کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۳۴۰۴
تاریخ خبر:

آخرین وضعیت پرونده میلاد، بابک، الکس و چند نفر دیگر

روزنامه هفت صبح | مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد، از سرنخ‌های جدید برای شناسایی اموال بابک زنجانی در داخل و خارج از کشور خبر داد. او در این نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرونده میلاد حاتمی و الکس، آخرین وضعیت جاسوس سوئدی، صدور رأی بدوی برای حسین دهباشی، اتهامات تاج‌زاده و آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی صحبت کرد. در این مطلب مهمترین نکات سخنان سخنگوی قوه قضائیه را می‌خوانید.

بابک زنجانی-مفسد اقتصادی- در حال حاضر در زندان است. سرنخ‌های قوی برای شناسایی اموال او در دست داریم. تاکنون نسبت به شناسایی اموال و ارزیابی اموال داخل و خارج اقدام جدی انجام شده است. حدود ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت واگذار شده است، اما کل رد مال این فرد یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو است.

میلاد حاتمی-گرداننده سایت‌های شرط‌بندی در ترکیه- به اتهام افساد فی‌الارض، پولشویی و اخلال در نظام پولی و ارزی کشور در بازداشت است.

پرونده جاسوس سوئدی در دادسرای تخصصی تهران رسیدگی می‌شود. اتهام این فرد جاسوسی است و تاکنون در بازداشت به‌سر می‌برد. این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و توسط ضابطین اسناد و مدارک خاصی به‌دست آمده است و ممکن است عناوین اتهامی دیگری هم اضافه شود.

حسین دهباشی طبق رأی صادره به ۶ ماه حبس محکوم می‌شود. البته بعد از اعتراض به رأی بدوی فعلا پرونده در شعبه اول تجدید نظر تهران در جریان رسیدگی قرار دارد. پس از انتشار توئیتی از حسین دهباشی پژوهشگر و فعال رسانه‌ای که حاوی اتهامی ناروا درباره علت رحلت یادگار امام(ره) بود، بیت بنیانگذار جمهوری اسلامی از او شکایت قضایی کرد.

الکس به اعدام محکوم شد. در حوزه فساد و مقابله با آن با کسی تعارفی نداریم و این موضوع مورد تاکید رئیس قوه قضائیه و بزرگان نظام در عرصه‌های مختلف است و رهبر معظم انقلاب نیز همواره به آن تاکید داشته‌اند. راه‌اندازی شبکه سازمان‌یافته فساد از اتهامات این فرد است. همچنین متهمان دیگر به موجب فراهم کردن زمینه فساد به هشت سال حبس محکوم شدند و حکم در حال اجراست. شهروز سخنوری با نام مستعار الکس دو سال پیش به همراه مادرش به جرم راه‌اندازی شبکه سازمان‌یافته فساد دستگیر شد.

اتهامات تاج‌زاده اتهام تشویش اذهان عمومی و یک اتهام دیگر هم تبلیغ علیه نظام است. مصطفی تاج‌زاده سیاستمدار اصلاح‌طلب تیرماه گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت کشور با دستور قضایی بازداشت شد.

پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی با صدور قرار جلب دادرسی و کیفرخواست در دادگاه ویژه‌ای در سازمان قضایی نیروهای مسلح مطرح شد. این پرونده در مرحله جلسات دادرسی با نقص تحقیقات به دادسرا بازگشت و دادسرا در راستای رفع نقص اقدامات موثری انجام داده است و پرونده پس از تکمیل تحقیقات به دادگاه اعاده می‌شود. موضوع عمده بحث اعتراض برخی از نکات نظریه کارشناسی است هرچند کارشناسی غنی روی این پرونده انجام شده است اما به هر حال حق شکات و اولیای دم بود.

پرونده قتل محمودرضا آقایی وکیل شاهرودی در حال بررسی است. این فرد در مسیر انتقال به بیمارستان قادر به تکلم بوده و نکاتی را راجع به مظنون ارائه می‌کند و اسمی را ذکر می‌کند. بر اساس دستور قضایی و اقدام به موقع ضابطین، فرد مورد نظر دستگیر می‌شود و پس از دستگیری با صدور قرار کیفری بازداشت می‌شود و پرونده در مرحله مقدماتی است. محمودرضا جعفر آقایی، وکیل دادگستری ۱۷‌مرداد ماه با شلیک گلوله در شاهرود به قتل رسید.

از قتلی که در رفسنجان رخ داده متاسف و نگران هستیم. صمد سلیمانی تبعه افغان ۱۶ مرداد ماه اقدام به قتل ۶ نفر از اتباع منطقه خود و ۴ نفر ایرانی در رفسنجان کرد که اقدامات انتظامی و قضایی فوری انجام شد و با اینکه فرد قصد فرار داشت او را دستگیر کردند. این فرد قبل از دستگیری با سلاح سرد اقدام به خودکشی کرد و از ناحیه شکم آسیب شدید دید و به دلیل وضعیت وخیمی که دارد اقدامات درمانی او در حال انجام است و پس از تحقیقات لازم، رأی قاطعی صادر خواهد شد.

قاتل برومند نجفی محیط‌بان کرمانشاهی متواری است. اقدامات موثری برای دستگیری ضارب انجام شده است. به سرعت سلاح و اتومبیل او کشف و فرد همراه قاتل نیز دستگیر شد. فعلا ضارب و فرد دیگر متواری هستند و با فوریت دستگیری قاتل در دستور کار قرار دارد و حکم شرعی و قانونی هم در رابطه با این اقدام انجام خواهد شد.

برومند نجفی محیط‌بان کرمانشاهی ۲۲ مرداد ماه توسط پدر مقتول (فلاحی) با شلیک اسلحه کشته شد. نجفی به دلیل قتل یک شکارچی غیر‌مجاز به قصاص محکوم شد، البته با تلاش سازمان حفاظت محیط‌زیست اجرای حکم متوقف شده بود. روزی که این محیط‌‌بان به قتل رسید اولین دادگاه اعاده دادرسی او برگزار شد.

صلاحیت دادگاه و فرایند رسیدگی به پرونده حمید نوری را قبول نداریم. نوری در سخت‌ترین شرایط نگهداری می‌شود و از دسترسی‌های اولیه محروم است؛ از تماس با خانواده محروم شده و هیچ ارتباطی با خانواده ندارد. در فرصتی که برای تجدیدنظرخواهی مقرر شده متن فارسی را به‌رغم حضور مترجم به وی نداده‌اند.

حمید نوری کارمند سابق قوه قضائیه، آبان ۱۳۹۸ به محض ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد بازداشت شد. در ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۲ حمید نوری، به دلیل دست داشتن در اعدام‌های زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، به حبس ابد محکوم شد.

کدخبر: ۴۷۳۴۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر