کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۰۹۲
تاریخ خبر:

آبروریزی دموکرات‌ها ‌در ایالت آیووا

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | تاخیر در اعلام نتایج انتخابات در یک ایالت آمریکا، طرفداران دموکرات‌ها را ناامید کرد. دوشنبه شب قرار بود تا انتخابات ایالاتی دموکرات‌ها در ایالت آیووا برگزار شود. این مرحله نخستین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده است و بر اساس همین انتخابات‌هاست که در آخر نامزد اصلی احزاب مشخص می‌شود. در انتخابات روز سه‌شنبه در این ایالات مسن‌ترین و جوان‌ترین کاندیدای دموکرات‌ها صدرنشین شدند. با این حال آنچه این انتخابات را عجیب کرد، مشکلی بود که برای تعیین نتیجه آن پیش آمد.

* یک: آیووا ایالت مهمی برای آمریکایی‌هاست. دموکرات‌ها به یاد می‌آورند که از دهه ۷۰ میلادی تا امروز، هفت تن از کسانی که رای مردم را در آیووا به دست آورده‌اند، در آخر به عنوان کاندیدای نهایی دموکرات‌ها معرفی شده‌اند. در انتخابات دوشنبه شب هم ۱۱ کاندیدا در آیووا با هم رقابت کردند. از ماه گذشته پیش‌بینی می‌شد ‌ سندرز بتواند در آیووا رای بالایی بیاورد. پیش از دوشنبه نظرسنجی‌ها نشان از این داشت که پیشتاز رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا برنی سندرز است. جو بایدن و پیت بوتیجیج (Pete Buttigieg) شهردار سابق شهر ساوث‌بند ایالت ایندیانا و الیزابت وارن در جایگاه‌های بعدی قرار داشتند.

*‌ دو: رای‌گیری در این ایالت به سبک کاکِس صورت می‌گیرد که به آن «اجلاسی» یا «رایزنشی» هم می‌گویند و طی آن اعضا از نامزد مورد نظرشان به‌صورت علنی حمایت می‌کنند و بر‌خلاف سیستم انتخاباتی پریمیر «مقدماتی» رای مخفی به صندوق ریخته نمی‌شود.

* سه: نتایج اولین انتخابات درون حزبی دموکرات‌های آمریکا در ایالت آیووا، با تاخیر اعلام خواهد شد. رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند این نتایج تحت هر شرایطی سه‌شنبه اعلام خواهد شد و فقط ساعت دقیق آن مشخص نیست. دفتر حزب دموکرات در این ایالت، علت تاخیر به‌وجود آمده را «بررسی‌های کیفی» در جریان پروسه گزارش‌دهی اعلام کرده است.

به گزارش یورونیوز مندی مک‌کلور، مدیر ارتباطات حزب دموکرات در این ایالت اعلام کرد: «یکپارچگی در نتایج اهمیت زیادی دارد. ما به دلیل بررسی‌های کیفی و این واقعیت که حزب دموکرات آیووا برای اولین بار از سه مجموعه داده استفاده می‌کند، در اعلام نتایج تاخیر خواهیم داشت.» او افزود: «حدود ۲۵ درصد از مناطق گزارش‌های خود را داده‌اند و داده‌های اولیه نشان می‌دهد ‌ مشارکت در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش یافته است.» مک‌کلور تاکید کرد ‌ این حزب از تمام امکانات استفاده خواهد کرد تا اعتبار نتایج تضمین شود و این اطمینان حاصل شود که در تهیه گزارش آرا‌ دقت عمل لازم صرف شده است.

او همچنین برخی از شایعات مطرح شده از جمله از کار افتادن اپلیکیشن سیستم رای‌گیری، هک سیستم یا ایجاد اختلالاتی در آن را رد کرد. رای دهندگان ایالت آیووا دوشنبه شب با حضور در بیش از ۱۶۰۰ مدرسه، سالن اجتماعات و دیگر مکان‌های عمومی، نامزد برتر خود را در میان ۱۱ فرد معرفی شده (شامل برنی سندرز، جو بایدن، الیزابت وارن، اندرو ینگ، تام استایر، پیت بودجج، مایک بلومبرگ، دووال پاتریک، ایمی کلوباشار، تولسی گابارد و مایکل بنت) انتخاب کردند.

* چهار: همزمان با اتفاقات آیووا برای دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان هم در این ایالات شانس خود را امتحان کردند. ترامپ دو شنبه شب با دو رقیب جمهوری خواهش به رقابت پرداخت. نتیجه از روز روشن هم واضح‌تر بود و ترامپ به برتری در آیووا دست یافت. او بیش از ۹۷ درصد آرا را به دست آورد و مسیر جمهوری‌خواهان از قبل هم روشن‌تر شد.

به نظر کارشناسان جمهوری‌خواهان با وجود اختلافاتی که با ترامپ دارند، نمی‌توانند از خیر پیروزی او در انتخابات بگذرند و ترامپ را کاندیدای خود نخوانند. او در داخل آمریکا اخیرا و بر اساس آمار پیروزی‌های اقتصادی به دست آورده که محبوبیتش را حفظ کرده است و تبلیغات دموکرات‌ها در مورد دروغگویی، خیانت به کشور و فساد اخلاقی، تاثیر چندانی بر سرنوشتش نخواهد گذاشت.

حتی استیضاح هم آنطور که دموکرات‌ها می‌خواستند پیش نرفت. به اعتقاد برخی ناظران، دموکرات‌ها در شرایط کنونی شکست خورده به نظر می‌رسند. آنها حتی دیر اعلام شدن نتیجه انتخابات آیووا و اختلالاتی در این زمینه را هم به گردن بی‌نظمی دموکرات‌ها می‌اندازند. به نظر می‌رسد هر چه ‌ تاریخ انتخابات نزدیک‌تر می‌شود، شانس ترامپ برای پیروزی مجدد هم بالا می‌رود.

کدخبر: ۳۰۸۰۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر