کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۱۲۷
تاریخ خبر:

آغاز شمارش معکوس برای تغییر مبادلات چکی

روزنامه هفت صبح | دسته‌چک‌های جدید در حالی توسط رئیس‌کل بانک مرکزی رونمایی شدند که بانک‌ها وظیفه دارند تا انتهای همین ماه بهمن دسترسی لازم به سامانه صیاد برای صدور، ثبت و انتقال چک از طریق موبایل بانک و اینترنت بانک را فراهم کنند. به‌این ترتیب از ابتدای بهمن یعنی ظرف کمتر از یک ماه چک‌های صیادی با طرح جدید به بازار عرضه می‌شوند.

در هنگام صدور چک‌های صیادی باید آنها را در سامانه صیاد ثبت کرد. فرد دریافت‌کننده هم می‌تواند اعتبار کسی که چک کشیده را در سامانه صیاد کنترل کند و اگر ایرادی در سوابق یا میزان اعتبار طرف پیدا نکرد، نسبت به دریافت چک اقدام کند. تغییر بعدی حذف چک حامل است؛ به‌این معنی که اگر فردی خواست چکی را منتقل کند حتما باید با ورود به سامانه صیاد، نسبت به ثبت و انتقال چک اقدام کند.

*** عاقبت چک‌ها و دسته‌چک‌های فعلی
رئیس‌کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از چک‌ صیادی یکبار دیگر بر معتبر بودن دسته‌چک‌های فعلی تاکید کرده است. برای تمرین اما توصیه شده که صاحبان چک، برای ثبت انتقال آنها سری به سامانه صیاد بزنند تا در ابتدای سال آینده و با اجباری شدن ثبت چک در سامانه صیاد، در تجارت و نقل و انتقال چک دچار مشکل نشوند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از چک‌ صیادی به مردم و فعالان اقتصادی که با چک و دسته‌چک سروکار دارند و از سال آینده باید به‌طور مداوم با سامانه صیاد کار کنند توصیه‌هایی کرده است.
او تاکید کرده با راه‌‌اندازی سامانه صیاد تعداد چک‌های برگشتی کم شود. آخرین آمارهای رسمی نشان می‌دهد مجموع چک‌های مبادله شده در آذرماه امسال به ۹میلیون و ۵۰۰هزار فقره رسید که این چک‌ها ترکیبی از انواع چک از جمله عادی، رمرزدار و… بوده است.

در این گزارش آمده در ۳۰روز آذرماه ۸۹۳هزار فقره چک برگشت خورده که این تعداد ۳۱درصد نسبت به آبان ماه افزایش دارد. ارزش ریالی چک‌های برگشتی در این مدت به ۲۳هزار و ۳۰۰میلیارد تومان رسیده که در مقام مقایسه می‌توان گفت حدود شش درصد افزایش پیدا کرده است. چک‌های برگشتی از نظر تعداد هم ۱۸درصد بیشتر شده است.

عبدالناصر همتی می‌گوید ظرف مدت زمان باقی مانده تا عرضه دسته‌چک‌های جدید صیادی، باید نسبت به اطلاع‌رسانی عمومی اقدام کنند اما تا زمانی که اطلاع‌رسانی کامل شود و مردم از موضوع چک‌های جدید باخبر شوند، چک‌های قبلی اعتبار خواهند داشت و به تدریج به سمت استفاده از چک‌های جدید خواهیم رفت. در این بازه زمانی بهتر است مردم تکلیف چک‌های قدیمی خود را روشن کنند.

*** تغییر ظاهر و باطن چک‌های صیادی
دسته‌چک‌های جدید صیادی از نظر ظاهر متمایز هستند. رنگ‌ها نسبت به دسته چک‌های موجود متفاوت شده و حالا به صورتی و بنفش تغییر پیدا کرده است اما لوگوی بانک‌ها روی آنها متفاوت خواهد بود. در قسمت پایین سمت چپ چک‌های جدید، عبارتی تحت این عنوان «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» درج شده است.

درج این عبارت یعنی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تمام دارندگان دسته‌چک‌های جدید موظف هستند پس از صدور چک، اطلاعات مندرج در برگه چک را در «سامانه صیاد» ثبت کنند. صادرکننده چک می‌تواند از طریق درگاه‌های نوین بانک افتتاح‌کننده و نگهدارنده حساب جاری (شامل اینترنت بانک و همراه بانک) یا اپلیکیشن‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور به سامانه یاد شده دسترسی داشته و نسبت به‌ثبت چک اقدام کند.

همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۰، دریافت‌کنندگان چک‌های جدید باید اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد را تایید کنند. همچنین چنانچه دریافت‌کننده چک پس از تائید اطلاعات آن، متمایل به انتقال چک به شخص دیگری باشد، این امکان در سامانه یاد شده با ثبت مشخصات ذینفع جدید برای او فراهم است. به‌منظور استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک، بارکدی در پشت برگه چک در نظر گرفته شده است.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۷۲۱۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر