کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۲۸۱
تاریخ خبر:

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

روزنامه هفت صبح، کیوان حسینیان| اوضاع در سالن‌های سینما خوب نیست و عوارض و عواقب اعتصابات هالیوود تازه دارد پدیدار می‌شود. طوری که بعد از سه هفته، «قاتلان ماه گل» به زحمت از مرز 100 میلیون دلار فروش عبور کرد. حالا باید دید که رقابت سوفیا کوپولا با مارتین اسکورسیزی برای کسب سهم بیشتر از گیشه چطور پیش می‌رود.

در سومین هفته پیاپی باز هم «قاتلان ماه گل» نتوانست حتی برای یک‌بار در جدول فروش روزانه صدرنشین باشد و مجموع فروش فیلم تازه به 113میلیون دلار رسیده که سهم عمده‌ آن هم متعلق به اکران جهانی است. در عوض فیلم کنسرت تیلور سوئیفت و «پنج شب با فردی» دو برابر ساخته‌ اسکورسیزی فروخته‌اند و با وضعیت فعلی حتی رقم 200 میلیون دلار فروش هم برای «قاتلان ماه گل» دور از دسترس به نظر می‌رسد.

فیلم اسکورسیزی و اپل را باید اولین قربانی بزرگ اعتصابات هالیوود در گیشه دانست و نتیجه فقدان حضور بازیگران در برنامه‌های تبلیغاتی یک اثر به خوبی مشهود شده و زنگ خطر را برای دیگر آثار امسال به صدا درآورده است. فعلا مارتین اسکورسیزی یک‌تنه دارد بار فیلم را به دوش می‌کشد، تا جایی که در پادکست موسیقی اپل هم حضور پیدا کرده! در میان فیلم‌های جدیدی که این هفته روی پرده رفته، «پریسیلا» بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد که دقیقا بیست سال بعد از درخشش‌ »گمشده در ترجمه»، سوفیا کوپولا با فیلم تازه‌اش به فصل جوایز برگشته و شانس بالایی هم برای درخشش خواهد داشت. سال گذشته، «الویس» ساخته‌ باز لورمن یکی از فیلم‌های مهم سال بود که در چندین رشته نامزد اسکار شد و آستین باتلر را هم به‌عنوان یک استعداد ناب به دنیای سینما معرفی کرد. روایتی متعارف و راک‌اند‌رول از زندگی این ستاره‌ افسانه‌ای

. اما فیلم سوفیا کوپولا رویکرد متفاوتی دارد و داستان را از زاویه‌ دید پریسیلا همسر الویس روایت می‌کند. در مقایسه با «الویس»، منتقدان روایت کوپولا را انسانی و عمیق‌تر خوانده‌اند که بدون قضاوت به شخصیت‌ها نزدیک می‌شود و تنهایی و احساسات آن‌ها را به تصویر می‌کشد. سورپرایز بزرگ نقش‌آفرینی دو بازیگر اصلی است که به احتمال زیاد در فصل جوایز جزو مدعیان خواهند بود. علاوه بر کیلی اسپینی که جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره ونیز دریافت کرد، جیکوب الوردی هم در نقش الویس پریسلی چشمگیر ظاهر شده است و احتمالا این فیلم به سکوی پرتاب هر دو نفر تبدیل خواهد شد.

«پریسیلا» این هفته در سینماها به نمایش در آمده و مجموع با میلیون دلار فروش جایی بهتر از میانه‌های جدول باکس‌آفیس پیدا نکرده است، آن هم در شرایطی که با توجه به توافق کمپانی A24 با اعتصاب‌کنندگان، فیلم می‌تواند از بازیگرانش در برنامه‌‌‌های تبلیغاتی استفاده کند. برخلاف منتقدانی که «پریسیلا» را دوست داشته‌اند، عموما تماشاگران با فیلم ارتباط برقرار نکرده‌اند و آن را حوصله‌سربر و کُند می‌دانند. در این میان نکته‌ جالب، توجه رسانه‌ها به سوفیا کوپولا و حضور او در گفت‌وگوهای سینمایی متعدد است.

برای مثال سوفیا تعریف کرده که یکی از تجربیات ناخوشایند دوران فیلمسازی‌اش واکنش منفی پدرش فرانسیس فورد کوپولا به فیلم‌ها و درخواستش برای تدوین مجدد آثار خود بوده. علاوه بر این توضیح داده که در مراحل ساخت لیزا ماری (دختر الویس و پریسیلا) را متقاعد کرده که فیلم با هر دوی آن‌ها از سر احترام رفتار می‌کند و مراقب اعتبار خانوادگی پریسلی‌ها خواهد بود.

این هفته اظهار نظر بحث‌برانگیز از سوی سینماگران هم کم نداشتیم. پل شریدر بار دیگر با پست‌های جنجالی‌اش به فضای مجازی برگشته و این بار فیلم جدید دیوید فینچر مورد نوازش قرار داده. شریدر درباره‌ «آدم‌کش» گفته که از نظر کارگردانی و تکنیک فیلمسازی یک مسترکلاس به تمام معناست .

اما با آدمکش وراج فیلم که دائم حرف می‌زند ارتباط برقرار نکرده و به نظرش کلیت فیلم هیاهوی بسیار برای هیچ بوده. فیلم فینچر به صورت محدود در سینماها به نمایش در آمده و آخر همین هفته بر روی نتفلیکس منتشر خواهد شد. «آدم‌کش» تاکنون واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته و به نظر می‌رسد که پس از انتشار عمومی نیز این روند ادامه پیدا می‌کند.

اما دیگر چهره‌ خبرساز نیکلاس کیج بود که به‌زودی با کمدی سیاه «سناریوی رویایی» به سینماها بازمی‌گردد. کیج این بار علیه هوش مصنوعی و به طور کلی روند استفاده از تکنولوژی در فرایند فیلمسازی ابراز انزجار کرده و آن را نفرت‌انگیز و بی‌روح خوانده. همچنین به ماجرای حضور کوتاه خودش در «فلش» هم اشاره کرده و سازندگان فیلم را مورد انتقاد قرار داده.

کیج توضیح داده که برای همین نمای کوتاه ساعت‌ها وقت گذاشته تا در نقش سوپرمن ظاهر شود و در اصل شخصیت او قرار بوده نگاهی خیره به جهانی ویران داشته باشد. اما در فیلم، نسخه‌ای بازسازی‌شده از او را با جلوه‌های ویژه می‌بینیم که در حال مبارزه با عنکبوتی غول‌پیکر است! این نحوه‌ برخورد از نظر کیج نوعی سوءاستفاده به حساب می‌آید و موجبات ناراحتی و نارضایتی او را فراهم کرده است.

یکی دیگر از ماجراهای جالب توجه در هفته‌ گذشته، افشاگری از شیوه‌‌ای است که مدیر اچ‌بی‌او برای مقابله با نقدهای منفی در شبکه‌های اجتماعی در پیش گرفته‌ بود. کیسی بلویز اخیرا تایید کرده که با اکانت جعلی در توئیتر به سراغ کاربرانی رفته که واکنش منفی نسبت به تولیدات این شبکه ابراز می‌کردند و بدین طریق دنبال تغییر جو رسانه‌ای منفی علیه سریال‌های اچ‌بی‌او بوده!

پیش از این دستکاری آرا و نظرات منتقدان و کاربران در وبسایت‌های مهم، البته به صورت غیرمستقیم، خبرساز شده بود و حالا از لشکر مجازی استودیوهای فیلمسازی هم تلویحا رونمایی کرده‌اند. با ادامه این روند، احتمال تا چند وقت دیگر به سختی می‌شود به واکنش‌ها، نظرات و امتیازات آثار اعتماد کرد.

اما از کنار ماجراهای مربوط به اعتصاب هم نمی‌شود بی‌تفاوت گذشت. در هفته‌ گذشته اکثر شبکه‌ها و سرویس‌های استریم بزرگ از تعویق نمایش فصل‌های بعدی آثار خود خبر دادند و به نظر می‌رسد که با توجه به دامنه‌دار شدن اعتصاب انجمن بازیگران، سال 2024 تازه نمود کامل بحران تولید و پخش را شاهد خواهیم بود.

از طرف دیگر، انجمن فیلمنامه‌نویسان آمریکا هم در اقدامی غیرمنتظره با تعویق مراسم سالیانه این انجمن (برای انتخاب بهترین فیلمنامه‌های سال)، اسکار را مورد هدف قرار داد. در صورتی که سایر صنف‌های سینمایی هم سیاست مشابهی را پیش بگیرند، عملا اسکار و فراتر از آن مناسبات رقابت در فصل جوایز به طور کامل زیر سؤال خواهد رفت. فعلا که دعوا میان بازیگران و سران استودیوها و سرویس‌های استریم ادامه دارد و بازیگران در آخرین تجمع خود اعلام کرده‌اند که ادامه‌ اعتصاب را به توافق بد ترجیح می‌دهند.

در پایان بد نیست که نگاهی هم داشته باشیم به چند پروژه‌ خبرسازی که به‌زودی وارد مرحله‌ تولید خواهند شد، البته در صورتی که وضعیت اعتصابات در هالیوود با چالش‌های تازه همراه نباشد. بازیگر پرکار فعلا لئوناردو دی‌کاپریو است که با پیشنهاد بازی در ساخته‌های بعدی مارتین اسکورسیزی، کوئنتین تارانتینو و پل توماس اندرسون مواجه شده و در مورد اسکورسیزی و تارانتینو شاید این آخرین فرصت همکاری باشد.

ران هاوارد هم بعد از تقریبا یک دهه ناکامی، برای فیلم جدیدش «عدن» ترکیب عجیبی از بازیگران زن شامل آلیشیا ویکندر، دیزی ادگار جونز، آنا دی‌آرماس، ونسا کربی و سیدنی سوئینی را در نظر گرفته. فیلمی که یک کمدی سیاه توصیف شده و هانس زیمر نیز موسیقی متن آن را خواهد ساخت.

دیگر پروژه‌ کنجکاوی‌برانگیز، اقتباس از سری رمان‌های «هزاره» در قالب سریال توسط آمازون است. سه‌گانه‌ «دختری با خالکوبی اژدها» یک بار توسط خود سوئدی‌ها ساخته شد. بعد فینچر فیلم اول را بازسازی کرد که با وجود نقدهای مثبت، در گیشه خیلی موفق نبود. چند سال بعد ریبوت فیلم‌ها با اقتباس از دنباله‌ رمان‌ها هم با شکست مواجه شد. حالا این‌بار باید دید که این سایبر تریلر پرطرفدار در قالب سریال چه سرنوشتی پیدا می‌کند. تا این لحظه حضور وینا ساد در مقام گرداننده‌ سریال تایید شده که کارگردانی سریال موفق «کشتن» را در کارنامه دارد.

کدخبر: ۵۴۶۲۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر