کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۴۷۰
تاریخ خبر:

آخرین تحولات تایوان: اژدهای خشمگین آرایش جنگی گرفت

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که در پی سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، ناوها و هواپیماهای جنگی چین چند مانور نظامی در آب‌های تایوان انجام داده‌اند.

ارتش چین در این مانورها وارد آب‌های سرزمینی تایوان شد، اقدامی که وزارت دفاع تایوان آن را تحریک‌آمیز خواند. این وزارتخانه افزود که ارتش تایوان این اقدامات را با هشدارهای رادیویی پاسخ داده و نیروهای گشت هوایی، کشتی‌های دریایی و سامانه‌های موشکی مستقر در ساحل را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

چین همچنین در حالی که نانسی پلوسی روز جمعه از تایوان به سمت ژاپن حرکت کرد تا با فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن دیدار کند، چندین موشک به سمت آب‌های تایوان شلیک کرد. البته این اقدام چین بی‌سابقه نیست. در دهه ۱۹۹۰ هم یک‌بار این اتفاق افتاده بود.

گفتنی است برخی از موشک ها از فراز تایوان عبور و در آب‌های شرق این جزیره فرود آمدند. همچنین بنا بر گزارش وزارت دفاع ژاپن، ۵ موشک هم وارد آب‌های سرزمینی ژاپن شده و در اطراف منطقه EEZ فرود آمدند.

کیشیدا روز جمعه گفت مانورهای نظامی چین مسئله‌ای جدی در مورد امنیت کشور ما و مردم آن است و خواستار توقف فوری این رزمایش‌ها شد. وی افزود: ژاپن و ایالات‌متحده برای حفظ ثبات در تنگه تایوان با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

همچنین نوبو کیشی وزیر دفاع ژاپن در این زمینه گفت: این مشکل بسیار جدی است و به امنیت ژاپن و مردم آن را مربوط می‌شود. ما به‌شدت اقدامات چین را محکوم می‌کنیم.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این مورد گفت: ما پیش‌بینی می‌کردیم که چین ممکن است چنین اقدامی انجام دهد. ما همچنین انتظار داریم که این اقدامات ادامه یابد و چینی‌ها در روزهای آینده هم به واکنش‌های خود ادامه دهند.کربی افزود، یک ناو هواپیمابر آمریکایی برای چند روز دیگر در منطقه اطراف تایوان خواهد ماند تا وضعیت را زیر نظر بگیرد.

گفتنی است بحران در تنگه تایوان از آنجایی شروع شد که با حمله روسیه به اوکراین گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه این تهاجم از جانب چین به‌عنوان الگو در نظر گرفته‌شده و پکن را برای حمله به تایوان تحریک می‌کند، آغاز شد. بسیاری از تحلیل گران با متوسل شدن به این استدلال که چین با روبرو شدن با واکنش غرب نسبت به تهاجم روسیه به اوکراین به این نتیجه خواهد رسید که غرب با کشورهایی که تسلیحات هسته‌ای دارند وارد جنگ نمی‌شود به این نتیجه رسیدند که چین به‌زودی عملیات نظامی علیه تایوان را آغاز خواهد کرد.

ای گمانه‌زنی‌ها باعث شد تا نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به‌منظور مخابره این پیام که آمریکا در کنار مردم تایوان است و اجازه تغییر شرایط موجود را به چین نمی‌دهد به تایوان سفر کرد. پیش‌ازاین سفر چین چندین بار به آمریکا هشدار داد که اگر پلوسی این ایده را عملی کند با واکنش سخت پکن روبرو خواهد شد.

اما پلوسی علی‌رغم خط و نشان کشی‌های پکن و مخالفت بسیاری از نخبگان سیاسی و نظامی آمریکا بالاخره راهی تایوان شد. این سفر همان‌طور که گفته شد با واکنش جدی پکن روبرو شد. دلیل عصبانیت پکن از سفر پلوسی به تایوان این است که پکن سال‌هاست تلاش می‌کند تا تایوان را در عرصه بین‌المللی در انزوا نگه دارد. دیدار مقام‌های بلندپایه کشورهای دیگر از تایوان نوعی مشروعیت دادن به تایوان به‌عنوان یک کشور مستقل است. در سال ۱۹۹۵ سفر لی تنگ هوی رئیس‌جمهور وقت تایوان به ایالات‌متحده بحران بزرگی را در تنگه تایوان ایجاد کرد. چین که از این سفر خشمگین شده بود چند موشک به آب‌های اطراف جزیره شلیک کرد، این بحران بعد از این پایان یافت که آمریکا دو گروه ناو جنگی هواپیمابر را برای نشان دادن حمایت قاطع از تایوان به منطقه فرستاد.

گفتنی است ادعای ارضی چین نسبت به تایوان یک ماجرای تاریخی است. در سال ۱۹۵۰ کومین‌تانگ بعد از پایان جنگ‌های داخلی چین و پیروزی حزب کمونیست و متعاقب آن تأسیس جمهوری خلق چین به تایوان مهاجرت کرد و تایوان به «چین آزاد» و متحد آمریکا تبدیل شد.

دولت تایوان در اوایل دوران جنگ سرد از سوی بسیاری از کشورهای غربی و سازمان ملل متحد تنها دولت مشروع چین شناخته می‌شد. این دولت از اعضای مؤسس سازمان ملل متحد و تا سال ۱۹۷۱ عضو دائم شورای امنیت بود اما در این سال از این سازمان اخراج شده و کرسی این کشور به دولت جمهوری خلق چین واگذار شد. از آن تاریخ تایوان خود را دولتی مستقل؛ اما چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند.

کدخبر: ۴۷۱۴۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر