کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۳۵۸
تاریخ خبر:

ورود ‌اولین فیات ۵۰۰ ایکس کراس‌اوور به ایران ‌

روزنامه هفت صبح | تجربه ناموفق سدان شهری فیات به نام سی‌ینا در دهه ۸۰ شمسی و هاچ‌بک معروف ۵۰۰ و ون دوکاتو در دهه ۹۰ باعث شده است تا فیات را برخلاف دیگر کشورهای جهان برندی شکست‌خورده در ایران ارزیابی کنیم؛ برندی که در اولین تجربه حضور شکست سنگینی از ریوی مونتاژی سایپا خورد و در دومین تجربه هم با واردات اندک و قیمت بالا عملاً جایگاهی در بازار نداشت اما به نظر می‌رسد این شرایط در حال تغییر است.

این روزها منطقه اقتصادی سلفچگان میزبان پارسیان خودرو است؛ شرکتی که قصد دارد در کنار تولید مینی‌بوس و ون دوکاتو، ناخنکی هم به بازار پرسود خودروهای سواری بزند و چه کلاسی بهتر از کراس‌اوور که این روزها در بازار بیش از هر زمان دیگر فروش دارد و چه نماینده‌ای شایسته‌تر از یکی از اعضای خانواده پرافتخار ۵۰۰ به نام ۵۰۰ ایکس.

فیات ۵۰۰ ایکس برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. هدف خودروساز شهیر ایتالیایی از تولید این مدل گسترش تجربه موفق هاچ‌بک ۵۰۰ در دیگر سگمنت‌ها بود و اینگونه بود که دو مدل ۵۰۰ ایکس و ۵۰۰ ال تولید شدند. در سال ۲۰۱۹ نیز فیس‌لیفتی از مدل ایکس عرضه شد که به نظر می‌رسد پارسیان خودرو به دنبال مونتاژ این مدل در ایران است.

در این نسخه ضمن حفظ خطوط اصلی طراحی، خودرو از دیلایت‌های LED استاندارد و چراغ‌های عقب LED و همچنین چراغ‌های جلوی تمام LED سفارشی سود می‌برد. فیات می‌گوید این چراغ‌ها ۲۰ درصد روشن‌تر از نمونه‌های زنون مدل پیش از فیس‌لیفت هستند. همچنین این مدل دارای سپرهای جلو و عقب جدید است.

از آنجا که ۵۰۰ ایکس خودرویی اقتصادی است، نباید انتظار کابینی پرآپشن و پرزرق‌و‌برق را داشته باشید. در کابین، ۵۰۰ ایکس فیس‌لیفت از پشت آمپرهایی با گرافیک بهتر سود می‌برد. پشت آمپرها همچنان دارای سه دایره بوده و ترکیبی از دو آمپر آنالوگ و صفحه‌نمایش ۳.۵ اینچی TFT در میانه است. این اصلی‌ترین نقطه ضعف ۵۰۰ ایکس در بازار ایران خواهد بود.

بازاری که خودروهای چینی با نصف این قیمت هم از نمایشگرهای ۱۰ اینچی و کابین‌های اسپورت بهره می‌برند. البته این کراس‌اوور ایتالیایی در دیگر بازارها با هفت ترکیب مختلف از تریم‌های پارچه‌ای و چرمی با رنگ‌های متنوع عرضه می‌شود. قابلیتی که بعید است در مدل مونتاژی در ایران بتوان سراغی از آن گرفت.
از بین انواع پیشرانه‌هایی که ۵۰۰ ایکس با آنها در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد، نسخه ۱٫۴ لیتری توربو با ۱۷۰ اسب بخار نیرو و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور برای بازار ایران در نظر گرفته شده که در ۸٫۶ ثانیه خودرو را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند و مصرف سوختش نیز ۶٫۷ لیتر به صورت ترکیبی است.

با توجه به قیمت ۱۸ الی ۲۲ هزار یوریی ۵۰۰ ایکس در اروپا، این خودرو با قیمتی بین ۱٫۱ تا ۱٫۳ میلیارد تومان به فروش خواهد رسید. اصلی‌ترین رقبای آن پژو ۲۰۰۸، رنو کپچر، مینی کوپر، نیسان جوک و سانگ‌یانگ تیوولی هستند.

کدخبر: ۳۶۹۳۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر