کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۵۲۲۹
تاریخ خبر:

گزارشی خواندنی از عروسک‌های دوست‌داشتنی ایرج طهماسب

‌روزنامه هفت صبح، محمد صابری| همین چند هفته پیش بود که آماج طیفی از حملات ناجوانمردانه در فضای مجازی قرار گرفت و همین چند سال پیش بود که با بی‌مهری عجیب مدیران تلویزیون امکان ادامه فعالیت در خانه‌اش را از دست داد؛ هم از مدیران لطمه خورد و هم از گروهی از مردمی که سال‌ها برای‌شان خاطره‌سازی کرده بود، بی‌مهری دید. ایرج طهماسب اما سلطان بلامنازع خاطرات ما از دنیای عروسک‌هاست. سلطانی که می‌توان برخی کارهایش را دوست نداشت و می‌توان حتی برخی تولیدات و اظهاراتش را نقد کرد، اما به این راحتی‌ها نمی‌توان تاج این سلطنت را از سرش برداشت.

کم نبودند افرادی که تمام توفیقات طهماسب در دهه‌های گذشته را به شهرت و محبوبیت «کلاه قرمزی» گره می‌زدند و او را متهم به خرج از کیسه اعتبار سال‌های گذشته‌اش می‌کردند اما او در آستانه دهه ششم زندگی، همه داشته‌هایش را کنار گذاشت و عمارتی نو بنا کرد. «مهمونی» ثابت کرد که چشمه خلاقیت ایرج طهماسب هنوز خشک نشده و او هنوز هم می‌تواند شخصیت‌هایی عروسکی خلق کند تا ما را در مقام مخاطب به وجد بیاورد. ما هم به احترام همین خلاقیت مدام، سراغ آلبوم خاطرات‌مان رفتیم و باردیگر بخشی از یادگاری‌های‌مان از دنیای مخلوقات عروسکی جناب طهماسب را به مرور گذاشتیم تا با صدای بلند بگوییم؛ دست‌مریزاد آقای مجری!

کلاه قرمزی/ حمید جبلی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ کلاه قرمزی اولین‌بار در مجموعه‌ای با عنوان «صندوق پست» در سال 1372 دیده شد. عروسکی که البته جز کلاه قرمز، سروشکلش خیلی مشابه آنچه این روزها می‌شناسیم نبود اما بالاخره «کلاه قرمزی» بود!
* تکیه‌کلام معروف؛ آآی مجری، آآی مجری. اکشال نداره!

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ اصلی‌ترین ویژگی‌ ظاهری کلاه قرمزی، سوای از رنگ کلاهش که شناسنامه‌اش بود، چشمان درشت و رنگ به رنگ، صورت بیضی‌شکل، دهانی قرمزرنگ و خندان و لباس آبی‌رنگش است. او هرچند اهل شیطنت است و مانند همه بچه‌ها کنجکاوی‌های بسیاری درباره اتفاقات اطرافش دارد اما به‌شدت صادق است و بدون هیچ محاسبه‌ای احساساتش را بروز می‌دهد.

* درباره صداپیشه؛ حمید جبلی که در فرآیند خلق کلاه قرمزی یکی از اصلی‌ترین همراهان ایرج طهماسب بوده است، صداپیشگی حیرت‌انگیزی در نقش این کاراکتر از خود به یادگار گذاشت. صدای تو دماغی او و ضرباهنگ تند صحبت‌هایش، در تمام این سال‌ها اصلی‌ترین امضای دنیای خاطره‌انگیز ایرج طهماسب و عروسک‌هایش بوده است.

* در خاطره‌سازی موفق بود؟ بی‌شک یکی از موفق‌ترین کاراکترهای نمایشی سینما و تلویزیون ایران در سال‌های بعد از انقلاب همین کاراکتر «کلاه قرمزی» است. او به‌خوبی تا همین امروز توانسته است برای چند نسل خاطره‌سازی کند و هر چند این روزها به دلیل بروز برخی اختلافات حقوقی امیدی به بازگشتش به تلویزیون نیست اما قطعا از نظر ظرفیت جذب مخاطب، هنوز هم کلاه قرمزی جزو محبوب‌ترین‌هاست.

پسرخاله/ حمید جبلی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ جدی‌ترین و البته تنها همزاد کلاه قرمزی که تا همین امروز همراه او باقی مانده است، همین فامیل دوست‌داشتنی‌اش یعنی «پسر خاله» است. این عروسک هم در سال 1372 و در برنامه «صندوق پست» متولد شد و بعدها در فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله» شاهد تکمیل شخصیتش بودیم.

* تکیه‌کلام معروف؛ نفت بخرم؟ نون بخرم؟ چی‌گفتی؟!
* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ پسرخاله در واقع فامیل نزدیک کلاه قرمزی است و در ظاهر لااقل از منظر چشمان و دماغ بزرگ، شباهت‌های ظاهری با هم دارند. پسرخاله اما گویی کمی سرمایی است و برای همین همواره او را با کلاهی بافتنی برسر و شالی دور گردن دیده‌ایم. بزرگ‌ترین ویژگی شخصیتی او، بامعرفت بودن است. او نمی‌تواند شاهد مشکل دیگران باشد و بی‌تفاوت از آن عبور کند. در عین اینکه در کمک‌رسانی به دیگران هم وسواس‌های خاص خود را دارد.

* درباره صداپیشه؛ حمید جبلی در کنار دیگر هنرنمایی‌هایش در کنار ایرج طهماسب، طراحی شخصیت و صداپیشگی «پسرخاله» را هم برعهده داشته است. صدای تودماغی و جدیت و بی‌حالی توأمان در لحن، از ویژگی‌های اصلی این کاراکتر به حساب می‌آید.

* در خاطره‌سازی موفق بود؟
پسرخاله تا همین امروز توانسته است پا به پای کلاه قرمزی در خاطره‌ها بماند. واقعیت این است که برای طیفی از علاقه‌مندان عروسک‌های ایرج طهماسب، پسرخاله حتی جایگاهی فراتر از کلاه قرمزی هم دارد. او نماینده معرفتی است که گمشده خیلی از ماست!

پسرعمه‌زا/ محمدرضا هدایتی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ نوروز 88 و پس از سال‌ها دوری کلاه قرمزی از آنتن بود که آقای مجری باردیگر با دوستانش به آنتن بازگشت. پسرعمه‌زا یکی از اعضای جدید این گروه بود که اتفاقا خیلی زود هم خوش درخشید و محبوب شد.
* تکیه‌کلام معروف؛ کلاه قرمزی هوووو!/ ها؟/ می‌خند؟

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ از نظر ظاهری یکی از شبیه‌ترین اعضای خانواده عروسکی ایرج طهماسب به کلاه قرمزی، همین پسر عمه‌زا است. کاراکتری که رابطه فامیلی با کلاه قرمزی دارد و ساکن روستاست اما وقتی در ایام عید برای بازدید از کلاه قرمزی به شهر آمد، در خانه‌اش ماندگار شد. جذاب‌ترین ویژگی پسر عمه‌زا که خیلی هم دلنشین از کار درآمد، سرعت بالای حرف زدن اوست، به حدی که معمولا در نوبت اول متوجه جملاتش نمی‌شویم!

* درباره صداپیشه؛ محمدرضا هدایتی در یک هنرنمایی تمام عیار، صداپیشگی پسر عمه‌زا را انجام داده است. ریتم بالای بیان کلمات و حفظ مرز دشوار میان مفهوم بودن و نامفهوم بودن جملات، کار صداپیشگی این عروسک را بسیار دشوار کرده است که البته اجرای آن احتمالا فقط از بازیگری مانند محمدرضا هدایتی که در بازیگری کارهای طنز نیز از توانمندی ویژه‌اش در تندگویی را ثابت کرده بود، برمی‌آمده است!
* در خاطره‌سازی موفق بود؟ در سال‌های مختلف حضورش در تیم همراهان کلاه قرمزی، فرازوفرودهایی را تجربه کرده اما قطعا می‌توان پسرعمه‌زا را هم یکی از مخلوقات ماندگار ایرج طهماسب به حساب آورد.

فامیل دور/ بهادر مالکی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ در یکی از ویژه‌برنامه‌های نوروزی «کلاه قرمزی» و از سال 1390 به ترکیب چهره‌های این مجموعه اضافه شد. او با دعوت پسرعمه‌زا به خانه آقای مجری آمد.
* تکیه‌کلام معروف؛ کیه!؟/ الان من چه جوری‌ام؟/ نخوردیم نون گندم، دیدیم دست مردم!

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ فامیل دور از همان قسمت اول با لباس نگهبانی‌ای که به تن داشت، به‌عنوان یک دربان که سال‌ها در این حرفه کسب تجربه کرده است به مخاطب معرفی شد. او که از روستایی به نام «دور» به شهر آمده است، حساسیت ویژه‌ای روی درها دارد و همین ویژگی موقعیت‌های بامزه‌ای را از حضور او در خاطرمان ثبت کرده است. از ویژگی‌های شخصیتی فامیل دور می‌توان به تلاش او برای نگاه فلسفی به همه امور در اوج سادگی‌اش اشاره کرد.

* درباره صداپیشه؛ بهادر مالکی صداپیشه فامیل دور است که باید اذعان کرد نقش ویژه‌ای در موفقیت این کاراکتر داشته است. شخصیت مردانه و جدی این عروسک و پارادوکس‌هایی که حضورش در دنیای کودکانه دوستان کلاه قرمزی خلق می‌کند، بر جذابیت لحن و بیان مالکی افزوده است.

* در خاطره‌سازی موفق بود؟ بیراه نیست اگر بگوییم در مقطعی حتی گوی سبقت را از خود کلاه قرمزی هم ربود و تبدیل به چهره‌های فوق محبوب در میان عروسک‌های تلویزیونی شد. تا جایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 کمپینی در فضای مجازی برای دعوت او به گردونه انتخابات هم به راه افتاد!

جیگر/ کاظم سیاحی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ مولود نوروز 1391 است و او هم جزو کاراکترهایی است که با هم‌فکری ایرج طهماسب و حمید جبلی، در دهه 90 به جمع دوستان کلاه قرمزی پیوست و به محبوبیتی غیرمنتظره رسید.
* تکیه‌کلام معروف؛ جیگرم! جیگرم!/ گفتم یا نگفتم؟/ می‌فهمم، می‌فهمم!

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ یکی از جسورانه‌ترین مخلوقات عروسکی اتاق فکر ایرج طهماسب و دوستان همین عروسک جیگر است. یک الاغ دوست‌داشتنی که در اوج بلاهت، تلاش دارد به دیگران ثابت کند «خر نیست!» عروسک طوسی رنگی که خورجینی رنگارنگ به دوش دارد و مانند هر الاغ دیگری گوش‌هایش دراز است. چند تار موی چتری هم روی پیشانی‌اش را پوشانده تا دوست داشتنی‌تر شود.

* درباره صداپیشه؛ کاظم سیاحی از بازیگران شناخته‌شده تئاتر صداپیشگی جیگر را برعهده داشت که زمینه‌ساز شهرت او در میان مخاطبان عام هم شد. سیاحی بعدها و با بازیگری در سریال لیسانسه‌ها بیشتر شناخته شد اما همچنان باید او را به‌واسطه هنرنمایی‌هایش در عرصه دوبله تحسین کرد.

* در خاطره‌سازی موفق بود؟ جیگر اولین چهره محبوب در ترکیب عروسک‌های ایرج طهماسب به حساب می‌آید که برای مقطعی با شایعه ممنوع‌التصویری در فضای رسانه مواجه شد! چه کسی فکر می‌کرد زمانی بودن یا نبودن عروسک یک الاغ در یک برنامه برای افکار عمومی چنان موضوعیت پیدا کند که به شایعه ممنوع‌التصویری‌اش بینجامد! جیگر هنوز هم یکی از دوست‌داشتنی‌ترین اعضای تیم همراهان کلاه قرمزی به شمار می‌رود.

ببعی/ محمد بحرانی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ نوروز 1390 در کنار فامیل دور، ایرج طهماسب از ببعی هم رونمایی کرد، گوسفندی که به گواه روایت تیم تولید، ایرج طهماسب نقشی مستقیم در ایده‌پردازی و شکل‌گیری کاراکتر آن داشته است.
* تکیه‌کلام معروف؛ سوئیت دریم (شب بخیر)!/ لیسین اند ریپید (بشنوید و تکرار کنید)!

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ از ظاهر یک ببعی چه انتظاری می‌توان داشت؟ او یک بره سفید و دوست‌داشتنی است که می‌توان آن را از اولین کاراکترهای الهام گرفته از دنیای حیوانات در دنیای عروسک‌های ایرج طهماسب دانست. ببعی ساکت و بی‌آزار است و به‌شدت علاقه به کاهو دارد. او برخلاف انتظار، بر زبان انگلیسی هم مسلط است و در موقعیت‌های خاص تلاش دارد این توانایی خود را به دیگران هم بیاموزد.

* درباره صداپیشه؛ می‌گویند وقتی عروسک ببعی آماده شد، همه تیم صداپیشه‌ها ایده خود را برای اجرای صدای او ارائه کردند اما از میان آن‌ها ایرج طهماسب محمد بحرانی را انتخاب کرد که در نگاه اول صدای کلفتش تناسبی با ظرافت ببعی نداشت اما همین پارادوکس، جذابیت این کاراکتر را دوچندان کرد.
* در خاطره‌سازی موفق بود؟ واقعیت این است که شاید در میان عروسک‌های دنیای طهماسب، فن‌های ببعی کمیک بالایی نداشته باشند اما واقعا طرفداران باکیفیتی دارد!‌ او هوادارانی دارد که حتی روی او تعصب هم دارند. ببعی به‌معنای واقعی دوست‌داشتنی است و حتی به اندازه یک تک پلان هم که شده، همه‌مان خاطره‌ای از شیرین‌زبانی‌هایش داریم!

همساده/ محمد بحرانی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ آقای همساده هم جزو کاراکترهای جذابی است که در بازه تولید ویژه‌برنامه‌های نوروزی کلاه قرمزی و در نوروز 1391 به ترکیب جادویی عروسک‌های ایرج طهماسب پیوست.
* تکیه‌کلام معروف؛ آقو داغون داغون شدم (همراه با غش‌غش خنده)!

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ سری بی‌مو دارد که گویی آنقدر سرش به سنگ خورده دیگر مویی برایش باقی نمانده است! او جلیقه‌ای تیره به تن دارد که همیشه با یک دست لبه‌ آن را نگه داشته و با دستمال گردنی که دور گردن بسته است، صورت یک جنتلمن واقعی را پیدا کرده است. با این همه اما شناسنامه‌اش مملو از بدبختی و بیچارگی است! آقوی همساده با لهجه‌ای شیرازی و با هیجانی منحصربه‌فرد خاطراتی را مرور می‌کند که برای هر فرد طبیعی می‌تواند سرشار از تلخکامی باشد اما برای او حکم شیرین‌ترین تجربه‌ها را دارد!

* درباره صداپیشه؛ محمد بحرانی که در اوج هنرنمایی صداپیشگی ببعی را برعهده گرفته بود، چنان هنرمندانه برای شخصیت آقوی همساده صداپیشگی کرد که برای عده‌ای از مخاطبان عجیب بود که پشت هر دوی این عروسک‌ها یک صدا پنهان شده است! هنر بحرانی در گویندگی با لهجه‌های مختلف بعدها با جناب‌خان به اوج خود رسید.
* در خاطره‌سازی موفق بود؟ کاراکتر آقای همساده در ابتدا کاراکتری فرعی بود که احتمالا قرار بود در یکی از قسمت‌های ویژه‌برنامه نوروزی کلاه قرمزی ظاهر شود اما آنقدر محبوب شد که آرام‌آرام سهم پررنگ‌تری در ماجراهای این گروه عروسکی پیدا کرد.

دیبی/ هوتن شکیبا
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ نوروز 1393 بود که عروسک عجیب و غریب دیبی به ترکیب کاراکترهای مجموعه نوروزی کلاه قرمزی اضافه شد.
* تکیه‌کلام معروف؛ ازت متنفرم!

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ در دنیای داستان‌های کودکانه معمولا دیوها، سهمی ویژه دارند. نمی‌توان از دنیای کودکان سخن گفت و سهمی برای این موجودات بدهیبت و غالبا ترسناکی که از دنیای افسانه‌ها برخاسته‌اند قائل نشد، اما ایرج طهماسب و حمید جبلی آنقدر خلاق هستند که از همین ظرفیت هم چشم‌پوشی نکنند و یک دیو را تبدیل به کاراکتری دوست‌داشتنی کنند. «دیبی»‌ با دماغی بزرگ، چشمانی ریز و دو شاخ روی سر، ظاهری متضاد و البته متناسب با شخصیتش پیدا کرده است. او همه چیز را برعکس متوجه می‌شود و بر زبان می‌آورد.

* درباره صداپیشه؛ هوتن شکیبا در زمانی که هنوز تبدیل به ستاره‌ای شناخته‌شده در قاب تلویزیون و پرده سینما نشده بود، صداپیشگی کاراکتر دیبی را برعهده گرفت. عروسکی که هرچند دیو است اما هنوز کودک درونش فعال است و به همین دلیل به‌شدت عاشق ماچ و بوسه است!
* در خاطره‌سازی موفق بود؟ نمی‌توان دیبی را واجد محبوبیتی ویژه در میان عروسک‌های دنیای ایرج طهماسب دانست اما حتما او یکی از کاراکترهای تأثیرگذار بوده است. ویژگی خاص او در فهم برعکس همه امور، جنبه‌ای سمبلیک و شبه ضرب‌المثلی به او داد و بعدها با تولید برنامه سیاسی «دی‌بی‌سی» این شهرت کارکردی فراتر از دنیای کودکان هم پیدا کرد.

گابی/ علی سرابی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ در ادامه ارسال هدایای خاص از سوی بی‌بی برای کلاه قرمزی، مانند ببعی و دیبی، در نوروز 92 هم گابی به خانه آقای مجری رسید!
* تکیه‌کلام معروف؛ چی؟ خوردم!

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ یکی از مهمترین ویژگی‌های ایرج طهماسب در تمام دوران فعالیت و برنامه‌سازی‌اش برای بچه‌ها، پرهیز و دوری او از مستقیم‌گویی و نصیحت مخاطبانش بوده است. او در واکنش به هر معضلی که احساس کرده در میان کودکان فراگیر شده و نیاز به تذکر دارد، کاراکتری را خلق کرده است. «گابی» هم با همین رویکرد به ترکیب عروسک‌ها اضافه شد تا نماینده پرخوری و عدم رعایت اصول بهداشتی باشد! او یک گاو با ظاهری مظلوم است که اشتهایی پایان‌ناپذیر دارد و همه چیز را می‌خواهد قورت دهد! او در عین حال بسیار هم قلقلکی است و هیچ علاقه‌ای ندارد کسی او را لمس کند!

* درباره صداپیشه؛ علی سرابی از چهره‌های شناخته‌شده در عرصه بازیگری و کارگردانی تئاتر به‌حساب می‌آید که با صداپیشگی گابی توانست به تیم همراهان ایرج طهماسب هم راه پیدا کند. از نکات جالب درباره صداپیشگی «گابی»، خلق لهجه‌ای من‌درآوردی و عجیب برای این کاراکتر است.
* در خاطره‌سازی موفق بود؟ کاراکتر گابی به‌خصوص در سکانس‌های مرتبط با کل‌کل‌هایش با جیگر، از شخصیت‌های دوست‌داشتنی و بامزه مجموعه کلاه قرمزی بود اما مستقل از سایر کاراکترها نتوانست جایگاه ویژه‌ای در حافظه مخاطبان برای خود دست و پا کند.

گیگیلی/ حمید جبلی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ جزو عروسک‌های پیشکسوت در دنیای عروسکی کلاه قرمزی محسوب می‌شود! او از قدیمی‌ترین دوستان کلاه قرمزی است که در سال 80 در یک برنامه تلویزیونی در کنار او قرار گرفت.
* تکیه‌کلام معروف؛ نمی‌توووونم!

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ چهره‌ای به‌شدت کشیده و وارفته دارد. موهای آشفته، دستان دراز و تی‌شرت قرمزرنگی که به‌شدت برایش کوچک شده هم ظاهری به او داده است که در همان نگاه اول داد می‌زند با چه کاراکتر تنبلی مواجه هستیم. او حتی در صحبت کردن هم با ریتم به‌شدت پایین صحبت مي‌کند و در انجام هر کاری چنان سرعت پایینی دارد که گاهی کند بودنش روی اعصاب می‌رود! در کنار همه این ویژگی‌ها او وابستگی‌ اعتیادگونه‌ای هم به بازی‌های کامپیوتری دارد.

* درباره صداپیشه؛ خلق گیگیلی با صدایی که باید اعتراف کنیم بیش از چهره‌اش در خاطره‌مان مانده و هر از گاهی تکرار می‌شود، تنها از هنرمند خلاقی مانند حمید جبلی برمی‌آمد!‌ جبلی بعد از کلاه قرمزی و پسرخاله، صداپیشگی گیگیلی را هم خودش برعهده گرفت.
* در خاطره‌سازی موفق بود؟ گیگیلی عروسکی نیست که ظاهرش جذابیت ویژه‌ای برای بچه‌ها داشته باشد اما ویژگی بارزش یعنی تنبلی اغراق‌شده، او را تبدیل به کاراکتری محبوب و خاطره‌ساز کرده است. کاراکتری که سال‌ها بعد از اولین حضور در کنار کلاه قرمزی، در ویژه‌برنامه‌های نوروزی دهه 90 هم هر از گاهی سروکله‌اش پیدا می‌شد، کل‌کل او با جیگر را به یاد دارید!؟

بچه/ هوتن شکیبا
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ مجموعه «مهمونی» در حالی در نوروز 1401 به‌جای آنتن تلویزیون در شبکه نمایش خانگی رونمایی شد که خیلی از علاقه‌مندان ایرج طهماسب چشم‌انتظار ایده‌های تازه او بودند؛ «بچه» بی‌تردید یکی از همان ایده‌هایی بود که جذابیتش در همان قسمت اول به چشم آمد.
* تکیه‌کلام معروف؛ از مادر زاییده نشده../ می‌شه اجازه بدی؟

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ «بچه» در واقع یک کودک کار است. کودک کاری که ایرج طهماسب با عبور از تمام کلیشه‌های رایج در پرداخت دراماتیک به وضعیت زندگی و اشتغالش، ترجیح داده مواجهه‌ای بي‌پرده با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش داشته باشد و در عین حال تصویری دوست‌داشتنی از او خلق کند. بی‌شک «بچه» از آن کاراکترهایی است که طهماسب و اتاق فکرش، از جان و دل برایش مایه گذاشته‌اند. کاراکتری که شاید اولین دلیل شهرتش بی‌ادبی و بددهنی‌هایش بود اما خیلی زود وجوه دیگری همچون محبت سرشارش هم به تصویر در آمد.

* درباره صداپیشه؛ هوتن شکیبا این روزها یکی از ستاره‌های غیرقابل کتمان در عرصه بازیگری است و صداپیشگی او در نقش‌ «بچه‌» هم بر محبوبیتش در میان علاقه‌مندانش افزوده است. صدای بچه، بیش از صداپیشگی نیاز به صداسازی داشته و شکیبا به بهترین شکل از پس این کار برآمده است.
* در خاطره‌سازی موفق بود؟ تا همین‌جا هم «بچه» آنقدر شهرت و محبوبیت پیدا کرده که خیلی زود برخی او را رقیب جدی کلاه قرمزی در دنیای عروسکی ایرج طهماسب دانستند.

پشه/ کاظم سیاحی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ از همان قسمت‌های اولیه «مهمونی» در نوروز 1401 شخصیت محبوب بچه، یک رقیب جدی برای جلب توجه مخاطبان داشت و آن هم همین جناب «موسکیتو» یا «پشه» بود.
* تکیه‌کلام معروف؛ بده بزنیم!

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ طراحی کاراکتر پشه را بی‌شک باید به پای تیزهوشی‌های ایرج طهماسب گذاشت. موجودی که جز اذیت و آزار هیچ ویژگی دیگری برای خلق جذابیت ندارد اما با طراحی درست، در بستر ماجراهای «مهمونی» همین اذیت و آزارهایش بامزه و دلنشین شده است. پشه که غالبا شب‌ها و هنگام خواب آقای مجری سروکله‌اش در حوالی محل خواب او پیدا می‌شود، همچون همه فک و فامیل‌هایش، علاقه ویژه‌ای به نیش زدن و مکیدن خون آدم‌ها دارد و همین عطش‌اش برای «زدن»‌ هم زمینه‌ساز دردسرهایی برایش می‌شود چرا که او هر کسی را که می‌زند، تا مدت‌ها ویژگی‌های او را به خود می‌گیرد!

* درباره صداپیشه؛ کاظم سیاحی که شهرت بسیاری را به‌واسطه صداپیشگی کاراکتر «جیگر» به دست آورده بود در همکاری مجدد با ایرج طهماسب این‌بار به جای «پشه» صحبت کرده و انصافا هم در این نقش خوش درخشیده است.
* در خاطره‌سازی موفق بود؟ در کمتر از دو فصل از پخش مجموعه «مهموني»، کاراکتر «پشه» با فاصله نسبت به دیگر کاراکترهای این مجموعه تبدیل به محبوب‌ترین شخصیت شده است تا جایی که غیبت او در چند قسمت از برنامه زمینه‌ساز پخش شایعه ممنوع‌التصویري‌اش شد!

روحی/ بهادر مالکی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ در اولین قسمت‌های «مهمونی» خبری از «روحی» نبود اما در همان نوروز 1401 و در قسمت‌های میانی سریال وقتی پای این روح به خانه آقای مجری باز شد، خیلی‌‌ها شیفته‌اش شدند.
* تکیه‌کلام معروف؛ ارواح عمه‌م!

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ تصویر شخصیتی مجهول که در زیر ملحفه خود را پنهان کرده است، احتمالا کلیشه‌ای‌ترین تصویری است که تا به امروز در فیلم‌ها و سریال‌ها از روح دیده بودیم. برای طراحی عروسکی که قرار است نقش یک روح را در جمع عروسک‌های دیگر ایفا کند، رفتن سراغ همین ایده ملحفه می‌توانست یک ریسک محکوم به شکست باشد اما استفاده خلاقانه از ظرفیت حرکتی و تغییر ابعاد این عروسک در اجرا در کنار یک دوبله تحسین‌برانگیز، کاراکتر «روحی» را خیلی زود در فهرست بهترین مخلوقات ایرج طهماسب جا داد. روحی، یک روح سرگردان است که با بدن خود قهر کرده است و به‌دنبال بدنی جدید برای زندگی می‌گردد!

* درباره صداپیشه؛ بهادر مالکی که پیش‌تر در تیم ایرج طهماسب با صداپیشگی فامیل دور توانمندی خود را به اثبات رسانده و در عین حال به شهرت هم رسیده بود، این‌بار هم در جایگاه صداپیشه عروسک روحی خوش درخشیده است.
* در خاطره‌سازی موفق بود؟ هنوز استقبال از کاراکتر روحی چندان فراگیر نشده است اما باید اذعان کنیم که این شخصیت با ظرفیت‌های ویژه‌ای که دارد می‌تواند خیلی زود محبوبیتی فراگیر را هم نصیب خود کند.

قیمه/ الی امامی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ نوروز 1401 بود که قیمه خانوم به‌عنوان آشپز تالار عروسی و خدمتکار مورداعتماد آقای مجری، در قاب مجموعه «مهمونی» به مخاطبان معرفی شد.
* تکیه‌کلام معروف؛ این طور است/ مامان‌جانم، برگ گلم!

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ قیمه خانوم را باید جزو کاراکترهای متفاوت در کارنامه ایرج طهماسب دانست. این عروسک برخلاف اکثر کاراکترهای محبوب ایرج طهماسب، سن و سالی بالا دارد و اهل شیطنت‌های کودکانه نیست اما شیرینی حضورش در فضای تعامل با دیگران، جذابیت ویژه‌ای پیدا کرده است. قیمه که در پوشش و ظاهر، تصویری نوستالژیک از یک مادربزرگ را دارد، حواس‌ش به همه چیز هست و از آنچه اطرافیان نسبت به او می‌گویند مشخص است که دستپخت بسیار خوبی هم دارد. او در اولین مواجهه با هر کسی، قربان‌صدقه‌اش می‌رود تا سنت بروز احساسات، که به گفته ایرج طهماسب از سنت‌های فراموش‌شده در روابط میان آدم‌های امروز است را احیا کند.

* درباره صداپیشه؛ الی امامی هم از بازیگران و صداپیشگان سینما و تلویزیون است که در مجموعه «مهمونی» گویندگی به‌جای قیمه را برعهده داشته است. او در عین جوانی، اجرایی جذاب از لحن و بیان یک پیرزن دوست‌داشتنی ارائه کرده است.
* در خاطره‌سازی موفق بود؟ در میان عروسک‌های «مهموني»، حتما شخصیت «قیمه» از آن شخصیت‌هایی است که ظرفیت بسیار زیادی برای پرداخت و ماندگاری دارد اما هنوز آنگونه که باید فرصت بروز و ظهور پیدا نکرده است.

کته/ نازنین شعبانی
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ از همان فصل اول مجموعه «مهمونی» یکی از عروسک‌هایی که با مسئولیت میزبانی از مهمانان تالار عروسی به مخاطبان معرفی شد، همین کته خانوم بود.
* تکیه‌کلام معروف؛ سلفی بگیرم؟/ (غش‌‌غش خنده)

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ او پوششی مشابه بازیگرانی دارد که نقش خدمتکاران تالار عروسی را در مجموعه ایفا می‌کند. با مقنعه‌ای که چندان هم مرتبط نیست و بخشی از موهای آشفته‌اش از جلوی آن روی صورتش ریخته است. کته عادت به تعریف کردن دارد و به هر کسی می‌رسد خاطره و یا خوابی که دیده است را با هیجان روایت می‌کند و همزمان از خنده ریسه می‌رود! او علاقه ویژه‌ای به عکس گرفتن با چهره‌های شناخته‌شده دارد و همزمان رویای ازدواج در سر دارد. به دلیل همین رویا هم هر شب در عالم خواب جوانی سفیدپوش را می‌بیند که سوار بر اسبی برای ازدواج با او آمده اما نمی‌تواند از دریاچه رد شود و به او برسد.

* درباره صداپیشه؛ نازنین شعبانی از بازیگران و صداپیشگانی است که به تازگی به مجموعه همراهان ایرج طهماسب پیوسته و صداپیشگی کته خانوم را برعهده دارد.
* در خاطره‌سازی موفق بود؟ واقعیت این است که نمی‌توان کته را از کاراکترهای موفق در کارنامه ایرج طهماسب دانست، هرچند حین تماشای مجموعه «مهمونی» لحظه‌هایی پیش می‌آید که از کنش‌های این دختر پر شروشور خنده به لب‌مان بیاید اما خارج از فضای برنامه هنوز سهمی از حافظه جمعی مخاطبان نداشته است.

دی‌جی و شاباش/ هوتن شکیبا، سهیل مستجابیان
* تاریخ و محل تولد عروسک؛ این زوج هم از مخلوقات تازه ایرج طهماسب در قالب برنامه «مهمونی» هستند که نقطه تولدشان را باید نوروز 1401 ثبت کنیم. این دو هم این روزها دومین نوبت حضور نوروزی خود در خانه‌ها را تجربه می‌کنند.
* تکیه‌کلام معروف؛ یه حلقه طلایی اسمتو روش نوشتن!

* ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی؛ دی‌جی و شاباش شخصیت‌پردازی کاملا مرتبط با هم دارند و در کنار یکدیگر طراحی و خلق شده‌اند. آن‌ها یک بند دونفره موسیقی هستند که در تالار عروسی در جوار محل ضبط برنامه «مهمونی» به اجرای برنامه‌ می‌پرداخته‌اند و حالا با جلب رضایت آقای مجری، برای مهمانان این برنامه آهنگ استقبال می‌نوازند. دی‌جی مسئول میکس و تنظیم موزیک است که با موهای فرفری و عینک دودی پشت دستگاه می‌ایستد و شاباش هم با کت براق و میکروفنی در دست، با ریتم شیش و هشت برایش می‌خواند و او را همراهی می‌کند.

* درباره صداپیشه؛ هوتن شکیبا در کنار کاراکتر بچه‌ در مجموعه «مهمونی»‌ صداپیشگی شاباش را برعهده دارد و سهیل مستجابیان به جای دی‌جی صحبت می‌کند. هنر اصلی این دو، هماهنگی در اجرای و بیان پینگ‌پنگی دیالوگ‌هاست.
* در خاطره‌سازی موفق بود؟ این دو شخصیت راهی طولانی برای ماندگار شدن در حافظه مخاطبان پیش‌روی خود دارند. آن‌ها تا اینجا نتوانسته‌اند در ترکیب عروسک‌های خاطره‌ساز ایرج طهماسب، جای چندان ویژه‌ای را از آن خود کنند و توفیقی در برند شدن هم نداشته‌اند.

کدخبر: ۵۱۵۲۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر