کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۳۷۰
تاریخ خبر:

آغاز ‌جام ملت‌های اروپا؛ متفاوت، جذاب و دیدنی

روزنامه هفت صبح | شانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا جمعه شب کلید می‎خورد. این دوره از مسابقات تفاوت‌های ریز و درشتی با ادوار قبلی دارد که مهم‌ترین آنها تعداد میزبانان است که دو رقمی است! در واقع یورو ۲۰۲۰ که در سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود، به میزبانی ۱۱ کشور برگزار خواهد شد. در آستانه شروع این بازی‌ها، گروه‌های مختلف این بازی‌ها و وضعیت تیم‌ها را مرور می‌کنیم.

*** گروه A: ترکیه، ایتالیا، ولز، سوئیس
ایتالیا با روبرتو مانچینی، از خواب چندین ساله بیدار شده و نه‌تنها مدعی اصلی صعود از این گروه است، بلکه می‌توان این تیم را یکی از مدعیان اصلی قهرمانی یورو دانست. آنها در بازی افتتاحیه یورو، در رم میزبان ترکیه خواهند بود. ایتالیا در ۱۳ بازی اخیر خود، ۱۰ برد و ۳ مساوی داشته است. سایر تیم‌های این گروه، احتمالا رقابت سختی برای صعود به عنوان تیم دوم خواهند داشت و واقعا مشخص نیست که کدام تیم از این گروه حذف خواهد شد.

ترکیه با هدایت سنول گونش شرایط خوبی دارد. آنها هم در هفت بازی آخر خود طعم شکست را نچشیده‌اند. تیم ملی ولز که رایان گیگز را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود دارد، به فکر تکرار شگفتی‌سازی خود در یوروی قبلی است اما مشخص نیست که بتواند این کار را انجام دهد یا نه. آنها سه‌شنبه شب در یک بازی دوستانه ۳برصفر مغلوب فرانسه شدند. سوئیس، دیگر تیم این گروه، در یک سال گذشته نتایج خوبی گرفته و می‌تواند معادلات این گروه را بر هم بزند.

*** گروه B: دانمارک، فنلاند، بلژیک، روسیه
مدعی اصلی صعود از این گروه تیم ملی بلژیک است که در جام جهانی ۲۰۱۸ به مقام سوم رسید. این تیم در شرایط خوبی وارد مسابقات می‌شود و در گروه نسبتا ساده‌ای هم قرار گرفته است. تنها نکته مبهم بلژیک سطح آمادگی ادن هازارد است که یک فصل بد را در رئال مادرید پشت سر گذاشت. آنها همچنان روبرتو مارتینز را روی نیمکت خود می‌بینند و البته به آمادگی و درخشش کورتوا، کاراسکو و لوکاکو امیدوارند. روسیه میزبان جام‌جهانی ۲۰۱۸ که تورنمنت موفقی را پشت سر گذاشت، با همان مربی یعنی استانیسلاو چرچسوف وارد یورو شده است.

ستاره این تیم بی‌شک آرتم زیوبا است که خودش آقای گل لیگ روسیه شد و تیمش زنیت قهرمان این مسابقات. دانمارک با هدایت یک مربی ناشناخته به نام کسپر هیولمند به یورو پا می‌گذارد. وایکینگ‌ها همچنان همان تیم استانداردی هستند که می‌توانند از گروه خود صعود کنند و ممکن است شگفتی‌سازی هم کنند. ضعیف‌ترین تیم این گروه هم فنلاند است که با هدایت مارکو کانورا، فقط برای حضوری آبرومندانه راهی یورو شده است.

*** گروه C: هلند، اوکراین، اتریش، مقدونیه شمالی
هلند هم پس از یک دوره نسبتا طولانی ‌‌ به روزهای خوبش برگشته است. آنها مدتی است که فرانک دی‌بوئر را روی نیمکت خود دارند و کلی ستاره و پدیده آماده که می‌توانند این تیم را حتی قهرمان یورو هم بکنند. غایبان بزرگ این تیم در یورو، فن‌دایک و فن دبیک مصدوم هستند اما هلندی‌ها برای موفقیت به درخشش ده‌‌لیخت، واینالدوم، دی‌یونگ و دیپای دل بسته‌اند. اتریش دیگر تیم این گروه، شرایط ایده‌آلی ندارد. آنها در بازی‌های اخیر نتایج خوبی نگرفته‌اند و فقط به تک‌ستاره‌هایی مثل داوید آلابا، مارسل سابیتزر و مارکو آرناتوویچ دل بسته‌اند.

هدایت این تیم هم بر‌عهده فرانکو فودا است. مدعی دوم صعود از این گروه، اوکراین است که شوچنکوی دوست‌داشتنی را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود دارد. این تیم با زینچنکو و یارمولنکو، به دنبال صعود از این گروه است و احتمالا نباید توقع بیشتری از شاگردان شوچنکو داشت. کم‌‎شانس‌ترین تیم این گروه هم مقدونیه شمالی است. آنها البته مدتی پیش شگفتی خلق کردند و آلمان را در خانه‌اش شکست دادند اما احتمالا تیم آخر گروه خود خواهند بود.

*** گروه D: انگلیس، اسکاتلند، چک، کرواسی
یکی از سخت‌ترین گروه‌های یورو ۲۰۲۰٫ تیم‌های دوم و چهارم جام جهانی ۲۰۱۸ در این گروه قرار دارند و چک و کرواسی هم زنگ تفریح نخواهند بود. انگلیس با ساوتگیت روند خوبی را سپری می‌کند و پس از چهارمی در جام‌جهانی، این بار فقط به قهرمانی در یورو چشم دوخته است. آنها تیمی پرستاره در اختیار دارند که می‌توانند این تیم را به هدفش برسانند. کرواسی هم با زلاتکو دالیچ که این تیم را نایب‌قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ کرد همچنان ادامه می‌دهد.

آنها در بازی‌های دوستانه متزلزل نشان داده‌اند اما کرواسی با ستاره‌های ریز و درشتش همواره می‌تواند یک تیم شگفتی‌ساز باشد. اسکاتلند با هدایت استیو کلارک، برای صعود از این گروه کار سختی دارد اما ناامید نیست. آنها تک‌ستاره هم در ترکیب خود ندارند اما تیمی یکدست هستند که می‌تواند برای سایر تیم‌ها دردسر درست کنند. جمهوری چک هم با هدایت یاروسلاو سیلهاوی، گوشه چشمی به صعود از این گروه دارد. برخلاف سال‌های قبل، دیگر خبری از فوق‌ستاره در این تیم نیست اما نباید چک را تیمی از پیش باخته بدانیم.

*** گروه E: اسپانیا، سوئد، لهستان، اسلواکی
اسپانیا ظاهرا مدعی اول صعود از این گروه است اما در آستانه یورو درگیر مشکلاتی شده است. انریکه هیچ بازیکنی از رئال را به تیمش دعوت نکرده و تا دیروز دو بازیکن کرونایی از اردوی اسپانیا خارج شده‌اند که این وضعیت می‌تواند آنها را در شرایطی مشابه شرایط بحرانی جام جهانی ۲۰۱۸ قرار بدهد. سوئد با هدایت جان آندرسون، امید زیادی به صعود از این گروه داشت. آنها به تازگی با بازگشت زلاتان به تیم ملی، امیدوار شده بودند.

اما او مصدوم شد و یورو را از دست داد! اما سوئدی‌ها همچنان چند بازیکن باتجربه مثل مارکوس برگ، امیل فورسبرگ و ویکتور لیندلوف دارند که می‌توانند به آنها دل ببندند. لهستان با هدایت پائولو سوسای پرتغالی آمده تا جام جهانی فاجعه‌بار ۲۰۱۸ را فراموش کند. اما تک‌ستاره‌هایی مثل لواندوفسکی و میلیک هم نمی‌توانند این تیم را به موفقیت برسانند و لهستان نیازمند تیمی منسجم‌تر است. ضعیف‌ترین تیم این گروه هم اسلوواکی است که با یک مربی داخلی به نام استفان تارکوویچ و تک‌ستاره‌ای به نام مارک همشیک، نیم‌نگاهی به شگفتی‌سازی در این گروه دارد.

*** گروه F: مجارستان، آلمان، فرانسه، پرتغال
نگاه ای‌اف‌‎سی وارِ یوفا به سیدبندی تیم‌‎ها باعث شد تا در نهایت، این گروه فراتر از مرگ در یورو ۲۰۲۰ شکل بگیرد. قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸، قهرمان یورو ۲۰۱۶ و تیم همیشه مدعی آلمان در یک گروه قرار گرفتند. فرانسه با تیمی آماده و مهارنشدنی وارد یورو شده و بنزما را هم پس از شش سال به همراه دارد. ژیرو و امباپه هم در اوج آمادگی هستند. به اینها انگولو کانته و پوگبا و بقیه را هم اضافه کنید تا ببینید که دشان چه تیم ترسناکی در اختیار دارد.

پرتغال هم با کلکسیونی از بازیکنان آماده و خوش‌تکنیک برای تکرار قهرمانی خود وارد یورو شده. انگیزه رونالدو برای رسیدن به آقای گلی جهان هم می‌تواند به موفقیت این تیم در یورو کمک کند. او البته تنها نیست و برونو فرناندز، ژوائو فلیکس، برناردو سیلوا و … هم هستند. آلمانِ غیرقابل پیش‌بینی با کلی ستاره هم هست که می‌تواند در آخرین تورنمنتِ یواخیم لوو، او را با یک قهرمانی بدرقه کند. می‌ماند تیم ملی مجارستان که درگروه مرگ، کاری جز دعا برای این تیم از دست ما بر نمی‌آید!

کدخبر: ۳۹۵۳۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر