کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۸۰۳
تاریخ خبر:

آرزوی خرید سلاطین فرتوت دهه ۸۰ شمسی!

روزنامه هفت صبح | ‌ دهه ۸۰ را یکی از دوران طلایی صنعت خودرو در ایران می‌دانند. زمانی که بسیاری از برندها وارد ایران شدند؛ نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو به صورت مرتب برگزار می‌شد و خودروسازان نوآوری‌های بلندپروازانه‌شان را به نمایش می‌گذاشتند. اگرچه تا پیش از ورود کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها در نیمه دهه ۸۰ این خودروهای مونتاژی بودند که نماد تمول به شمار می‌رفتند.

اگر در آن دوران نوجوان یا جوانی علاقه‌مند به صنعت خودرو بودید، به احتمال زیاد پوستر زانتیا یا ماکسیما را به دیوار اتاق‌تان چسبانده‌ ‌و آرزوی خریدشان را در سر می‌پروراندید. اگرچه در برابر خودروهای روز وارداتی این موارد دیگر درخشندگی گذشته را ندارند‌ اما آنچنان نوستالژیک هم محسوب نمی‌شوند. این شما و این سلاطین در حال اسطوره ‌شدن!

* یک: ۱۱۵ میلیون / سیتروئن زانتیا - مدل ۱۳۸۳
به محض پایان تولید زانتیا در فرانسه در سال ۲۰۰۱ ، مونتاژ این خودرو در ایران توسط سایپا آغاز شد. زانتیا سدانی است که هنوز هم بسیاری آن را نماد خودروی سریع، پرشتاب و دارای هندلینگ عالی می‌دانند. ظاهر کشیده و زیبای آن دستپخت موسسه پنین فارینای ایتالیاست و در قیاس با خودروهای هم‌عصر خود مانند پژو ۴۰۵ هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد. زانتیا در دوره‌ای که به بازار عرضه می‌شد، خودرویی بود که متریال باکیفیت‌تری نسبت به دیگر داخلی‌ها داشت. از این رو در نمونه‌های کارکرده کمتر شاهد خرابی ادوات هستیم. به لطف بهره‌گیری از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک زانتیا به خوبی ضربات موجود در مسیر را جذب کرده و سواری نرمی ارائه می‌دهد. قابلیت تنظیم ارتفاع آن نیز خاص زانتیاست. به‌رغم عدم وجود ESP، پایداری این سدان فرانسوی بالاست. هرچند ۲ ستاره ایمنی نشان می‌دهد که زانتیا خودرویی ایمن نیست.

* دو: ۳۴۰ میلیون / نیسان ماکسیما - مدل ۱۳۸۴
نسل پنجم ماکسیما که ‌بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ تولید می‌شد توسط پارس‌خودرو در ایران مونتاژ شد. ماکسیما خودرویی بود که تصور ایرانیان در خصوص خودروی لوکس را دگرگون کرد. پیشرانه سه لیتری ماکسیما قدرتمند و کم‌استهلاک است. جالب است بدانید که موتور این خودرو ‌ بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ جزو لیست ۱۰ موتور برتر جهان بوده است! ماکسیما به‌رغم گذشتن مدت‌ زمان زیادی از پایان تولید آن مجهز به دو کیسه هوا و ترمز ABS است و در تست تصادف موسسه IIHS آمریکا هم توانسته نمره قابل قبولی دریافت کند. چیزی که این سدان زیبای ژاپنی را تبدیل به گزینه‌ای محبوب برای خانواده‌ها کرده و می‌کند، جادار بودن کابین آن است؛ به گونه‌ای که فضای راحتی برای سرنشینان عقب وجود دارد. همچنین سیستم تعلیق آن هندلینگ قابل قبولی را در قیاس با رقبا ارائه می‌کند.

* سه: ۱۱۵ میلیون / مزدا ۳۲۳ - مدل ۱۳۸۲
مزدا ۳۲۳ سرآغاز داستان موفقیت مزدا در ایران است. با گذشت سال‌ها از زمان تولید موتور ۱۰۶ اسبی آن استهلاک بسیار پایینی دارد و کمتر مالک خودرو را به دردسر رفتن به تعمیرگاه می‌اندازد. از این‌رو به سختی می‌توانید کسی را پیدا کنید که حاضر باشد مزدا ۳۲۳ تمیز خود را بفروشد. سواری نرم این خودرو در برابر پژو در دهه ۸۰ زبانزد بود و شاید فقط زمانی که کرمان‌موتور هیوندای آوانته را وارد رینگ مبارزه کرد این خاص‌بودن به چالش کشیده شد. اگر بتوانید تیپ ۵ مزدا ۳۲۳ را پیدا کنید برد کرده‌اید چون با سدانی آرام طرف هستید که مجهز به سانروف، گیربکس اتوماتیک، ABS، EBD و دو کیسه هوا است. با این حال باید توجه داشته باشید که شتاب ۳۲۳ اصلاً مناسب نیست و ترمزهای عقب آن نیز از نوع کاسه‌ای هستند.

* چهار: ۴۳۰ میلیون / سانگ‌یانگ چیرمن ۶۰۰ - مدل ۱۳۸۵
کپی کره‌ای مرسدس بنز کلاس S که بر اساس پلتفرم مرسدس بنز کلاس E ساخته شد، چیزهای زیادی در چنته داشت تا خود را به عنوان سدان لوکس شایسته‌ای به ایرانیان معرفی کند: استفاده از چرم طبیعی در صندلی‌ها، وجود دو کیسه هوا در جلو و پشت‌سری‌های فعال هنگام تصادف، ABS، ASR، سیستم صوتی پیشرفته مجهز به ال‌سی‌دی، سی‌دی‌چنجر و سی‌دی‌پلیر با قابلیت پخش سه‌بعدی و استریوی صدا و در نهایت سنسور پارک عقب و جالیوانی صندلی‌های عقب با گرمکن و سردکن. جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک آن نیز هماهنگی خوبی با پیشرانه ۲٫۸ لیتری چیرمن دارد. از نقاط ضعف چیرمن در کلاس جهانی باید نمره استاندارد آلایندگی آن که یورو ۳ است را مد نظر قرار داد. همچنین قطعات این خودرو نسبت به دیگر اعضای این لیست به سختی در بازار پیدا می‌شوند و باید از نمایندگی‌های سانگ‌یانگ در امارات و عمان آنها را تهیه کنید.

* پنج:۳۱۰ میلیون / مزدا ۳ - مدل ۱۳۸۶
سدانی اسپورت که به جان ‌سخت ‌بودن شهرت دارد! بسیاری معتقدند مزدا ۳ سدانی برای خانواده‌ها نبود و شمار بیشتری از افراد هم از خشکی سیستم تعلیق آن در برابر خودروهایی همچون رنو مگان و نیسان ماکسیما می‌نالیدند! با این حال با طراحی تیز و جسورانه ژاپنی و قدرت بالای موتور در کنار استهلاک پایین آن و عملکرد فوق‌العاده جعبه دنده، به خصوص در سرعت‌های بالا، مزدا ۳ جزو گزینه‌های مطلوب برای جوانان عاشق سرعت در دهه ۸۰ شمسی به شمار می‌رفت و حتی ورود آزرا و سوناتا هم باعث نشد که داشتن آن نشانه ریچ‌کیدز بودن نباشد! نسخه فول مزدا ۳ تیپ ۳ آن بود که در آن می‌توانید از آپشن‌هایی همچون روکش چرم، گرمکن‌ صندلی‌های جلو، سانروف، سنسور باران و اتولایت لذت ببرید. البته مزدا ۳ فاقد سیستم‌های کنترل کشش، پایداری و ضدواژگونی است. پس حواس‌تان باشد که با آن ۲۰۰ کیلومتر سرعت را پر نکنید.

* شش:۴۷۰ میلیون / نیسان رونیز - مدل ۱۳۸۵
پارس‌خودرو با مونتاژ رونیز یک حال اساسی به آفرودسوارها داد و آنها را حسابی سر ذوق آورد. رونیز بیش از آنکه به قدرت موتورش شناخته شود، به گشتاور ۲۰۸ نیوتن متری شهرت دارد که در مسیرهای ناهموار به کمک راننده می‌آید. اگر از چینی‌های ظریف و ضعیف در بازه قیمتی زیر ۵۰۰ میلیون تومان ناامید شده‌اید، این ژاپنی پرابهت هنوز هم گزینه‌ای جذاب به شمار می‌آید (هر چند ممکن است برخلاف دهه ۸۰ داشتن آن نشانه ثروتمند بودن نباشد!). جعبه دنده پنج سرعته آن از دنده کمکی بهره می‌برد که به سواری بهتر رونیز منجر شده است. همچنین سیستم تعلیق دو دیفرانسیل آن کیفیت بالایی دارد و شاسی نیز از زیربندی حرفه‌ای بهره می‌برد که رونیز را به خودروی دشت و کوهستان تبدیل کرده است. با این حال در این خودرو خبری از ABS و کیسه هوا نیست و آپشن چندانی هم وجود ندارد که پز آن را بدهید.

* هفت: ۹۹ میلیون / فولکس‌واگن گل - مدل ۱۳۸۶
تنها هاچ‌بک حاضر در این لیست قرار بود به حکومت پژو ۲۰۶ پایان دهد و خاطره خوش اوپل کورسا به عنوان هاچ‌بک باکیفیت آلمانی را تکرار کند. با این حال این دورگه‌‌ برزیلی-آلمانی نتوانست با موفقیت به این ماموریت عمل کند. شاید مهم‌ترین علت آن عدم پشتیبانی قوی خودروسازان بم و خدمات پس از فروش بد گل بود. با این حال هنوز هم می‌توان به عنوان هاچ‌بکی کم‌استهلاک و بادوام ‌ روی این خودرو حساب باز کرد. گل در زمان ورود به ایران با ویژگی‌هایی مانند پاور ویندوز، شیشه بالابر برقی، آنتن مخفی روی شیشه، باز نشدن صندوق در زمان روشن بودن خودرو و صندلی دوتکه عقب هاچ‌بکی خاص محسوب می‌شد. بدنه آن نیز در تصادفات استحکام خوبی دارد. اگرچه نسبت به ۲۰۶ تیپ ۵ از مشکلاتی همچون نداشتن ABS، تعویض دنده با تاخیر و شتاب پایین رنج می‌برد.

* هشت: ۲۳۷ میلیون / رنو مگان - مدل ۱۳۸۸
برخلاف دیگر خودروهای فرانسوی که نزد ایرانی‌ها به هزینه زیاد نگهداری، پیچیدگی فنی گیج‌کننده و استهلاک بالا شهرت دارند، مگان سدانی خوشنام بود که با طراحی خاص بدنه (چراغ‌های وحشی زاویه‌دار و جلوپنجره منحصربه‌فرد)، ایمنی بالا و آپشن‌های رفاهی زیاد توانست دل ایرانیان را به‌دست بیاورد. در مدل‌های دو لیتری می‌توانید سراغ آپشن‌هایی همچون ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، ایربگ راننده و سرنشین کناری، سیستم کلید کارتی و استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، شیشه‌های برقی اتوماتیک برای تمامی درها، پرده عقب و جانبی، برف پاک‌کن هوشمند، چراغ‌های اتوماتیک، فرمان برقی، کامپیوتر سفری و… را بگیرید. البته مگان در برابر خودروهایی همچون مزدا ۳ و هیوندای آوانته شتاب پایین‌تری ارائه می‌دهد که به دلیل تاخیر جعبه دنده آن است. سیستم تعلیق نرم و پایداری مگان در جاده‌های پر پیچ‌و‌خم (به‌رغم نبود ESP) زبانزد است.

کدخبر: ۳۶۹۸۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر