کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۹۰۷۰
تاریخ خبر:

آخرین اخبار از ۱+۷ پرونده قضایی

روزنامه هفت صبح| گزیده سخنان مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:

یک: پرونده ابربدهکار بانکی که هفته گذشته کیفرخواست وی توسط دادستانی تهران صادر شد: این ابربدهکار مربوط به یک گروه خودرویی است که پرونده مربوطه ۲۷ متهم دارد. اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال به نحو نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون وون کره جنوبی، اتهام متهم ردیف اول این پرونده است. اتهام ۲۶ متهم دیگر این پرونده نیز به اتهام معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی است که در ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ کیفرخواست برای این پرونده صادر به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شد. که به جهت حساسیت و به قید فوریت وقت رسیدگی به این پرونده در دادگاه؛ فروردین ماه ۱۴۰۲ تعیین شده است. برای متهمان این پرونده قرار تامین قانونی صادر شده و تمام ۲۷ متهم آن با توثیق وثیقه در حال حاضر آزاد هستند.

دو: عفو رهبری: تعداد کل کسانی که مورد عفو واقع شدند حدود ۸۲ هزار نفر است. در خصوص ناآرامی‎‌های اخیر حدود ۲۲ هزار نفر مورد عفو رهبری واقع شدند، البته این تعداد عفو شده به این معنی نیست که تمام آن‎ها در زندان بودند بلکه برخی از این تعداد در بازداشت بودند یا تعدادی نیز در زمان دستگیری با قید تعهد آزاد شدند، در واقع بسیاری از این افراد که در ناآرامی‌های اخیر حضور داشتند، در دایره تعقیب صدور قرار تامین هم قرار نگرفتند. از آمار ۸۲ هزار نفری که در ابتدا عنوان شد، ۶۰ هزار نفر پس از عفو، از زندان آزاد شدند و همچنین از این تعداد نیز ۳۴ هزار نفر براساس معیار‌های تبیین شده از تخفیف در مجازات بهره‌مند شدند.

سه: چرا فیلیمو توقیف نشده و با وجود ارتکاب جرم برخورد قضایی صورت نگرفته است؟ یک قاعده قانونی به نام اصل قانونی بودن جرم و مجازات وجود دارد که بر اساس این قاعده هیچ فعل یا ترک فعلی از منظر قانونگذار جرم شناخته نمی‌شود مگر اینکه قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده باشد. این موضوع در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح رسیدگی بوده و اتخاذ تصمیم نیز صورت گرفته و نتیجه به این صورت است که در رابطه با فیلیمو یک اعلام طرح شکایتی صورت گرفته است و صرف نظر از اینکه مرجع طرح کننده شکایت واجد سمت است یا خیر

به شعبه بازپرسی ویژه در رابطه با جرایم صوت و تصویر فراگیر ارجاع شده است ودر نهایت پرونده در شعبه مورد بحث مورد رسیدگی واقع شود و قاضی به این تصمیم رسید که در خصوص این پرونده و متهم پرونده، قرار منع تعقیب صادر کند. بنابراین این پرونده منتهی به صدور قرار منع تعقیب شد و مرجعی که اعلام موضوع را کرده به این تصمیم از ناحیه شعبه مربوطه اعتراض کرده است و برای اینکه ابهامی نباشد پرونده امر به دادگاه صالح (دادگاه کیفری ۲ ویژه کارکنان دولت) ارجاع شده و در شعبه مربوطه در حال رسیدگی است و به محض وصول نتیجه اطلاع رسانی انجام می‌شود.

چهار: شایعه پراکنی سلبریتی‌ها در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی: در این رابطه حجت بر همه تمام و اقدامات با جدیت در حال انجام است. با هیچ فردی در این زمینه تعارف و مماشات نخواهیم داشت و در ادامه مُر مقررات را برای کسانی که با روان مردم بازی می‏کنند و جامعه را دچار خدشه کنند، اجرا خواهیم کرد. در این رابطه نیز پرونده‌‎های محدودی تشکیل شده است که تعداد آن حدود ۳۰ پرونده است که با رافت و احترام با متخلفان برخورد شده است و اگر گوش شنوا در این رابطه در میان نباشد با اقتدار با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

پنج: فرار سینا استوی مدیرعامل صرافی کریپتولند: شاید این اظهارات بنده به گوش این فرد برسد و همین فردا خود را به دستگاه قضایی معرفی کند. این فرد اگر گوش شنوا دارد باید بر اساس قرار وثیقه قانونی که برایش صادر شده است، خود را به دستگاه قضایی معرفی کند، برای این فرد قرار قانونی به میزان و ارزش مالی ۱۲۶ میلیارد تومان صادر و مطابق مقررات آزاد شد که در ادامه مرجع قضایی وی را احضار کرده که از انجام این کار سر باز زده و به مرجع قضایی مراجعه نکرده است.

عدم مراجعه این فرد به معنای متواری شدن وی نیست. اینکه بگوییم این فرد متواری شده است، صحیح نیست چرا که باید ابعاد قضیه این فرد مشخص و سپس برای وی عناوین صادر شود، اتهام این فرد اخلال در نظام اقتصادی از طریق خرید و فروش رمز ارز به صورت غیرقانونی است. حدود ۱۹۵ میلیارد تومان از اموال متهم توقیف شده است، در خصوص اموال دیگر این فرد نیز اقدامات لازم در حال انجام و موضوع در حال بررسی است.

شش: آخرین وضعیت پرونده قضایی زیبا کلام، کیانیان و منصوری: این فرد (کیانیان) متهم به نشر اکاذیب به قصد اضراربه غیر و تشویش اذهان عمومی بوده و پرونده این شخص در شعبه ویژه بازپرسی ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح رسیدگی بوده و در مرحله تحقیقات مقدماتی است به محض اینکه نتیجه مشخص شود بر اساس مقررات اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

دو نفر دیگر (زیباکلام و منصوری) متهم به نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی بوده که قرار جلب به دادرسی صادر شده و پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است همچنین برای این دو شخص نسبت به فعالیت تبلیغی علیه نظام قرار منع تعقیب نیز صادر شده است.

هفت: پرونده آتش سوزی در زندان اوین: این پرونده ۴۰ متهم دارد که متهمین در همان محدوده بوده تحقیقات به لحاظ اهمیت و گستردگی کار ادامه دارد و تا یک ماه آینده قرار نهایی در این پرونده صادر خواهد شد و به دادگاه صالح ارسال می‌شود.

هشت: برخورد با فرد معترض به یک خانم در مقابل یک مدرسه‌: کمتر از چند ساعت از انتشار این فیلم در فضای مجازی، دادسرای نظامی و همچنین شخص رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به موضوع ورود کرد و فرد متعرض به این خانم شناسایی و دستگیر شد. متهم عضو نیرو‌های پلیس نیست. پس از احضار این فرد و تفهیم اتهام به وی، برای نامبرده قرار تامین کیفری صادر شد و همچنین برای متهم براساس موضوع ماده ۲۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری، قرار نظارت قضایی نیز صادر شد. تصمیمات دیگری در راستای اجرای قرار نظارت قضایی و صدور قرار نهایی برای این فرد اتخاذ شده است. در خصوص اینکه برای این خانم نیز آیا پرونده قضایی تشکیل شده است یا خیر، اطلاعی ندارم و موضوعی که دلالت بر تشکیل پرونده در این رابطه باشد به ما وصول نشده است.

کدخبر: ۵۰۹۰۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر