کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۴۰۷
تاریخ خبر:

آشنایی با فرآورده‌ای به‌نام سوجوک ‌غذای تاریخی ترکیه‌

روزنامه هفت صبح | سوسیس سوجوک (Sucuk) یک فرآورده‌ گوشتی و یک غذای تاریخی ترکیه‌ای به‌شمار می‌رود که از روش‌های ابداعی عشایرها برای حفظ و نگهداری طولانی مدت از گوشت، در گذشته‌های دور به نسل‌های امروزی انتقال یافته و امروزه این غذای لذیذ طرفداران زیادی پیدا کرده است.

سوسیس سوجوک چیست؟
سوجوک ترکیه یکی از انواع سوسیس‌های محبوب و مشهور کشور ترکیه است که در مناطق خاورمیانه، آسیای مرکزی و کشورهای دیگر محبوبیت خاصی دارد‌‌. سوسیس سوجوک نوع خشک شده‌ سوسیس است که بیشتر از گوشت‌های گاو یا بره، درکنار مقدار زیادی از انواع چاشنی‌ها و ادویه‌های تند و متنوع، درکنار صیفی‌جات تهیه می‌شود. در شکل سنتی و خانگی این نوع سوسیس، گوشت چربی‌دار بره یا گوساله را که به‌صورت چرخ‌کرده و یا با ابعاد کوچک آماده شده است، با ادویه‌های تند و گوناگون ترکیب می‌کنند و داخل روکش طبیعی (روده گوسفند) پر می‌کنند.

در فرهنگ‌ها و مناطق مختلف از انواع گوشت‌های حیوانات دیگر نیز استفاده می‌شود. سپس آن را به شکل لوله و طنابی زخیم درمی‌آورند که می‌بایست به‌مدت ۳ هفته در جایی خشک و در مقابل تابش نور آفتاب قرار گیرد. در این مدت کاملاً دیواره آن خشک شده و ادویه‌ها با گوشت به‌خوبی ترکیب شوند. سوسیس سوجوک همانند چوریتسو غالباً کمی چرب، تند و شور بوده و در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشینه و اصالت سوسیس ترکیه‌ای
غذاهای تاریخی ترکیه‌ای که بیشتر با گوشت‌های قرمز همراه هستند، آوازه‌ این کشور را بیش‌از پیش در سراسر دنیا بر سر زبان‌ها انداخته‌اند و تنوع وسیعی از آن‌ها را می‌توان مشاهده نمود. در گذشته‌های دور، گروه‌هایی از عشایر در سرزمین‌های بدون مرز خود که از چین تا دریای سیاه امتداد داشت زندگی می‌کردند. بخشی از آن‌ها در منطقه‌ ترکیه‌ امروزی ساکن بودند و روش‌های ابداعی برای حفظ و نگهداری گوشت داشتند که با پردازش‌های ویژه‌ای در داخل روده‌ حیوانات، آن‌ها را در مقابل نور آفتاب خشک کرده و قابل استفاده در ماه‌های پیش‌رو می‌کردند.

اکنون این روش‌های ابداعی، پس‌از قرن‌ها به نسل‌های امروزی انتقال یافته که شکلی متفاوت و مخصوصی از این نوع فرآورده‌ گوشتی، در ترکیه به کشورهای بسیاری گسترش یافته است. در حال حاضر، سوجوک ترکیه یکی از انواع سوسیس‌های محبوب و مشهور کشور ترکیه است که شهرت جهانی پیدا کرده و غذاهای متنوعی را می‌توان با آن فراهم نمود. آذری زبانان این سوسیس را با نام سوجوق یا سوجوخ هم تلفظ می‌کنند.

ادویه سوسیس سوجوک
ادویه‌ سوجوک ترکیه را می‌توان مؤثرترین عامل در ایجاد طعم و مزه‌ این سوسیس در نظر گرفت. اگرچه چاشنی‌ها و ادویه‌ها، تنها عامل تعیین کننده‌ طعم و مزه این غذا نیستند، اما نقش پررنگی در ایجاد طعم و مزه‌ نهایی این محصول، درکنار نوع گوشت و شیوه‌ آماده‌سازی آن ایفا می‌کنند. از این‌رو باتوجه به نوع گوشت مورد استفاده در ترکیب این غذا، نوع ادویه‌ها و مقدار آن‌ها می‌بایست تغییر نماید.

نمک به‌خودی خود، یک تشدید کننده‌ طبیعی طعم است. اگر نمک ازحد لزوم کمتر باشد، میزان ادویه نمی‌تواند نقش آن‌را ایفا کند و خروجی مطلوبی نخواهیم داشت. بنابراین مقدار متناسب آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. ادویه‌های مختلفی در سراسر دنیا برای محصولات فرآورده‌های گوشتی طراحی شده و به فروش می‌رسند. ادویه‌ سوجوک نیز به‌طور سنتی با ترکیباتی از ادویه‌های مخصوصی نظیر پودر پاپریکا، زنجبیل، زیره، فلفل سفید و سیاه، سماق، هل، آویشن، درکنار نمک و سیر، طعم ویژه‌ای را به گوشت منتقل می‌کنند.

انواع غذا با سوجوک
سوسیس سوجوک با دارا بودن ترکیبات مغذی و طعمی دلپذیر، درکنار ارزش غذایی بسیار بالای خود، در تهیه و طبخ بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازطرفی به‌دلیل استفاده از انواع گوشت‌ها و ادویه‌های گوناگون، بسته به سلیقه و فرهنگ هر منطقه، از تنوع بالایی برخوردار است.

در غذای اصیل ترکیه‌ای به‌نام «کومپیر» از این سوسیس در دل سیب‌زمینی کبابی، درکنار مواد خوراکی دیگر استفاده می‌شود که بسیار پرطرفدار است و به‌سرعت آماده‌ سرو می‌شود. از انواع غذا با سوجوک می‌توان به سوجوک سیب زمینی، پیده و انواع پیتزا، ساندویچ‌ سوجوک با پنیر هالومی و همچنین در غذاهای اصیل ترکی مانند دلمه‌مانتار، خورش لوبیا، گووچ و … نام برد.

صبحانه با سوجوک
صرف صبحانه، به‌خصوص در فرهنگ‌ نزدیکی که بین ترک‌ها و ایرانی‌ها وجود دارد، با داشتن نان و مواد غذایی سنتی، یک سنت و یک وعده‌ غذایی اصلی محسوب می‌شود. سوسیس سوجوک به‌دلیل به‌کارگیری مواد خاص در تهیه‌ آن، جایگاه ویژه‌ای از نظر ارزش غذایی داراست و همین، دلیلی برای به‌کارگیری آن در وعده‌ صبحانه، که وعده‌ای اصلی و مهم در فرهنگ ماست، دارد. استفاده از این سوسیس در انواع غذاهای انگشتی و در کنار تخم‌مرغ یک وعده خوشمزه‌ صبحگاهی را به‌وجود می‌آورد که از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

نیمرو و املت با سوجوک
یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین صبحانه‌های ترکی، سوجوکلو یومورتا (Sucuklu yumurta) به‌شمار می‌رود. سوجوک از نظر طعم، ترکیبی فوق‌العاده را درکنار تخم‌مرغ به‌وجود می‌آورد. استفاده از گوشت گوسفند و چربی‌دار در درون آن، باعث می‌شود که در هنگام سرخ‌کردن، نیازی به روغن نبوده و سوسیس با روغن چربی خود سرخ شود که طعم و کیفیت آن را دو چندان می‌کند.

طرز مصرف سوجوک
سوسیس سوجوک اگر به‌صورت خانگی تهیه شود، باتوجه به خواص بی‌شمار آن موارد مصرف بی‌شماری به‌عنوان بخشی‌از سایر غذاها در کشور ترکیه دارد. این محصول به‌صورت حلقه‌حلقه و خردشده در انواع پیتزا، در انواع غذاهای انگشتی و فینگرفودها، ساندویچ‌های سرد و گرم، در پاستاهای گوناگون، در پنه، در انواع رولت، در غذای پیده و بسیاری از غذاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.سوجوک ترکیه به‌صورت مجزا خود یک غذا به‌شمار می‌رود. همچنین می‌توان به‌صورت جداگانه آن را در روغن سرخ نمود و یا به‌صورت کبابی نیز مصرف کرد. سوجوک به‌عنوان کالباس نیز شناخته می‌شود و می‌توان به‌صورت غیر سرخ‌شده، با ورقه‌های نازک نیز سرو کرد.

خرید سوجوک ترکیه و قیمت آن
قیمت سوجوک ترکیه باتوجه به درصد و نوع گوشت مورد استفاده در تهیه‌ آن متفاوت خواهد بود. در کشور ما نیز شرکت‌های معتبری در تولید این محصول، با گوشت‌ها و مواد اولیه‌ مختلف، باتوجه به ذائقه‌ ایرانی فعالیت می‌کنند.سوجوک کانگال، سوجوک باتوم، سوجوک انگشتی، سوجوک واریانتا از انواع این سوسیس است که می‌توان تولید وطنی آن را در فروشگاه‌های پروتئینی و یا به‌صورت اینترنتی از سایت‌های معتبر این محصول را خریداری کرد. سوجوک تولید ترکیه هم قیمت بالاتری دارد اما می‌توان از فروشگاه‌هایی که محصولات پروتئینی وارداتی عرضه می‌کنند آن را تهیه کرد.

کدخبر: ۴۶۳۴۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر