کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۶۹۰۲
تاریخ خبر:

چهار ایرانی خبرساز و یک انگلیسی فراری

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| در چند روز اخیر رسانه‌های خارجی، خبرهای متعددی در ارتباط با ایران و ایرانی‌های مقیم کشورهای دیگر نوشتند. از نقاش ایرانی پرتره «ترزا می» و قرار گرفتن نام یک زن ایرانی در بین صد فرد تاثیرگذار جهان گرفته تا دستگیری به خاطر قاچاق شیشه و سفر دریایی ناامن با توپ بادی. در این گزارش جداگانه به شرح هر کدام از این وقایع پرداخته‌ایم.

سعید دایی؛ عضو انجمن سلطنتی نقاشان پرتره
سعید دایی، نقاش ایرانی مقیم انگلیس به سفارش کمیته مشورتی ریاست پارلمان بریتانیا پرتره‌ای از «ترزا می»، نخست وزیر سابق این کشور کشید و چهار روز پیش به صورت رسمی از آن رونمایی شد و با موجی از تحسین‌ها و انتقادات روبه‌رو شد. بعضی‌ها از اینکه برای ترزا می چنین پرتره متمایزی خلق شده است خوشحال نیستند و می‌گویند که او «لایق این اثر نیست».

این نقاش متولد تهران، از شش سالگی در بریتانیا زندگی می‌کند و حالا در استودیوی روستایی خود در شهر بث ساکن است. سعید که فارغ‌التحصیل آکادمی سلطنتی هنر است در سال 2004 به عنوان یکی از اعضای انجمن سلطنتی نقاشان پرتره انتخاب شد. وبسایت کمیته پارلمان بریتانیا درباره دایی نوشته است: «او به‌واسطه آثارش شهرت بین‌المللی به‌دست آورده و یکی از مهم‌ترین هنرمندان پرتره بریتانیا محسوب می‌شود.» جایزه 20 هزار پوندی ویلیام لاک، آخرین جایزه‌ای است که دایی برای یکی از پرتره‌هایش برنده شده است.

قبل از شروع کرونا به سعید دایی اعلام شد که او و دو نفر دیگر برای کشیدن این پرتره نامزد شده‌اند و قرار است ترزا می یکی از آن‌ها را انتخاب کند. می بعد از یک هم‌صحبتی 45‌دقیقه‌ای با دایی، او را به‌عنوان نقاش منتخب اعلام کرد. با توجه به وبسایت انجمن سلطنتی نقاشان پرتره، هزینه‌های پایه آثار این نقاش برای طراحی از سه هزار پوند و نقاشی‌های رنگ روغن از 15 هزار پوند شروع می‌شوند.

الهام طبسی؛ از موفق‌های جهان هوش مصنوعی
دو روز پیش مجله تایم لیست 100 فرد تاثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی را اعلام کرد و در کنار نام افرادی از جمله «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، «دمیس حسابیس»، مدیرعامل DeepMind و ایلان ماسک، نام یک زن ایرانی به چشم می‌خورد. الهام طبسی پژوهشگر ارشد ایرانی موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) و معاون بخش فناوری‌های نوظهور آزمایشگاه فناوری اطلاعات (ITL) در این لیست نام برده شده و تایم مصاحبه‌ای هم با او درباره فعالیت‌هایش در زمینه هوش مصنوعی انجام داده است.

طبسی در سال 1371 لیسانس مهندسی برق را از دانشگاه شریف دریافت کرد و در سال 73 برای کارشناسی ارشد به دانشگاه سانتا کلارا آمریکا رفت. او پنج سال بعد از مهاجرتش توانست به NIST بپیوندد. طبسی در مصاحبه‌ با مجله‌ تایم می‌گوید: «همانطور که گفتم، من در ایران بزرگ شدم، در دوران و مکانی بسیار عجیب‌ برای دختری که به ریاضی و علم علاقه دارد. پدرم همیشه به ما می‌گفت که اگر سخت کار کنید، هیچ‌چیزی غیرممکن نخواهد بود.»

دستگیری یک ایرانی در اقیانوس اطلس
چند روز پیش گارد ساحلی آمریکا رضا بلوچی، شهروند ایرانی‌تبار آمریکا را برای سومین بار و به دلیل تلاش برای انجام یک سفر نا‌امن در اقیانوس اطلس دستگیر کرد. شبکه فاکس نیوز در این باره گزارش داد که بلوچی قصد داشته مسافت بین سواحل فلوریدا تا لندن را با یک توپ بزرگ بادی به شکل چرخ همستر طی کند. این دونده ماراتن 44 ساله، پیش از این هم سه بار در سال‌های 2014، 2016 و 2021 قصد انجام چنین سفری را داشت اما گارد ساحلی آمریکا هربار او را دستگیر کرد.

بلوچی امسال در اواخر ماه گذشته در فاصله 100 کیلومتری تیبی آیلند در ایالت جورجیای آمریکا توسط گارد ساحلی دیده شد و به محاصره نیروهای گارد درآمد. با این حال او سه روز تمام در توپ بادی خود ماند و حتی ادعا کرد که همراه خود یک بمب دارد. بالاخره در اول سپتامبر خودش را تسلیم کرد و جست‌و‌جو مشخص کرد که هیچ بمبی در کار نیست. بلوچی همچنین یک دوچرخه سوار حرفه‌ای است و تا به حال بین 55 کشور با دوچرخه سفر کرده.

50 کیلو شیشه در ظروف سوهان و غذاهای ایرانی
یک روزنامه استرالیایی اعلام کرد پلیس استرالیا در جریان هجوم به یک آزمایشگاه مواد مخدر در سیدنی، حدود ۵۰ کیلوگرم ماده مخدر متامفتامین (شیشه) در ظروف سوهان و دیگر غذاهای ایرانی کشف کرده و یک مرد ۴۳ ساله ایرانی با پاسپورت کانادایی به نام آرش بینش‌پژوه بازداشت شده است. پلیس از خانه محل اقامت او مقادیری پول نقد، جواهرات، گوشی تلفن همراه و تجهیزات الکترونیکی ضبط کرده است.

10سال پشت میله‌های بازداشتگاه استرالیا
در چهارشنبه‌ای که گذشت، رسانه‌های استرالیا اعلام کردند رسیدگی به پرونده یک پناهجوی ایرانی که بیش از 10 سال از عمر خود را در بازداشتگاه‌های نقاط مختلف استرالیا سپری کرده، از طرف دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفته است. این مرد ایرانی در سال 2013 با یک قایق برای گرفتن پناهندگی، خودش را به استرالیا رساند اما در این ده سال به پرونده او رسیدگی نشد و مجبور شد در بازداشتگاه‌های استرالیا بماند.

استرالیا یکی از معدود کشورهایی است که در آن محدودیت زمانی برای بازداشت مهاجران وجود ندارد. در حال حاضر این پناهجو که به یاد یکی از یاغیان قرن نوزدهم استرالیا نام خود را به طور قانونی به «ند کلی امرالدز» تغییر داده، در بازداشتگاه یونگا هیل در استرالیای غربی زندانی است. ند در سال‌های بازداشتش اقدام به خودکشی کرد و قدرت تکلم خود را از دست داد اما حالا در توئیتر خوشحالی خود را برای رسیدن به این پیروزی ابراز کرده است.

فرار سرباز انگلیسی متهم به جاسوسی برای ایران
در این گزارش، خبری از یک ایرانی نیست اما یک نظامی سابق بریتانیایی که به جاسوسی برای ایران متهم شده بود از زندان واندسورث لندن فرار کرده است. بنا به گزارش‌های رسمی دولت انگلیس، «دنیل عابد خلیفه» در آشپزخانه زندان کار می‌کرد که ساعت ۷:۵۰ صبح روز چهارشنبه با بستن خود با یک کمربند، به زیر یک ون تحویل غذا، از زندان فرار کرده است.

رسانه‌های انگلیسی مدعی شدند «این سرباز پیشین بریتانیا که ۲۱ سال دارد، به اتهام جمع‌آوری اطلاعاتی که ممکن است توسط «دشمنان» مورد استفاده قرار بگیرد، زندانی شده بود.» عابد خلیفه متهم بوده در پایگاه نظامی محل خدمتش، بمب‌های ساختگی کار گذاشته تا احتمالاً نقشه یک بمب‌گذاری واقعی را شبیه‌سازی کند.

مجید تفرشی، پژوهشگر و تاریخدان به این ماجرا واکنش نشان داد و نوشت: « سال‌هاست به حکومت ایران خرده گرفته شده که درباره برخی متهمان امنیتی، از عنوان ارتباط با کشورهای دشمن/ متخاصم، به خصوص بریتانیا، یاد شده است. حال آن که تهران و لندن روابط کامل دیپلماتیک دارند.

حالا عین همین اطلاق رسما توسط بریتانیا درباره ایران صورت گرفته که البته جدید هم نیست. در ۲۰ سال گذشته بارها در دستگیری‌های امنیتی اتباع بریتانیایی بعضا به آنان اتهام همکاری با «دشمن» (ایران) عنوان شده. حالا این که آقای سایمون شرکلیف سفیر بریتانیا با ظاهری خوش و خنده رو، مرتب برای ایرانی‌ها از اهمیت شعر و تمدن و فرهنگ کشورشان سخن می‌گوید، تغییری در دشمن پنداری ایران توسط بریتانیا ایجاد نمی‌کند.»

کدخبر: ۵۳۶۹۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر