آنالیز| استفاده از اسب در سریالهای خانگی
روزنامه هفت صبح| یکی از اتفاقات بامزه سریالهای خانگی اشتراک برخی از آنها در استفاده از اسب و اسطبل است. در تلویزیون هم چند سریال مثل «مرد هزار چهره»، «خوشنام» و «از سرنوشت» از اسب در بخشی از داستان خود بهره بردهاند.
منظر اول| موارد جدید| نغمه (آزاده صمدی) در سریال «رهایم کن» بعد از جدایی از حاتم (محسن تنابنده) زندگی تازهای آغاز کرده است. او در یک اسطبل مشغول بهکار شده و سرگرم تربیت اسب است. نغمه علاقه زیادی هم به اسبسواری دارد و غالبا در حالی دیده میشود که یا سوار بر اسب است و یا افسار در دست گرفته.
اینکه در ادامه اسب و اسطبل کارکرد دراماتیک دیگری در قصه پیدا کند معلوم نیست. تا اینجا استفاده «رهایم کن» از آن در راستای نمایش موقعیت متفاوت نغمه و نیز تنوع بصری بوده. قسمت اول «آمستردام» صحبت از شرطبندی بر سر مسابقه اسبسواری کرد و معلوم شد بهرهمندی از آن همسو با داستان است. در قسمتهای اخیر هم سایه (مینا ساداتی) مسئولیت اسطبل را بهخواست شهاب (مهدی سلطانی) واگذار کرده و نفر اصلی شرکت شده است. به این ترتیب اسب و اسطبل جزو خط داستانی «آمستردام» است.
منظر دوم| موارد قدیمی| محمدحسین مهدویان در «زخم کاری» برای نمایش ثروت خانواده ریزآبادی سراغ اسب و اسطبل هم رفت. نوه این خانواده علاقه زیادی به اسبسواری داشت و مالک (جواد عزتی) هم اسبی قوی برای پسرش خرید تا جلوی نامزدش (مائده) کم نیاورد. اسب در «زخم کاری» همسو با قصه هم بود و چند اتفاق که زمینه دعواها را فراهم کرد ریشه در اتفاقات اسطبل داشت. سریال «کرگدن» نیز از این ویژگی برخوردار بود؛
بانیپال شومون نقش مردی را بازی میکرد که در بوکس فعالیت داشت و همچنین صاحب یک باشگاه اسبسواری بود. کارگردان میخواست ثروت شخصیت را نشان دهد و به همین خاطر او را در موقعیت صاحب یک باشگاه اسبسواری قرار داد. در کنار این سریالها، مسابقه «پدرخوانده» هم با حضور اسبها ضبط شد که در راستای انطباق ساختار مسابقه با مفهوم آن بود. میدانید که در فیلم معروف «پدرخوانده»، اسب نشانه پررنگ و دراماتیک زندگی دون کورلئونه (مارلون براندو) است.