کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۹۷۵
تاریخ خبر:

آماده‌با‌ش برای مقابله با ویروس کشنده کرونا

روزنامه هفت‌صبح، فرید عطارزاده | «کرونا» در حال تبدیل شدن به یکی از بیماری‌های هولناک تاریخ است و حتی سازمان بهداشت جهانی نیز در اقدامی کم ‌سابقه، وضعیت فوق‌العاده جهانی صادر کرده است. تا به حال در سرتاسر جهان حدود ۹هزار نفر به این ویروس مرموز مبتلا شده‌اند و حداقل ۲۰۰نفر جان خود را از دست داده‌اند. آماری که به سرعت در حال افزایش است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند «کرونا» به یکی از هفت بیماری کُشنده تاریخ تبدیل شود.

ردپای کرونا تا حوالی ایران و کشورهای همسایه نیز رسیده اما فعلا موردی از ابتلای قطعی در ایران گزارش نشده است. با این وجود، آرام آرام اقدامات جدی‌تر دولت ایران و وزارت بهداشت آغاز شده و زمزمه‌هایی از قطع پرواز ایران و چین در روزهای آینده نیز شنیده می‌شود (خبرآخر: پروازها فعلا متوقف شد).

فعلا تمرکز اصلی ایران روی دو موضوع است؛ انتقال هرچه سریع‌تر دانشجویان ایرانی که در شهر «ووهان» چین (مرکز اصلی انتشار ویروس کرونا) درس می‌خوانند به ایران و مراقبت از آن‌ها و مورد دیگر نیز کنترل و بررسی وضعیت سلامت بنادر و پا لایشگاه‌ها که نیروهای چینی زیادی دارند و به تازگی و پس از جشن سال نوی میلادی وارد ایران شده‌اند. در این گزارش چند حاشیه از خبرهای مرتبط با ویروس کرونا که آن‌ها را کمتر شنیده‌اید، مرور می‌کنیم و همچنین یک پرونده جمع‌وجور درباره هفت بیماری کشنده تاریخ و میزان تلفات آن جمع‌آوری کرده‌ایم. خواندن این گزارش را از دست ندهید.

*** ایرانی‌های مقیم چین باز می‌گردند؟
وزیر بهداشت در توئیتی نوشت: «با پیگیری‌های مکرر و همراهی وزارت امور خارجه بیش از ۷۰نفر از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین که نگران وضعیت آنها بودیم، با تدابیر بهداشتی مناسب در روزهای آینده به کشور باز می‌گردند و برای اطمینان از ایمنی، دو هفته در محل مناسبی تحت نظر و مراقبت‌های کامل پذیرایی خواهند شد.» با این وجود اما به نظر می‌رسد مجموعه دولت فعلا به چنین جمع‌بندی نرسیده است و قرار نیست ایرانی‌های حاضر در چین به کشور بازگردند.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفته: «در شهر ووهان که کانون انتشار ویروس کروناست، سفارت کشورمان ارتباط مستمری با دانشجویان ایرانی برقرار کرده است. هدف خارج کردن دانشجویان و هموطنان مقیم از این شهر بوده ولی عملیاتی شدن آن مستلزم موافقت دولت چین براساس مقررات بهداشتی و بین‌المللی برای پیشگیری از انتشار این ویروس در سایر کشورهاست. رایزنی مستمر با مقامات چینی ادامه داشته و به موازات آن، سفارت ایران بسته‌های موادغذایی و بهداشتی برای همه دانشجویان مقیم این شهر ارسال کرده است.»

از سوی دیگر سفیر چین در ایران به خبرگزاری ایرنا گفته: «سازمان بهداشت جهانی، خروج شهروندان خارجی از چین را توصیه نمی‌کند.»
توضیح هفت صبح: در مجموع حدود ۲۰۰دانشجوی ایرانی در «ووهان» چین مشغول به تحصیل هستند که حدود ۱۵۰نفر آنها قبل از شیوع ویروس کرونا و قبل از تعطیلات سال نوی چینی به ایران آمدند و هیچ کدام از آنها نیز مبتلا نبودند.

*** اختلاف نظر درباره لغو پروازهای ایران و چین
به نظر می‌رسد درباره لغو پروازهای ایران چین نیز بین وزارت بهداشت و مجموعه دولت اختلاف‌نظر وجود دارد. وزارت بهداشت درخواست کرده همه سفرهای غیرضروری و از جمله سفرهای تفریحی و توریستی از چین به ایران لغو و سفرهای کاری نیز در حداقل ممکن و فقط برای موارد ضروری انجام شود.

با این وجود سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفته:«تا این لحظه تصمیمی برای قطع پرواز به کشور چین و کشور‌های آسیای شرقی گرفته نشده است. تاکنون وزارت بهداشت هیچ گزارشی مبنی بر ورود ویروس کرونا از طریق مسافران به ایران اعلام نکرده بنابراین تا این لحظه شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌ای برای قطع پرواز به کشور چین ندارد.» در آخرین خبر به طور رسمی اعلام شد که پرواز‌های تهران به پکن فعلا لغو شده است.

* توضیح هفت صبح: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور کلا سابقه زیادی در زمینه اظهارنظرهای عجیب دارد که معمولا بعدا تکذیب می‌شود! اما باید به یک نکته مهم نیز توجه کرد. در حالی که همه توجه‌ها به پروازها و فرودگاه امام است باید به مرزهای زمینی (مخصوصا مرزهای غربی و اقلیم کردستان) و بنادر (که نیروهای کار چینی در آنجا مشغول هستند) توجه‌ بیشتری کرد. از این نقاط، خارجی‌های زیادتری وارد کشور می‌شوند که احتمال ناقل بودن آن‌ها به ویروس کرونا بیشتر است. در آخرین خبر نیز اعلام شد که پروازهای تهران و پکن فعلا متوقف شده است.

*** جنجالی که رشیدپور به پا کرد
«رضا رشیدپور» مجری تلویزیون که خلبان نیز است در توئیتی نوشت: «خط پروازی به چین برقرار است. همان هواپیماها پرواز داخلی هم انجام می‌دهند. حتی به فرض کنترل مسافران ورودی، چه تضمینی برای آلوده نشدن سطوح تماس در داخل کابین وجود دارد؟ قصدم ترساندن مردم نیست اما استدعا می‌کنم موضوع را جدی بگیرید.»

این توئیت که بازتاب گسترده‌ای میان کاربران داشت با تکذیب جدی مسئولان روبه‌رو شد. هم سازمان هواپیمایی آن را تکذیب کرده و هم یک سایت تخصصی هواپیمایی نوشته:«پروازهای چین با ایرباس ٣۴٠ انجام می‌شود و این نوع هواپیما در پروازهای داخلی این شرکت هواپیمایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و اصولاً پرواز داخلی با این هواپیما مقرون به صرفه نیست.

پروازهای داخلی ماهان با ایرباس‌های ٣١٠،٣٠۶ و BAe و بوئینگ ٧۴٧ انجام می‌شود. تنها نکته این است که هواپیماهایی که به چین پرواز می‌کنند، پرواز استانبول و دوبی و… هم انجام می‌دهند.»
* توضیح هفت صبح: قطعا ما نمی‌توانیم ادعاهای هیچکدام از طرفین را تایید یا تکذیب کنیم اما سوال مهم اینجاست که آیا این هواپیماها بین پروازهای خود در فرودگاه امام خمینی، ضد عفونی و پاکسازی می‌شوند یا خیر؟

*** چند مورد مشکوکی که فعلا رد شد
تا لحظه تنظیم گزارش، فعلا مورد قطعی از ابتلای کرونا در ایران گزارش نشده است. چند مورد در تبریز، چند مورد در مشهد، چند مورد در یزد مشکوک به کرونا بوده‌اند که طبق اعلام وزارت بهداشت جواب آزمایش آن‌ها منفی بوده است.
* توضیح هفت صبح: با این وجود باید خود را‌ آماده نگه داریم و این بیماری احتمالا به ایران نیز خواهد رسید، همانطور که به امارات و روسیه نیز رسیده است. مدیر کل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز گفته: «این ویروس وارد ایران خواهد شد. اگر کشوری مدعی شود که من اجازه نمی‌دهم وارد شود، حرف غیرعلمی زده است.»

*** چند حاشیه بین‌المللی از کرونا
* طبق آخرین آمار، شمار مبتلایان به کرونا در سراسر دنیا به حدود ۹هزار نفر رسیده است. دو هفته پیش شمار بیماران ۴۰نفر اعلام شده بود. در خارج از چین در ۲۰کشور بیش از ۱۰۰نفر مبتلا به ویروس کرونا شمرده شده‌اند، از جمله در آلمان، فرانسه، تایلند، ژاپن، مالزی، آمریکا، فنلاند، استرالیا، کره جنوبی‌، هند، فیلیپین و به تازگی هم روسیه. حدود ۲۰۰نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

* یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد کرونا تا به حال هیچ کودکی (تا ۸ سال) را مبتلا نکرده است و کوچک‌ترین فرد دچار به این بیماری که جان خود را از دست داده ۱۴ سال داشته است.

* مسئله دیگری که این روزها ذهن همه مردم جهان را تحت تاثیر قرارداده این است که آیا ماسک‌های بهداشتی می‌تواند در برابر این بیماری مقاومت کند؟ در بسیاری از کشورها صف‌های طویلی برای خرید ماسک تشکیل شده و در برخی از مناطق نیز ماسک‌ها تمام شده است. سایت یورونیوز درباره نحوه انتقال کرونا و نقش ماسک‌ها نوشته: «همه ویروس‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که از ماسک‌های بهداشتی معمولی عبور می‌کنند. ویروس‌ها از طریق قطراتی که هنگام عطسه و سرفه از مجاری تنفسی پخش می‌شوند از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شوند. این قطرات کوچک روی دست‌ها و سطح اشیا در محیط پخش می‌شوند.

افراد بعدا با دست دادن با یکدیگر یا دست کشیدن روی سطح اشیا با این قطرات در تماس قرار می‌گیرند. آنها سپس دست خود را به چشمان، بینی و دهان خود می‌مالند و به این ترتیب ویروس منتقل می‌شود. ماسک‌ها می‌توانند مانع از انتقال قطرات بزرگی شوند که پس از عطسه و سرفه دیگران در هوا پخش می‌شوند. این امر به این معناست که استفاده از ماسک‌های بهداشتی بی‌فایده نیست.این در حالی است که فردی که ماسک زده نمی‌تواند بینی و دهان خود را با دست لمس کند و به این ترتیب امکان ابتلای او به ویروس به دنبال تماس دست‌هایش با سطح اشیا کاهش می‌یابد.»

* مبتلایان به ویروس در بیشتر موارد مسافرانی هستند که از چین آمده‌اند اما در خارج از چین به دلیل تماس با بیماران، افراد جدید هم مبتلا شده‌اند.

* ویروس کرونا بازارهای جهانی را متزلزل کرده و سازمان اقتصاد جهانی نیز درباره عواقب اقتصادی آن هشدار داده است. این ویروس از تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) تاکنون ۱.۵ تریلیون دلار از ارزش بورس‌های جهانی را از بین برده است. همچنین سایت خبری «تاگس‌اشپیگل» نوشته: «تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا می‌تواند به مراتب شدیدتر از آن چیزی باشد که ویروس سارس باعث شده بود. در زمانی که شیوع ویروس سارس در هنگ‌کنگ بحران‌ساز شده بود، سهم چین در اقتصاد جهان حدود پنج درصد بود. حال آنکه امروز، سهم چین در اقتصاد جهان به بیش از ۱۶درصد رسیده است.

از این رو، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که یک سرفه مختصر چین برای بیمار کردن اقتصاد کل جهان کفایت می‌کند. این نکته زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم اقتصاد چین در سه‌ماهه نخست سال جاری از ثبات بیشتری برخوردار بود. توافق اولیه تجاری بین آمریکا و چین از جمله عوامل موثر در تثبیت وضعیت اقتصادی این کشور به شمار می‌آمد. پس از کاهش کم‌سابقه نرخ رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه آخر سال گذشته میلادی، امید به بهبود وضعیت اقتصادی این کشور می‌رفت. نرخ رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه آخر سال گذشته میلادی به ۶درصد رسیده بود که در سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.»

کدخبر: ۳۰۶۹۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر