کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۷۵۳
تاریخ خبر:

آشنایی با سلاطین معاملات آنلاین بورس

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌پنج دقیقه بیشتر زمانتان را نمی‌گیرد. برخی کارگزاری‌ها علاوه بر امکان احراز هویت غیرحضوری سجام، سامانه امضای الکترونیک قراردادها را راه‌اندازی کرده‌اند. این یعنی به جای مراجعه به دفاتر پیشخوان و ایستادن در صف احراز هویت می‌توانیم از خانه برای دریافت کد بورسی و همچنین نام کاربری و رمز عبور سامانه معاملات آنلاین دست به کار شویم. البته مدت انتظار آن حداقل یک هفته است و بررسی‌های ما نشان می‌دهد ممکن است خیلی بیشتر از این حرف‌ها منتظر پیامک کارگزاری بمانید.

آخرین گزارش‌ سازمان بورس از رتبه‌بندی کارگزاری‌ها نشان می‌دهد پنج کارگزاری مفید، آگاه، مبین‌سرمایه، فارابی و بانک پاسارگاد حدود نیمی از معاملات آنلاین بورس را برعهده دارند و به عنوان برترین کارگزاری‌ها تا شهریورماه ۹۹ معرفی شده‌اند. در این گزارش با بررسی امکان ثبت‌نام غیرحضوری در این پنج کارگزاری برتر، راز موفقیت آنها را برای جذب مشتری بررسی کرده‌ایم تا ببینیم هر کدام چه امکاناتی در اختیار مشتریانشان می‌گذارند.

* یک: مفید؛ سهم ۲۶درصدی از معاملات آنلاین
مفید در رتبه‌بندی کارگزاری‌ها توسط سازمان بورس، مقام اول را به خود اختصاص داده است. آخرین گزارش اداره آمار بورس نشان می‌دهد ۲۶٫۲درصد از معاملات آنلاین در شهریورماه امسال توسط کارگزاری مفید انجام شده که ارزش آن به حدود ۸۷هزار میلیارد تومان می‌رسد. این مورد نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بازار بورس بیشتر از کارگزاری مفید برای خرید و فروش سهم استفاده می‌کنند.

یکی از امکانات متمایز کارگزاری مفید، سامانه پلکان است. طوری که مشتریان این کارگزاری به ازای خرید و فروش سهم، در سامانه پلکان امتیاز کسب می‌کنند. امتیازها در سامانه پلکان نقش همان کارمزدی را دارد که کارگزاری برای انجام معاملات دریافت کرده. مشتریان می‌توانند با جمع کردن امتیازهای خود، از فروشگاه پلکان خرید کنند.

در این فروشگاه انواع تحلیل و سبد سهام پیشنهادی هفتگی به مشتریان عرضه می‌شود. مشتریان همچنین می‌توانند از امتیاز پلکان برای پرداخت هزینه ثبت نام در کارگاه‌های آموزشی مفید استفاده کنند. آنها همچنین می‌توانند امتیاز پلکان خود را به کارت خرید از فروشگاه‌‎های آنلاین تبدیل کنند. کارگزاری مفید برای مشتریانش اپلیکیشن ایزی تریدر را معرفی کرده است. با این اپلیکیشن سرمایه‌گذاران بورس می‌توانند با موبایلشان سهام خرید و فروش کنند.

این کارگزاری همچنان سامانه‌های مفید تریدر و همراه تریدر را هم در اختیار مشتریانش گذاشته که هر کدام امکانات مخصوص به خود را دارند. تنوع این سامانه‌ها باعث می‌شود مشتری حق انتخاب بیشتری برای معامله سهام در اختیار داشته باشد.صندوق سرمایه‌گذاری حامی یکی از صندوق‌های تحت مدیریت کارگزاری مفید است. سرمایه‌ای که سهامداران در اکانت سامانه معاملات می‌گذارند به طور خودکار در صندوق حامی سرمایه‌گذاری می‌شود.

با این حساب مشتریان این کارگزاری حتی بدون خرید و فروش سهم می‌توانند از صندوق سرمایه‌گذاری حامی سود بگیرند. این سود به صورت روزشمار محاسبه شده و ماهانه به حساب کاربر واریز می‌شود.
کارگزاری مفید امکان امضای الکترونیک قراردادها را فراهم کرده. مشتریان بعد از احراز هویت سجام و دریافت کد بورسی که می‌توانند آن را به صورت غیرحضوری انجام دهند، می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به شعب کارگزاری یا دفاتر پیشخوان، قراردادهای همکاری را امضا کنند. آنطور که کارگزاری مفید می‌گوید با گذشت پنج روز کاری از ثبت‌نام، نحوه دسترسی به سامانه معاملات آنلاین برای مشتری ارسال می‌شود.

* دو: آگاه؛ سهم ۱۳درصدی از معاملات آنلاین
کارگزاری آگاه با خرید و فروش ۴۴هزار میلیارد تومان سهام در شهریورماه توانسته سهم ۱۳٫۳درصدی از کل معاملات آنلاین را به خود اختصاص دهد. این مورد باعث شده کارگزاری آگاه در رتبه‌بندی بورس به مقام دوم کارگزاری‌ها برسد. یکی از ویژگی‌های متمایز کارگزاری آگاه، تخفیف در کارمزد معاملات است. فعالان بازار سرمایه برای هر معامله خرید و فروش سهم ۱٫۲۵درصد کارمزد و مالیات پرداخت می‌کند.

از این رقم حدود چهار دهم درصد معاملات خرید و چهار دهم درصد معاملات فروش، به کارمزد کارگزاری اختصاص دارد. شاید به نظر رقم کمی برسد اما یک سرمایه‌گذار در بورس به ازای ۱۰۰میلیون تومان خرید و فروش سهم، یک میلیون و ۲۵۰هزار تومان کارمزد و مالیات پرداخت می‌کند که از این رقم حدود ۶۰۰هزار تومان سهم کارگزاری است. کارگزاری آگاه در باشگاه مشتریان خود بین ۱۰ تا ۲۵درصد سهم خود از کارمزد معاملات را تخفیف می‌دهد.

کارگزاری آگاه از سامانه معاملات آسا استفاده می‌کند که نسخه اندروید و ios هم دارد. برای همین مشتریان این کارگزاری می‌توانند از موبایلشان برای خرید و فروش سهام استفاده کنند. امکانی که در خیلی از کارگزاری‌ها وجود ندارد. باشگاه مشتریان آگاه هر روز مسابقاتی را در بین مشتریان کارگزاری برگزار می‌کند. کاربران با شرکت در این مسابقات که عموما پیش‌بینی روند سهام است، می‌توانند امتیاز کسب کنند.

هر هفته کاربرانی که امتیاز بیشتری کسب کرده‌اند، جایزه نقدی از کارگزاری دریافت می‌کنند. باشگاه آگاه همچنین روزانه مطالب آموزشی برای سهامداران ارائه می‌کند.شش صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آگاه، عقیق، مشترک نیکوکاری بانک گردشگری، مشترک بانک گردشگری، مشترک یکم نیکوکاری آگاه و هستی بخش آگاه تحت مدیریت این کارگزاری هستند. کسانی که اطلاعات کافی برای خرید و فروش سهام در بورس ندارند، می‌توانند روی این صندوق‌های سرمایه‌گذاری حساب باز کنند.

کارگزاری آگاه سامانه امضای قرارداد الکترونیک راه‌اندازی کرده و این یعنی کسانی که کد بورسی دارند می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری در کارگزاری آگاه ثبت نام و وارد سامانه معاملات آنلاین شوند. سامانه آساتریدر در ابتدا به صورت آزمایشی قابل دسترس است و آنطور که کارگزاری آگاه اعلام کرده بعد از تکمیل فرآیند احراز هویت تا پنج روز کاری قابل استفاده است.

* سه: مبین‌سرمایه؛ سهم چهار درصدی از معاملات آنلاین
مبین‌سرمایه سهم چهار درصدی از معاملات آنلاین بورس در شهریورماه را به خود اختصاص داده است. طوری که رقمی حدود ۱۳هزار میلیارد تومان سهام توسط این کارگزاری در بازار سرمایه خرید و فروش شده است. کارگزاری مبین سرمایه از این نظر مقام چهارم را در بین کارگزاری‌های بورس کسب کرده است.

باشگاه مشتریان کارگزاری مبین سرمایه، نقطه قوت بزرگ این کارگزاری به حساب می‌آید. طوری که هر روز تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی روی سهام شرکت‌های مختلف در باشگاه مشتریان مبین سرمایه قابل مشاهده است. در این باشگاه مسابقات مختلفی بین مشتریان برگزار می‌شود که به برندگان آن امتیاز باشگاه تعلق می‌گیرد.

مشتریان کارگزاری مبین سرمایه همچنین با انجام معاملات روزانه در بازار بورس، امتیاز باشگاه دریافت می‌کنند که از آن می‌توان برای خرید سبد پیشنهادی یا بن فروشگاه‌های آنلاین استفاده کرد.کارگزاری مبین سرمایه در سایت خود گزینه‌ای برای ثبت‌نام غیرحضوری در این کارگزاری ندارد. با این حساب کسانی که بخواهند از طریق کارگزاری مبین‌سرمایه وارد بورس شوند و سهام خرید و فروش کنند، چاره‌ای جز مراجعه حضوری به شعب این کارگزاری ندارند.

* چهار: فارابی؛ سهم سه درصدی از معاملات آنلاین
کارگزاری فارابی بر اساس آخرین رتبه‌بندی سازمان بورس، مقام چهارم را در بین کارگزاری‌ها کسب کرده است. طوری که در شهریورماه رقمی حدود ۱۰هزار میلیارد تومان سهام توسط این کارگزاری خرید و فروش شده که سهم ۵٫۳درصدی از کل معاملات آنلاین را تشکیل می‌دهد. پایگاه اطلاع‌رسانی و تحلیلی بورس ۲۴ توسط کارگزاری فارابی راه‌اندازی شده و می‌توان گفت ویژگی متمایز کارگزاری فارابی، همین پایگاه خبری است.

این پایگاه خبرها، تحلیل‌ها و مطالب آموزشی مرتبط با بازار سرمایه را در اختیار مخاطبان می‌گذارد. مشتریان کارگزاری فارابی می‌توانند اشتراک بورس ۲۴ بگیرند تا از مطالب این سایت استفاده کنند. از جمله امکاناتی که از طریق بورس ۲۴ در اختیار مشتریان کارگزاری فارابی قرار می‌گیرد، می‌توان به پیامک لحظه‌ای اطلاع‌رسانی، چشم‌انداز روزانه، سیگنال رایگان و تحلیل تکنیکال و بنیادی، سبد سهام پیشنهاد و تحلیل اخبار مرتبط با بورس اشاره کرد. تحلیل‌های بورس ۲۴ توسط شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ایرانیان تحلیل فارابی ارائه می‌شود.

کارگزاری فارابی برای انجام معاملات آنلاین از سامانه اختصاصی فارابیسکو استفاده می‌کند. این سامانه علاوه بر کامپیوتر و لپ‌تاپ روی موبایل و تبلت هم قابل اجراست. باشگاه همراهان فارابی، امکانات دیگری هم در اختیار مشتریان می‌گذارد. این کارگزاری برای مشتریانی که تراکنش‌های بالایی داشته باشند، به اندازه صددرصد پرتفوی مشتری اعتبار اختصاص می‌دهد. البته دریافت این اعتبار نیاز به تراکنش بالا یا سرمایه بزرگ دارد.

فارابی یکی از اولین کارگزاری‌ها برای ثبت نام غیرحضوری سجام به حساب می‌آید. با ورود به سایت این کارگزاری می‌توانید مستقیما در سجام ثبت‌نام و فرآیند احراز هویت را کامل کنید. کسانی هم که کد بورسی دارند، می‌توانند با امضای الکترونیک قراردادها نام کاربری و رمز عبور سامانه معاملات بگیرند. فارابی مدت انتظار برای تکمیل فرآیند ثبت‌نام را اعلام نکرده اما شنیده‌ها حاکی از آن است که دسترسی به سامانه معاملات حداقل تا یک هفته امکان‌پذیر نیست.

* پنج: بانک پاسارگاد؛ سهم دو درصدی از معاملات آنلاین
پاسارگاد، تنها کارگزاری بانکی است که توانسته رتبه قابل قبولی در رنکینگ کارگزاری‌ها کسب کند. در بین کارگزاری‌های بانکی، پاسارگاد مقام اول را در کارنامه خود ثبت کرده و بانک تجارت در مقام دوم قرار دارد. کارگزاری بانک پاسارگاد شهریور امسال هفت هزار میلیارد تومان سهام برای مشتریانش خرید و فروش کرده و سهم ۳٫۱درصدی از معاملات آنلاین در بازار سهام را به خود اختصاص داده است.

کارگزاری بانک پاسارگاد در سامانه معاملات آنلاین خود امکان استفاده از تحلیل‌ها و ابزار سایت ره‌آورد ۳۶۰ را برای مشتریانش فراهم کرده است. این کارگزاری همچنین سامانه موبایل تریدینگ DTTS را در اختیار مشتریانش گذاشته که به وسیله آن می‌توان با موبایل سهام خرید و فروش کرد. روزانه اخبار مرتبط با بورس، تحلیل‌ها و گزارش‌ها در سامانه پاسارگاد تحلیل قرار می‌گیرد که حکم وبلاگ را برای کارگزاری بورس دارد.

کارگزاری بانک پاسارگاد امکان ثبت نام غیر حضوری ندارد. آنطور که در سایت این کارگزاری آمده، مشتریان برای دریافت کد بورسی باید مراحل احراز هویت سجام را طی کنند و بعد از آن برای دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه معاملات، یک سر به شعب بانک یا کارگزاری پاسارگاد بزنند.

کدخبر: ۳۵۳۷۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر