کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۳۸۶۶
تاریخ خبر:

سامانه بی‌سامان و شرایط سخت فروش مونتاژی‌ها

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| شعارها همه در جهت حمایت از بخش خصوصی است. در این میان نمی‌توان نقش مونتاژکاران را را نیز منکر شد. در سال‌هایی که جلوی واردات خودرو گرفته شد، واردکنندگان قَدَرِ این حوزه برای اینکه در صنعت و بازار خودروی این کشور باقی بمانند، به سمت تولید و مونتاژ پیش رفتند. کارخانه احداث کردند، خودروهای چینی را راهی بازار کردند که اگر شاهد ورود خودروهای خارجی اروپایی و کره‌ای و فرانسوی و ژاپنی نیستیم، لااقل چینی‌ها در این بازار باشند که بگوییم خوردوی خارجی هم داریم.

در واقع یک‌جورهایی بار برخی مشکلات تولیدات دو خودروساز داخلی و نبود خودروهای خارجی، بر گردن این بخش افتاد. در این مدت هم سعی کردند با قیمت‌گذاری شورای رقابت، فرستادن‌شان به سامانه فروش یکپارچه و مسائل دیگر کوتاه بیایند بلکه بتوانند محصولات‌شان را در بازار عرضه کنند. اما بی‌سامانی سامانه فروش خودرو، دامنگیر آنها هم شده است. می‌گویند در سامانه بلاتکلیف هستیم. چاره‌ای اما نداریم. در کنار این مسائل، ماجراهای عدم تخصیص ارز به قطعات و ماجرای تعرفه مونتاژی‌ها هم گریبانگیرشان شده و تا به کی می‌توانند ادامه دهند، کسی به درستی نمی‌داند.

ماجرای ثبت‌نام در سامانه
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با هفت‌صبح از مشکلاتی که سامانه فروش خودرو برای بخش خصوصی یا همان مونتاژکاران به وجود آورده است، می‌گوید. این منبع آگاه گفت: مدت‌ها در زمینه فروش محصولات‌مان بلاتکلیف بودیم و نمی‌توانستیم ماشین‌ها را به روشی که به صرفه است، به فروش برسانیم.

بعد به‌طور مثال به یک باره صبح به ما اعلام می‌کنند که از عصر قرار است سامانه فروش خودرو باز شود و شرکت‌ها هم تحت فشار مجبور به عرضه محصول خود در سامانه می‌شوند و حتی نمی‌توانیم زمان کافی داشته باشیم تا روی تبلیغ محصول خود مانور بدهیم. مثلا اگر بدانیم قرار است ظرف سه روز آینده سامانه باز شود، با خیال راحت به لینک‌های خود که می‌دانیم قصد و قدرت خرید خودرو را دارند، معرفی محصول‌مان که قرار است در سامانه عرضه شود را ارسال می‌کنیم.

در واقع در شرایطی که برای‌مان هم قیمت تعیین می‌کنند هم نحوه فروش، لااقل بتوانیم محصول را بهتر و بیشتر با تکیه بر قدرت تبلیغات به فروش برسانیم. در واقع مشکل شرکت‌ها این نیست که نمی‌توانند محصول خود را به فروش برسانند؛ بلکه این است که باید به طور یک‌باره اقدامی انجام دهند.

در واقع مسئولان شرکت‌ها در دقیقه 90 از ماجراها باخبر می‌شوند! از سوی دیگر بی‌سامانی سامانه فروش خودرو هم عجیب است. سامانه فروش باز شده، ثبت‌نام انجام می‌شود اما متقاضی نمی‌داند در طرح 60 روزه یا 90 روزه تحویل خودرو ثبت‌نام کرده؛ چون حتی زمان تحویل را نیز به‌طور محکم نمی‌توان گفت و متقاضی سردرگم است.

ورود دلالان به سامانه فروش خودرو
روزی که سامانه یکپارچه فروش خودرو طراحی شد، قرار بر این بود که پای دلالان از بازار خودرو قطع شود. اما نکته جدی اینجاست که با باز و بسته کردن مدام سامانه فروش و تغییر نحوه ثبت‌نام، باز هم دلال‌ها به میان می‌آیند و محصول را خریداری می‌کنند که اتفاقا برای شرکت‌ها بد است.

چون دلال‌ها به‌طور مثال خودروی یک میلیارد و 800 میلیون تومانی را می‌خواهند در بازار 2 میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش برسانند و در نهایت اسم شرکت‌ها به گران بودن محصول‌شان بر‌سر زبان‌ها خواهد افتاد و کسی باور نمی‌کند شرکت‌ها در افزایش قیمت‌ها نقشی ندارند. همچنین وقتی متقاضی واقعی، خودرو را بخرد، دردسرهای خدمات پس از فروش هم کم می‌شود. در نتیجه رعایت همه این موارد دست به دست می‌دهد تا بازار خودرو آرام شود اما بی‌سامانی سامانه فروش باز هم بازار را ملتهب خواهد کرد.

تعرفه‌ها را کاهش دهید
ماجرای تعرفه‌ها بحث داغ روز است. می‌گویند قیمت وارداتی‌ها برای این گران است که تعرفه‌ها زیاد است. رشیدی‌کوچی نماینده مجلس هم بارها به ماجرای کاهش تعرفه‌ها اشاره کرده بود. خودروسازان مونتاژی می‌گویند تعرفه خودروی وارداتی و مونتاژی هر دو کم شود یعنی ماشین مونتاژی از یک میلیارد بشود 800 میلیون تومان و خودروی وارداتی هم از 2 میلیارد تومان، یک میلیارد و خرده‌ای فروخته شود.

کسی که پول دارد وارداتی بخرد و دیگری هم مونتاژی را خریداری کند که هر دو مشتری داشته باشند. افزایش تعرفه‌ها هم مونتاژکار و تولیدکننده را اذیت کرده و هم بازرگانی که می‌خواهد خودرو وارد کند. در واقع تعرفه قطعات مونتاژی هم که کاهش نیافت ارز هم تخصیص داده نشده است. شرایط فروش هم برای‌شان سخت شده و ادامه بخش خصوصی با شعار به نتیجه نخواهد رسید.

کدخبر: ۵۴۳۸۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر