کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۳۷۹
تاریخ خبر:

ستاره‌ باران شبکه خانگی با سریال هفت

ستاره‌ باران شبکه خانگی با سریال هفت

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| تولید سریال «هفت» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده سال 99 آغاز شد و خرداد ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید. در این فاصله خبرهای ضد و نقیضی درباره آن به گوش می‌رسید که وجه مشترک، ممیزی سریال بود. چندی قبل ایسنا به نقل از کارگردان به همراهی ساترا اشاره کرد که گفته بود باور نمی‌کند از ۲۰ قسمت در مجموع شاید ۶ دقیقه هم دچار ممیزی نشده. ویژگی بارز «هفت» حضور ستاره‌های متعدد است که در پرونده امروز پیشینه 10 نفر آنها در شبکه خانگی بررسی شده. حدیث میرامینی، مه‌لقا باقری، فرزاد حسنی و… دیگر بازیگران سریال هستند.

طبق اعلام قبلی قرار است قسمت اول «هفت» ساعت هشت صبح 23 آبان به شکل رایگان در پلتفرم تماشاخونه منتشر شود و سه‌شنبه هر هفته به دست علاقه‌مندان برسد. این سریال ماجرای انتقام گروهی به‌نام «هفت» از سران یک مافیای بزرگ مواد مخدر را روایت می‌کند. اسدی‌زاده پیش‌تر در شبکه خانگی سریال «کرگدن» را ساخته بود و امسال سراغ سریال «دفتر یادداشت» رفت که به‌زودی پخش آن نیز شروع می‌شود. مینا ساداتی یکی از بازیگران سریال است؛ چرا به دیگران اشاره نکردیم؟ به این دلیل که در پرونده امروز کارنامه خانگی ساداتی بدون اشاره به «دفترچه یادداشت» مرور شده. آخر، مبنای گزارش بررسی عملکرد بازیگران بر‌اساس سریال‌هایی است که از آنها دیده‌ایم. حتی برخی از آنها بعد از «هفت» در چند سریال دیگر بازی کردند. این را هم درباره اسدی‌زاده اضافه کنیم که تاکنون فیلم‌های «گس» و «شکاف» را ساخته و «مجوز خروج» او در صف اکران است.

‌رضا کیانیان / سابقه خانگی: 5 سریال
سریال‌هایی که بازی کرده: فصل سوم قلب یخی سامان مقدم، شاهگوش داوود میرباقری، فصل دوم و سوم شهرزاد حسن فتحی به همراه سیاوش سروش محمدزاده.
عملکردی که داشته: رضا کیانیان نیاز به معرفی ندارد؛ بازیگری موفق که نقش‌آفرینی‌های او در تئاتر، سینما و سریال‌های تلویزیونی زبانزد است. او پیش از «هفت» پنج بار سریال‌های خانگی را تجربه کرده. اولین آن «قلب یخی 3» است که کیانیان نقش شاهرخ (باستان‌شناس معروف) را داشت که به جرم قتل آتیلا دستگیر شده بود. او در ترسیم شمایل مردی متهم و درونگرا عملکردی خوب از خود به ثبت رساند. سریال بعدی بیش از اولی به کام کیانیان بود.

او در «شاهگوش» عهده‌دار کاراکتری به نام قاف کاف (قدمعلی کنجانی) شد که یک مربی فوتبال بود و مظنون به قتل رحمان. بازی‌اش رگه‌هایی از طنز داشت و همین مشخصه در ذهن اغلب مخاطبان باقی مانده است. او در دو فصل «شهرزاد» نقش مردی متمول به اسم شاپور بهبودی را داشت که با بزرگ آقا دوئل می‌کرد و خونسردانه رقبا را کنار می‌زد. در عین حال رابطه‌اش با همسرش ثریا ( آتنه فقیه‌نصیری) سرد بود. «سیاوش» دیگر سریال خانگی کیانیان ‌‌در نقش نصرت است؛ یک مرد میلیاردر؛ انتقام‌جو و خبیث. اینجا هم موفق بود.
پیش‌بینی: به نظر می‌رسد «هفت» عرصه درخشش دوباره کیانیان باشد.

‌نیکی کریمی / سابقه خانگی: 3 سریال
سریال‌هایی که بازی کرده: ممنوعه امیر پورکیان‌، آقازاده بهرنگ توفیقی و یاغی محمد کارت.
عملکردی که داشته: چند روز پیش سالروز تولد نیکی کریمی بود و کمی پیش‌تر فیلم «عروس» در سلسله نشست‌های «بر سینمای ایران چه گذشت» مورد واکاوی قرار گرفت. این دو اتفاق بار دیگر توجهات را به سمت کسی برد که چند دهه است در سطح یک سینمای ایران حضور دارد. کریمی تا قبل از «هفت» سه بار سریال خانگی بازی کرده است. این اتفاق با «ممنوعه» رقم خورد که در آن نقش پروانه را برعهده داشت؛ زنی که زندگی‌اش به دلیل رابطه همسر با رها در آستانه فروپاشی است.

سریال فاقد کیفیت لازم بود‌؛ هرچند ممیزی را نباید در لطمه خوردن به آن نادیده گرفت. کریمی اما بهره لازم را برد و شخصیت زنی زخم خورده را خوب بازی کرد. این بازیگر در «آقازاده» نقش تینا را برعهده داشت و یکی از عناصر نیما بحری (امیر آقایی) برای پیشبرد اهدافش بود. کریمی در این سریال هم از پس ماموریت برآمد. اتفاق مهم اما با نقش کوتاه شیما در سریال «یاغی» رقم خورد؛ با آن گریم متفاوت و عصبیت ناشی از تلاش برای انتقام. کار تا جایی پیش رفت که تکیه‌کلام او یعنی «تحت تاثیر قرار گرفتم عزیز» همچنان ورد زبان است.
پیش‌بینی: کریمی آنقدر تجربه و تخصص دارد که بتواند بار دیگر گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

‌امیر جعفری / سابقه خانگی: 7 سریال
سریال‌هایی که بازی کرده: فصل دوم و سوم شهرزاد حسن فتحی، ممنوعه امیر پورکیان، جیران حسن فتحی، یاغی محمد کارت، قهوه ترک علیرضا امینی و مرداب بروز نیک‌نژاد.
عملکردی که داشته: امیر جعفری خالق شخصیت‌های دوست‌داشتنی زیادی در سینما، تلویزیون و تئاتر است. او متخصص ایفای نقش‌های جدی و کمدی است اما تصمیم گرفته در شبکه خانگی کمدی بازی نکند. شاید هم قسمت نبوده است! جعفری به غیر از «هفت» سابقه بازی در هفت سریال خانگی دارد که اولین آن نقش سروان گودرز آپرویز در فصل دوم از «شهرزاد» است. گریم خاص و قدرت‌طلبی شخصیت و در عین حال عاشق پیشگی و آن رقص معروف در سریال یادتان هست؟

او با این نقش شروعی موفق در شبکه خانگی داشت. «ممنوعه» می‌توانست تبدیل به اتفاقی خوب در کارنامه جعفری شود اما کیفیت سریال اجازه نداد. او نقش شخصی به اسم تجنگی صاحب دستگاهی فاسد را بازی می‌کرد. میرزا آقاخان نوری در «جیران» نقطه عطف دیگر کارنامه جعفری است که چم و خم این مرد سیاس را حیرت‌انگیز به تصویر کشید. اسی قلک سریال «یاغی» قدرت‌نمایی دیگری از این بازیگر است اما اورهان در «قهوه ترک» نشد چیزی که باید. این روزها جعفری با «مرداب» و نقش شکیب یک‌بار دیگر توانش را به رخ کشیده و کاراکتر مردی قدرتمند و فاسد را متفاوت ارائه کرد.
پیش‌بینی: منتظر رقم خوردن اتفاق خوب دیگری در کارنامه جعفری با «هفت» می‌مانیم.

پانته‌آ بهرام / سابقه خانگی: 3 سریال
سریال‌هایی که بازی کرده: عاشقانه منوچهر هادی، ملکه‌گدایان حسین سهیلی‌زاده و پوست‌ شیر جمشید محمودی.
عملکردی که داشته: نام پانته‌آ بهرام یادآور فیلم، تئاتر و سریال‌های تلویزیونی موفق زیادی است. این بازیگر در کنار «هفت» سه‌بار در سریال‌های خانگی نیز حضور داشته. سرآغاز این اتفاق، سریال «عاشقانه» در نقش ریحانه رستاک بود؛ زنی از طبقه متوسط که هدف او ایجاد آرامش در خانواده است و به همین نسبت از تنش دوری می‌کند.

سریال توانست طیفی از مخاطبان را راضی نگه دارد؛ بهرام هم از پس ماموریت محوله برآمد اما نقش اصطلاحا جای کار نداشت. چالش او اما در «ملکه‌گدایان» نقش خورشید یکتا اجازه عرض‌اندام به این بازیگر داد و یکی از نقش‌های خوب کارنامه‌اش را رقم زد. سومین سریال یعنی «پوست شیر» تکمیل‌کننده پازل حضور بهرام در سریال‌های خانگی بود. زنی به اسم لیلا برزگر که دخترش گروگان گرفته می‌شود و در نهایت به قتل می‌رسد. همسر دوم او را مقصر می‌داند و زندگی روی سخت خود را به لیلا نشان می‌دهد. پانته‌آ بهرام در «پوست شیر» مصافی درست با مادری رنج کشیده داشت و فصل ناله‌های او در غم دخترش مخاطب را تحت تاثیر قرار داد.
پیش‌بینی: پانته‌آ بهرام روزی «هفت» را بازی کرد که حاشیه‌های کنونی را نداشت. می‌توان امیدوار بود این سریال محل درخشش دوباره‌اش باشد.

‌علی مصفا / سابقه خانگی: 3 سریال
سریال‌هایی که بازی کرده: میدان سرخ ابراهیم ابراهيمیان، حرفه‌ای مصطفی تقی‌زاده و مگه تموم عمر چند تا بهاره سروش صحت.
عملکردی که داشته: تورج مبینی یک قاچاقچی بود که با شرکا دچار اختلاف می‌شود. داریم از سریال «میدان سرخ» می‌گوییم که به‌خاطر کیفیت نه‌چندان خوب، تلاش علی مصفا و دیگر بازیگران به بار ننشست. او در «حرفه‌ای» نقش یک پلیس را متفاوت و دلنشین بازی کرد تا جایی‌که می‌توان آن را جزو بهترین عملکردهای کارنامه‌اش دانست.

حساب «مگه تموم عمر چند تا بهاره» اما سواست؛ سریالی که علی مصفا با کاراکتر شاهین ربانی مخاطبان را غافلگیر کرده. او در این سریال کمدی نقش شاهین ربانی، مردی پا به‌سن گذاشته را برعهده دارد که مدت‌هاست از عذاب وجدان رنج می‌برد و گاه و بی‌گاه وارد یک حفره (خیال کاراکتر) می‌شود. در عین حال مردی عاشق‌پیشه است و برای به‌دست آوردن دل معشوقان! دست به کارهای عجیب می‌زند؛ چیزی شبیه رفتار نوجوانان بی‌تجربه. این واکنش‌ها نسبتی با چهره جدی و جا افتاده شاهین ندارد و همین عاملی است که ایجاد خنده می‌کند… . سروش صحت چه انتخاب خوب و متفاوتی انجام داده و مصفا چقدر درست شخصیت را درک کرده است.
پیش‌بینی: امیدواریم «هفت» نتیجه‌ای خوب داشته باشد تا حداقل مرهمی باشد برای این روزهای مصفا که گفته کم‌حوصله و کم‌انگیزه است.

هانیه توسلی / سابقه خانگی: 7 سریال
سریال‌هایی که بازی کرده: قلب یخی 3 سامان مقدم، شاهگوش داود میرباقری، ابله کمال تبریزی، گیسو منوچهر هادی، زخم‌کاری محمدحسین مهدویان، آکتور نیما جاویدی و مگه تموم عمر چند تا بهاره سروش صحت.
عملکردی که داشته: حضور هانیه توسلی در «مگه تموم عمر چند تا بهاره» کوتاه بود و حتی می‌توان آن را در کارنامه سریال خانگی‌اش نادیده گرفت! از این‌که بگذریم به نکته‌ای جالب می‌رسیم و این‌که توسلی دو موقعیت کاملا متفاوت در آثار خانگی داشته است: سریال‌هایش یا به‌طور کامل موفق بودند یا نه. «قلب یخی»، «ابله» و «گیسو» در دسته اول قرار مي‌گیرند؛

البته فراموش نکنیم دو سریال اول از بی‌نظمی در انتشار هم لطمه دیدند. محبوبه دردشتی سریال «شاهگوش» به همراه منصوره «زخم‌کاری» و نازی «آکتور» جزو کارهای تحسین شده کارنامه توسلی هستند. خاصه دو مورد آخر تا جایی که عدم حضورش در فصل دوم «زخم‌کاری» از عوامل افت سریال مهدویان لقب گرفته. او شمایل یک زن قدرتمند و انتقام‌جو را جذاب ارائه کرد. نقش نازی در «آکتور» پیچیده نبود و برای بازیگری با تجربه چون هانیه توسلی چالش ایجاد نکرد. او اما توانست یک شخصیت را آن‌طور که مدنظر کارگردان هست ارائه کند.
پیش‌بینی: هانیه توسلی بعد از اتفاقات سال پیش تصمیم به کناره‌گیری از بازیگری گرفته. امیدواریم شرایط بازگشت او فراهم شود و امیدواریم «هفت» اتفاق مهم دیگر کارنامه‌اش باشد.

بابک حمیدیان / سابقه خانگی: 2 سریال
سریال‌هایی که بازی کرده: خاتون تینا پاکروان و عالیجناب سام قریبیان
عملکردی که داشته: از جمله بازیگرانی است که دوست دارد بدون هیاهو کارش را پیش ببرد. زمانی بزرگترین دغدغه زندگی‌اش را اینطور شرح داده بود: «آرامش؛ به معنی واقعی کلمه در جست‌وجوی آرامش هستم. دلم می‌خواهد به یک جای دور بروم و تنها باشم. یک روزی حال همه ما خوب می‌شود.» بابک حمیدیان با کاراکتری به ظاهر عقب‌مانده اما اهل سلوک در «قدمگاه» برای سینمادوستان شناخته شد و بعدها تلاش کرد فراتر از منتقدان، در میان مخاطبان هم هوادارانی برای خود دست و پا کند.

اما او که سابقه‌ای هم در تئاتر داشت، هیچگاه نتوانست وسواس‌های برآمده از فضای نخبگانی عرصه هنر را کنار بگذارد. او اما با اتکا بر قدرت بازیگری خود در تمام این سال‌ها بازیگری به نسبت پرکار بوده است. او همیشه بوده و اتفاقا خوب هم بوده. اولین حضور خانگی او سریال «عالیجناب» است که نقش رامین فرازمند مشاور ارشد رئیس‌جمهور را بازی کرد و عملکرد درخشاني داشت. سریال اما موج نیافرید. تجربه دوم او یعنی «خاتون» اما تبدیل به نقطه عطف دیگر کارنامه حمیدیان شد؛ در نقش کمیسر رجب‌اف که همزمان نفرت مخاطب را برمی‌انگیخت و به دل‌ها هراس می‌افکند!
پیش‌بینی: خاص‌ترین گریم در جمع بازیگران «هفت» متعلق به بابک حمیدیان است. ظاهرا این سریال عرصه درخشش دوباره او را فراهم خواهد کرد؛ این حسی است که از تیزرها می‌آید.

مینا ساداتی / سابقه خانگی: یک سریال
سریال‌هایی که بازی کرده: آمستردام به کارگردانی مسعود قراگوزلو
عملکردی که داشته: سال 1394‌ اولین تجربه بازی مینا ساداتی در یک سریال آن هم از نوع تلویزیونی‌اش با «تنهایی لیلا» رقم خورد. او مدت زیادی به پیشنهادهای سریالی نه گفت تا این که سال 99 سریال خانگی «آمستردام» را پذیرفت. او دو سال پیش هم «هفت» را بازی کرد که بالاخره فرصت نمایش به‌دست آورده است. ساداتی در «آمستردام» نقش دختری به نام سایه را بازی کرد که صاحب موقعیتی خاص پیش پیمان (مهدی سلطانی) بود اما نقشه‌ای دیگر در سر داشت و در فکر شورش بود. این بازیگر معصومیت کاراکتر و روی دیگر آن یعنی عصیان علیه پیمان را قاعده‌مند به تصویر کشید اما «آمستردام» فاقد قدرت برای ایجاد موج بود و در نهایت نیز نیمه تمام رها شد.

پیش‌بینی: بعد از تجربه ناخوشایند متوقف ماندن «آمستردام» شاید «هفت» بتواند برای مینا ساداتی جبران کند؛ بازیگری که به اندازه کافی تجربه و تبحر دارد که گلیم خود را از آب بیرون بکشد. او متولد سال 60 است و در 27سالگی توانست با «عیار 14» به عنوان دومین تجربه سینمایی، گامی بلند بردارد. «سعادت آباد»،‌«خانه پدري»، «آفريقا» و «عصر يخبندان»، «محمد رسول‌الله»،«تابستان داغ»، «سرو زیر آب» و «درخت گردو» از جمله فیلم‌های شاخص کارنامه ساداتي هستند. او سه بار هم نامزد دريافت سيمرغ از جشنواره فیلم فجر شده است.

‌مهدی هاشمی / سابقه خانگی: 4 سریال
سریال‌هایی که بازی کرده: گلشیفته بهروز شعیبی، شبکه مخفی زنان افشین هاشمی، مرداب برزو نیک‌نژاد و سایه باز علی یاور.
عملکردی که داشته: مهدی هاشمی بازیگری محبوب پیش خاص و عام است که بارها توانایی خود در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف و نیز صحنه تئاتر را اثبات کرده. «گلشیفته» اولین حضور خانگی اوست که اگر خاطرتان باشد نقش حبیب دلگشا را بازی می‌کرد؛ مردی اهل یزد که نگران دخترش بود و بعد از قبولی او در تهران، زندگی را رها کرد و به پایتخت آمد.

هاشمی نقش یک پدر نگران را جذاب بازی کرد و موقعیت‌های کمدی سریال هم به کمک دلپذیرتر شدن نقش آمد. مدبّرالملک در «شبکه مخفی زنان» دیگر تجربه موفق و متفاوت هاشمی است. پخش این سریال پس از مدت‌ها توقیف بار دیگر از هفته پیش آغاز شده. او در «مرداب» نقش مردی صاحب ثروت به اسم فیاض را بازی می‌کند که در چند قسمت اخیر سهمش از قصه کم شده. با این حال حضوری موفق در آغازین قسمت‌های «مرداب» داشت و باید منتظر ادامه روایت سرنوشت او باشیم. «سایه باز» سریالی محبوب نیست و تلاش بازیگران از جمله خود مهدی هاشمی به ثمر ننشسته. او تحت تاثیر نقش‌های قبلی است.
پیش‌بینی: بر اساس تیزرها مهدی هاشمی در «هفت» اتفاق خاص دیگری را رقم زده است. آیا واقعا این‌گونه است؟ کمی منتظر بمانیم.

‌نازنین بیاتی / سابقه خانگی: 2 سریال
سریال‌هایی که بازی کرده: گلشیفته بهروز شعیبی و مانکن حسین سهیلی‌زاده.
عملکردی که داشته: فيلم «دربند» يك بازيگر جديد داشت كه همه رفتار و كردار او منطبق با كاراكتر بود. نازنين بياتي خيلي‌زود مخاطبان سخت‌پسند را راضي كرد كه با يك بازيگر توانمند مواجه هستيد. او در این فیلم نقش يك دانشجوي شهرستاني را بازي كرد كه در تهران با چالش‌هاي زيادي مواجه مي‌شود.

بياتي به‌خوبي از پس نقش برآمد. جالب آن‌که در سریال «گلشیفته» هم نقش گلی دلگشا را برعهده داشت که از شهرستان به تهران می‌آید تا در دانشگاه تحصیل کند. فضای دو اثر و شرایط دو کاراکتر اما متفاوت بود. بیاتی در این سریال کمدی هم عملکردی قابل‌قبول داشت و نقش را «شیرین» ارائه کرد. دومین سریال خانگی او یعنی «مانکن» اما نتوانست سخت‌پسندها را راضی کند تا جایی‌که چندین نقد منفی درباره سریال و نیز عملکرد بیاتی (نقش همتا) منتشر شد. برخی بی‌رحمانه بودند اما واقعیت این است که او در راستای مسئولیت تعریف شده از سوی کارگردان پیش رفت.

پیش‌بینی: طبق عکس‌ها و تیزرها نازنین بیاتی یک تجربه متفاوت با «هفت» از سر گذرانده که نسبتی با دو سریال قبلی خانگی او ندارند. درباره بياتي این را هم اضافه کنیم که درخشش او در فيلم «دربند» باعث شد خيلي‌زود مورد توجه كارگردان‌ها قرار گيرد و تبديل به بازيگري پركار شود.

کدخبر: ۵۴۷۳۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر