کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۵۰۲
تاریخ خبر:

آشفتگی ترکیب هجومی و ‌ دفاعی رئال با حضور نیمار

روزنامه هفت صبح | نیمار می‌تواند در پست‌های مختلفی برای تیم زیدان به میدان برود، ولی حضور او احتمالاً رئال مادرید را در دفاع آسیب‌پذیر می‌کند. در صورتی که نیمار راهی رئال مادرید شود (هرچند این موضوع هنوز خیلی جدی نیست) آن وقت زیدان باید فکری اساسی درباره ‌بازچینی ترکیب و سیستم تیمش کند. به جز اینکه او باید جایی برای نیمار در ترکیب تیمش ایجاد کند، قرار دادن ستاره برزیلی در ترکیب رئال، مشکلات جانبی ایجاد می‌کند.

زیدان در بازی‌های پیش فصل نشان داده که به سیستم ۲-۵-۳ فکر می‌کند بنابراین او در این سیستم باید راهی برای قرار دادن نیمار، ادن هازارد و کریم بنزما در ترکیب پیدا کند. اما این تمام مشکلات نیست، در صورت قرار دادن هر سه ستاره در ترکیب تیم، آن وقت گرت بیل چه خواهد شد؟ خرید گرانی مثل یوویچ چه زمانی و در چه پستی فرصت درخشش پیدا خواهد کرد و آیا فرصت خودنمایی به بازیکن جوانی مثل وینیسیوس جونیور می‌رسد؟

در عین حال نباید فراموش کرد که در پیش‌فصل، رئال مادرید در شش مسابقه، ۱۵ گل دریافت کرده و ۱۰۵ شوت به سمت دروازه این تیم روانه شده است. بنابراین زیدان علاوه بر مشکل نیمار، باید به طور اساسی شرایط خط دفاع را هم در نظر داشته باشد. در هر صورت، نگاهی داریم به ترکیب‌های احتمالی که می‌توان نیمار را در آن جا داد:

*** سیستم ۲-۴-۴ کلاسیک یا سیستم لوزی شکل
یکی از دم‌دستی‌ترین انتخاب‌ها، می‌تواند سیستم ۲-۴-۴ باشد. در این سیستم نیمار در پست وینگر سمت چپ یا بازیکن هجومی سمت چپ به بازی گرفته می‌شود. آن وقت هازارد هم در پست مهاجم یا بازیکن پشت مهاجم به بازی گرفته شود یا حتی پستش را در طول بازی با نیمار عوض کند‌ اما مسئله به همین سادگی نیست.

در سیستم لوزی ۲-۱-۲-۱-۴ هم نیمار می‌تواند در پست پشت مهاجم بازی کند و هازارد در کنار یک مهاجم دیگر، مثلاً بنزما، به عنوان مهاجم ایفای نقش کند‌ اما در این صورت، رئال به دو هافبک نیاز دارد که گوشه‌های زمین را هم پوشش دهند‌‌ و یک هافبک ایستا برای قرار گرفتن در جلوی مدافعان اما آن دو هافبک دیگر، کار سختی برای پوشش بخش زیادی از زمین بازی دارند و به این ترتیب بار زیادی در بخش دفاعی روی دوش احتمالاً مودریچ و کروس قرار خواهد گرفت.

استفاده از سیستم ۲-۴-۴ کلاسیک، می‌تواند به حل مشکل حضور همزمان نیمار، هازارد و یک مهاجم دیگر کمک کند. در این سیستم احتمالاً بهترین بهره‌وری از نیمار و هازارد صورت می‌گیرد و این دو می‌توانند در طول بازی جای خود را با هم عوض کنند و هر دو هم تجربه بازی در این سیستم و این پست را دارند ولی این سیستم خیلی در فوتبال مدرن امروز، به کار گرفته نمی‌شود و بعید هم است زیدان روی به این سیستم بیاورد. در این سیستم او بازیکنی مثل وینیسیوس را فدای یک هافبک دیگر می‌کند و در خط میانی نیز بالانس لازم را نخواهد داشت و شاید مجبور به استفاده غیرهمزمان از تونی کروس و لوکا مودریچ شود.

*** ۴-۳-۳ با حضور نیمار در پست وینگر
با آنچه در اواخر فصل قبل مشاهده کردیم به نظر می‌رسد زیدان همچنان در حال آزمون و خطا برای یافتن بهترین سیستم است و هنوز از سیستم ۳-۳-۴ ناامید نشده است. در این سیستم نیمار می‌تواند به عنوان وینگر بازی کند و حضور هازارد و بنزما نیز ممکن است اما مسئله بعدی بازیکن وینگر سمت راست است. تخصص هازارد بازی در سمت چپ است تا با نفوذهایش به تیم کمک کند. نیمار نیز بازی در این پست را ترجیح می‌دهد و خیلی بعید است که در سمت راست به کار گرفته شود.

با این سیستم، با فرض اینکه مشکل وینگر سمت راست حل شود، رئال مادرید خط حمله سریع و پویایی خواهد داشت. اما رئال مادرید در مسابقات اخیرش نشان داده که در زمان تصاحب توپ توسط حریف، با مشکلاتی روبه‌رو است. در شرایطی که رئال مادرید نمی‌تواند در همان پرس جلوی زمین توپ را از حریف بگیرد، بازیکنان در قرار گرفتن در موقعیت مناسب در زمین، با مشکل مواجه هستند. قرار دادن همزمان هازارد، نیمار و بنزما در زمین، کار هافبک‌های رئال مادرید را برای مقابله با حریف بسیار سخت می‌کند و تیم حریف فضای زیادی برای نفوذ به دفاع رئال مادرید پیدا می‌کند.

*** استفاده از سیستم ۲-۵-۳ با کمی تغییر
یکی دیگر از انتخاب‌ها، همان سیستم ۲-۵-۳ است با کمی تفاوت. یعنی سیستم ۲-۱-۴-۳٫ در این سیستم، زیدان می‌تواند از هازارد و نیمار به عنوان دو مهاجم نوک تیمش استفاده کند و ایسکو را پشت سر آنها قرار دهد. به این ترتیب نیمار می‌تواند در سمت چپ با مارسلو همکاری داشته باشد و هازارد هم فرصت نفوذ در منفذهای دفاعی حریف را می‌یابد‌ اما در این سیستم نیز رئال مادرید یک مشکل بزرگ دارد که آن هم به جنبه دفاعی برمی‌گردد.

با مشاهده بازی‌های تیم زیدان در تور پیش‌فصل، می‌توان فهمید در زمانی که رئال مادرید صاحب توپ است، آنها با دو مدافع و دو مدافع کناری جلوزن کار می‌کنند، آن وقت کاسیمیرو به عقب برمی‌گردد تا بین دو مدافع مرکزی و پشت سر دو هافبک قرار گیرد. این سیستم برای دو مهاجم تیم بهره خوبی دارد ولی بازی‌های پیش‌فصل نشان داده ‌ برای رئال مادرید مؤثر نبوده است. به خصوص در بخش دفاعی که سه بازیکن عقب زمین را در مقابل هجوم حریف تنها می‌گذارد. حالا این تصمیم با زیدان است که ببیند آیا نیازی به نیمار دارد یا خیر. یا اصلاً می‌تواند در تیمش از او استفاده بهینه کند؟

کدخبر: ۲۷۴۵۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر