسیا» هم دو بار مقابل یک حریف ژاپنی قرار گرفت. سال ۱۹۹۳ در فینال این رقابت‌ها ابتدا پرسپولیس در بازی رفت موفق شد در خانه «یوکوهاما مارینوس» ژاپن به تساوی یک - یک برسد.

اما در بازی برگشت و مقابل ۱۰۰ هزار تماشاگر با یک گل شکست خورد و جام را از دست داد. یوکوهاما مارینوس نیز امروز با نام «نیسان» در لیگ برتر ژاپن شناخته می‌شود. آخرین رویارویی‌ پرسپولیس با حریفان شرقی به فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد. پرسپولیس ابتدا در زمین «کاشیما آنتلرز» ژاپن با نتیجه ۲ بر صفر شکست خورد و بعد باز هم مقابل ۱۰۰ هزار تماشاگر به تساوی بدون گل رسید و باز هم جام قهرمانی را این بار در رقابت‌های لیگ قهرمانان به نماینده‌ای از ژاپن داد. این سومین فینال است؛ برای تیمی که فقط یک بار در هشت بازی سابق خود مقابل شرقی‌ها به پیروزی رسیده است.

*** بهترین کره‌ای جام
اولسان هیوندای معنی واقعی قدرت در فوتبال کره‌جنوبی است. آنها فصل گذشته از ۲۲ بازی به ۵۰ امتیاز رسیدند؛ ۱۵ برد، ۵ تساوی و فقط دو شکست در یک فصل. همین آمار خیره‌کننده را هم در لیگ قهرمانان آسیا ادامه دادند؛ مسیری را که این باشگاه برای رسیدن به فینال پیمود، مرور کنیم.

اولسان هیوندای در گروه F این رقابت‌ها، جایی که باشگاه‌های «اف‌سی توکیو» ژاپن، «شانگهای» ژاپن و «پرث گلوری» استرالیا حضور داشتند، با ۱۶ امتیاز صدرنشین شد و صعود کرد؛ یعنی پنج پیروزی و یک تساوی از شش بازی. سپس در مرحله یک‌هشتم نهایی «ملبورن ویکتوری» استرالیا را ۳ بر صفر شکست داد.

حریف بعدی‌اش در یک‌چهارم نهایی، «بیجینگ گوان» چین بود که ۲ بر صفر شکستش داد. در نیمه‌نهایی هم مقابل «ویسل کوبه» ژاپن به پیروزی ۲ بر یک رسید؛ یک صعود مقتدرانه تا فینال. آنها خوش‌اقبال هم بودند که ویسل‌کوبه در بازی نیمه‌نهایی «آندریاس اینی‌یستا»، ستاره سابق «بارسلونا» را در اختیار نداشت.

*** گروه C خوش‌شانس و شرقی‌های خطرناک
اما می‌توان یک نگاه خو‌ش‌بینانه هم به آمار و تاریخ انداخت. طی سه دوره اخیر لیگ قهرمانان آسیا، نماینده غرب این قاره حتما از گروه C صعود کرده بود. سال ۲۰۱۸ پرسپولیس در گروه C بالاتر از «السد» قطر، «نسف قارشی» ازبکستان و «الوصل» امارات از گروهش صعود کرد و تا فینال پیش رفت. سال ۲۰۱۹ «الهلال» عربستان از همین گروه، بالاتر از «الدحیل» قطر، «استقلال» ایران و «العین» امارات صعود کرد و تا فینال پیش رفت.

در بازی نهایی هم «اوراوا رد دیاموندز» ژاپن را شکست داد و قهرمان شد. سال ۲۰۲۰ پرسپولیس از گروه C به فینال رسیده است و باید مقابل حریفی از کره جنوبی مبارزه کند.نمایندگان شرق آسیا از سال ۲۰۰۳ که فرم جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شکل گرفت، ۱۱ بار قهرمان این رقابت‌ها شده‌اند؛ یعنی فقط شش قهرمانی به نمایندگان غرب آسیا رسیده است. در توصیف قدرت شرقی‌ها همین بس که از سال ۲۰۱۳ و با تغییر قانون بازی فینال از تک بازی به دو بازی رفت و برگشت، نمایندگان شرق آسیا شش بار و غرب آسیا (فقط سال گذشته با الهلال عربستان) یک بار جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند.

*** با این آمار می‌توانیم خوشبین باشیم؟
فارغ از مرور تاریخ و آمار و حتی بدون توجه به اینکه پرسپولیس در فینال چند مهره اصلی و کلیدی خود را به همراه ندارد اما می‌توان به موفقیت پرسپولیس و قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانانان آسیا امیدوار بود. شاگردان یحیی بعد از شروع متمرکز مرحله گروهی لیگ قهرمانان، تیمی کاملا بابرنامه، هدفمند و پرتوان نشان دادند .

البته در بعضی مقاطع خوش‌شانس هم بودند و توانستند خودشان را تا فینال برسانند اما فراموش نکنیم که پرسپولیس، السد قطر و النصر عربستان را حذف کرده است که کار هر تیمی نیست و حتی شاید تیم‌های مدعی شرق آسیا هم نتوانند در فاصله چند روز، با این دو غول قطری و عربستانی بازی کنند و هر دو را شکست بدهند.

کدخبر: ۳۶۳۹۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر