کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۱۱۶۲
تاریخ خبر:

آقای میرسلیم حق داشت؛ ‌ماجرای دیگری پشت پرده بوده

روزنامه هفت صبح| تا همین چند روز پیش یکی از افتخارات وزارت نیرو این بود که در تابستانی که گذشت، برق هیچ خانه‌ای قطع نشد. در حالی‌که این وزارتخانه می‌گفت دلیل این اتفاق افزایش ظرفیت شبکه برق کشور بوده، اما حالا مشخص شده که ماجرای دیگری پشت پرده وجود دارد. نهم مهر مصطفی میرسلیم بود که گفت وزارت نیرو به قیمت به حداقل رساندن برق صنعتی، برق خانگی را تامین کرده. حالا روز پیش مرکز پژوهش‌های مجلس هم گزارش دیگری منتشر کرده که اظهارات او را تایید می‌کند. بیایید ماجرا را مرور کنیم:

خاموشی‌ها در سال گذشته تقریبا به روزی ۴ الی 5 ساعت در روز در تهران و حتی 10‌ساعت در شهرهای دیگر می‌رسید. اما امسال با وجود اینکه تابستان گرمتری را پشت‌سر گذاشتيم، نه‌تنها برق قطع نمی‌شد بلکه پیش از این بررسی کرده بودیم که حتی گاهی نیروگاه‌ها موفق به تولید ظرفیت مازاد هم می‌شدند.

مرداد ماه خبرگزاری فارس علت را به برنامه توسعه شش هزارمگاواتی برق در سال اول دولت مربوط دانسته بود ولی فارغ از اینکه این اتفاق افتاده باشد یا نه، اینطور که میرسلیم در توئیتر خود نوشته و مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده، گویا دلایل دیگری هم وجود داشته.
سید‌مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس در توئیتی نوشت:

«از وزارت نیرو متشکریم که در تابستان قطعى برق خانگى را به حداقل رساند اما باید شفاف مى‌گفت که به قیمت قطع برق صنعت بوده تا مردم خود ترجیح مى‌دادند تولید صدمه نخورد و آینده و پیشرفت کشور به مخاطره نیفتد.»قبلا یکی از اعضای نظام بازرگانی خبر داده بود که یک جدول از پیش طراحی شده در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفته تا قطعی یا مدیریت شبکه از پیش برای آنها مشخص شده باشد و بر‌اساس آن تصمیم بگیرند. توئیت میرسلیم احتمالا به این جدول برمی‌گردد که بار برق خانگی را روی دوش صنعت انداخته است.

براساس گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در مرداد که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در این ماه نسبت به تیر با کاهش ۱۱.۵‌درصدی همراه بوده است؛ به‌گونه‌ای که از میان ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی تنها رشته فعالیت «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات» افزایش در شاخص تولید داشته است.

همچنین در مرداد نسبت به ماه قبل تنها سه رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش داشته‌اند و سایر فعالیت‌ها با کاهش فروش مواجه شدند. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تولید و فروش در مرداد نسبت به ماه قبل، قطعی برق صنایع عنوان شده است.

کدخبر: ۴۸۱۱۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر