کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۴۱۷
تاریخ خبر:

آزادی لجین الهذلول زیر سر بایدن است؟

روزنامه هفت صبح | یک:‌ بعد از گذشت بیش از یک‌سال مهم‌ترین زندانی سیاسی در عربستان آزاد شد و به خانه برگشت. خانواده لجین الهذلول، فعال حقوق بشر سعودی گفته‌اند که وی پس از بیش از هزار روز در زندان آزاد شده است. خانم الهذلول از فعالان دفاع از حقوق زنان عربستان سعودی از جمله کسب حق رانندگی برای آنان بوده است. خواهر خانم الهذلول در یک پست توئیتری همراه با عکسی از چهره خواهرش خبر آزادی او را اعلام کرد و نوشت «لجین الان در خانه است.»

* دو: لجین الهذلول، ۳۱ساله در ماه مه سال ۲۰۱۸ بازداشت و پس از محاکمه، براساس قانون مقابله با تروریسم،در ماه دسامبر همان سال به حدود شش سال حبس محکوم شد.دو سال و ۱۰ ماه از این مدت شامل حبس تعلیقی بود و دادگاه او را به پنج سال ممنوعیت از سفر به خارج نیز محکوم کرد.ناظران بین‌المللی از جمله کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل این اتهامات و روند محاکمه را غیرمنصفانه توصیف کردند.

* سه: مقام‌های عربستان اصرار داشتند که دستگیری او با کارزار رفع ممنوعیت رانندگی زنان ارتباطی ندارد.به گفته آنها دستگیری خانم الهذلول به تماس او با دیپلمات‌های خارجی، رسانه‌ها و گروه‌های کنشگر دیگر مرتبط بوده است.ملک سلمان، پادشاه سعودی در سپتامبر سال ۲۰۱۷ طی فرمانی رانندگی زنان را مجاز و شرعی اعلام کرد و قرار شد صدور گواهینامه رانندگی زنان از ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ آغاز شود.

* چهار: خانواده لجین الهذلول، کنشگر حقوق زنان و شخصیت رسانه‌ای اهل عربستان می‌گویند که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمک شایانی به آزادی وی کرده است. عالیه الهذلول، یکی از خواهران لجین روز پنجشنبه در جریان یک ویدئو کنفرانس ضمن تشکر از رئیس جمهوری جدید ایالات متحده به دلیل استقبال از آزادی کنشگر عربستانی به خبرنگاران گفت که پیروزی جو بایدن کمک شایانی به آزادی لجین الهذلول کرد.

* پنج: جو بایدن چهارشنبه شب در جریان سخنانی هنگام بازدید از وزارت دفاع ایالات متحده از آزادی این فعال حقوق زنان در عربستان ابراز خرسندی کرد و گفت این کاری بود که بایست انجام می‌شد. بایدن پیش‌تر در طول مبارزات انتخاباتی گفته بود که در قبال وضعیت حقوق بشر در عربستان ساکت نخواهد ماند و همچنین پس از ورود به کاخ سفید تاکنون بارها بر لزوم بهبود حقوق و آزادی‌های اجتماعی و سیاسی در این کشور تاکید کرده است؛

مسئله‌ای که دونالد ترامپ چندان به آن توجه نمی‌کرد. در گزارش فرانس پرس از وضعیت کنونی عربستان آمده است که مقامات عربستانی پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر گذشته به روند فعالیت دستگاه قضایی سرعت بخشیده و دادگاه بسیاری متهمان از جمله لجین الهذلول را پس از ماه‌ها بازداشت موقت برگزار کردند.

* شش: لینا و علیا الهذلول، دو خواهر لجین الهذلول، فعال حقوقی زن عربستانی که به تازگی از زندان آزاد شده است، اعلام کردند که لجین برای شکایت از کسانی که بر شکنجه‌اش در زندان نظارت داشته‌اند به ویژه در زمان بازداشت خودسرانه‌اش در مکانی نامعلوم به دادگاه مراجعه و از آنها شکایت خواهد کرد.
لینا و علیا در این‌باره گفتند که خواهرشان در زندان با انواع شکنجه از جمله شوک الکتریکی، شلاق و آزار و اذیت جنسی مواجه شده بود.

خانواده لجین الهذلول پنجشنبه اعلام کردند که این فعال حقوقی عصر چهارشنبه پس از ۱۰۰۱ روز بازداشت آزاد شده است.دادگاه سال گذشته میلادی الهذلول را طبق ماده ۴۳ قانون مبارزه با جرائم «تروریستی» و تأمین مالی آن به ارتکاب اقدامات مجرمانه محکوم کرد.

* هفت: «سطام بن خالد آل سعود» شاهزاده سعودی بدون اشاره به‌نام «لجین الهذلول» فعال معترض عربستانی به جشن‌ها و اظهارنظرهای بعد از آزادشدن الهذلول این دختر عربستانی از زندان واکنش نشان داد و نوشت که اینها فراموش کرده‌اند در کشورشان سربازان و نیروهای پلیس علیه زنان چه جنایاتی مرتکب می‌شوند.

کدخبر: ۳۷۳۴۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر