کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۸۱۶
تاریخ خبر:

دومینوی سقوط بانک‌های آمریکایی

روزنامه هفت صبح| در حالی که پیش‌بینی می‌شد تعطیلی یکی از ۲۰ بانک بزرگ آمریکا پیامدهای محدودی داشته باشد، رخدادهای ۲۴ ساعت گذشته تردیدها را در این زمینه افزایش داده و زنگ هشدار بحران مالی آمریکا به صدا در آمده است.

چه شده است؟
همان‌طور که دو روز پیش در ستون ینگه دنیا به طور مفصل گفتیم؛ بانک سیلیکون ولی «اس وی بی» که در سال ۱۹۸۳ تاسیس شد، بانک مرجع برای شرکت‌های نوپای فناوری ارتباطات آمریکا به شمار می‌رفت و مشتریان و سرمایه‌گذاران برجسته‌‌ای را به خود جذب کرده بود.

گرچه «اس وی بی» در میان بانک‌های معروف آمریکایی چندان شناخته شده نبود با این حال در جمع ۲۰ بانک بزرگ این کشور حضور داشت و مجموع دارایی‌های آن تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۲۰۹ میلیارد دلار می‌رسید.

از سال گذشته میلادی که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای کاهش نرخ تورم، نرخ بهره را افزایش داد، سهام شرکت‌های حوزه آی تی که سهم عمده‌ای از سرمایه‌گذاری «اس وی بی» را به خود اختصاص داده بودند، با افت ارزش روبه‌رو شدند.با بحرانی شدن فشارهای مالی ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی، این بانک هفته پیش اعلام کرد که بخشی از اوراق بهادار در اختیار خود را با ضرر فروخته و به دنبال فروش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهام است تا بتواند زیان‌های وارده را جبران کند.

این بیانیه موجب شد تا علاوه بر مشتریان عادی، سرمایه‌گذاران مطرح نیز دست به فروش سهام این بانک و خروج سرمایه‌های خود زنند.جمعه ۱۹ اسفند، ارزش سهام این بانک در پی شدت فروش هیجان‌زده سهامداران به شدت سقوط کرد و رگولاتوری فدرال کنترل آن را در دست گرفت.چنین سقوطی در ۱۵ سال گذشته سابقه نداشته و به نظر می‌رسد که از پیامدهای سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا بر نهادهای وابسته به صنعت فناوری ارتباطات این کشور ناشی شده باشد.

ترامپ مقصر است؟
در حالی که تحلیلگران مشغول بررسی عوامل دخیل در سقوط «اس وی بی» و از جمله نقش بانک مرکزی آمریکا در افزایش نرخ سود هستند، روزنامه ایندیپندنت نوشت که ۶۷ سناتور (۵۰ جمهوریخواه و ۱۷ دموکرات) در سال ۲۰۱۸ با کاهش نظارت بر این بانک موافقت کرده و این قانون مصوب سنا به تایید دونالد ترامپ نیز رسیده بود.

تحلیلگران معتقدند که اگر این بانک از برخی از تدابیر نظارتی معاف نمی‌شد، احتمال مدیریت بهتر شرایط و کاهش ریسک وجود می‌داشت.با این وجود ترامپ در مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، انگشت اتهام را به سوی سیاست‌های مالی دولت جو بایدن نشانه رفت و نوشت: با یک رکود شدیدتر از سال ۱۹۲۹ روبه‌رو خواهیم شد. سقوط بانک‌ها آغاز شده است.

یک بار دیگر
در همین حال و پیش از شروع هفته کاری، مقام‌های فدرال بانک زیانده سیگنچر فعال در حوزه رمز ارز را تعطیل و مصادره کردند. این بانک مستقر در نیویورک تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار دارایی و ۸۸میلیارد دلار سپرده را ثبت کرده و در روزهای اخیر همانند «اس وی بی» با افزایش خروج سپرده‌ها روبه‌رو شده بود.

به نظر می‌رسد که واشنگتن با آگاهی از پیامدهای خطیر گسترش بحران بانکی اخیر دست به چنین اقدام پیشگیرانه‌ای زده و وعده داده که سپرده‌گذاران سیگنچر می‌توانند از همین روز گذشته نسبت به دریافت وجوه خود اقدام کنند.

خطر برای دولت بایدن
سقوط بانک «سیلیکون‌ولی» در آمریکا نیز دولت جو بایدن را با چالشی بزرگ مواجه کرده و باعث شده که شخص رئیس جمهور دیروز در این زمینه صحبت کند. این دولت باید در کوتاه‌مدت خریداری با سرمایه کافی پیدا کند تا بتواند مسئولیت بانک در حال سقوط را در اختیار بگیرد و خیال سپرده‌گذارانی را که نگران از دست رفتن سرمایه‌هایشان‌اند راحت کند.

هرچند قوانین در بیشتر کشورها دارایی‌ سرمایه‌گذاران بانکی را ضمانت می‌کند، این ضمانت در هر کشوری سقفی دارد و در آمریکا حدود ۲۵۰ هزار دلار است؛ رقمی که برای بیشتر سپرده‌گذاران شخصی کافی است اما برای شرکت‌‌ها نه.روز پنجشنبه مشتریان بانک سیلیکون‌ولی ۴۲ میلیارد دلار از آن برداشت کردند تا دارایی‌های بانک به گفته خودش به «منفی یک میلیارد دلار» برسد. ده‌ها بانک آمریکایی دیگر نیز هفته‌ جدید را با نگرانی از هجوم سرمایه‌گذاران برای برداشت منابع مالی‌ خود آغاز کردند. (ایرنا و ایندیپندنت)

کدخبر: ۵۰۸۸۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر