کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۳۷۵۹
تاریخ خبر:

نمایشی مشکوک از اختلاف طبقاتی

روزنامه هفت صبح، اکرم احمدی| خانمی که در ویدئوی تازه منتشر شده، جلوی دوربین فروشنده ایستاده، ظاهرا همسری است مهربان و دلسوز و قصد دارد برای شوهرجان کادو بخرد. فروشنده شور و شوق بیشتری دارد. احتمالا دل توی دلش نیست چون معمولا باید مدت‌ها منتظر بماند تا برای لعبتی چنین کمیاب خریدار پیدا کند اما حالا خانمی پیدا شده که چون نمی‌داند کدام گوشی ممکن است چشم شوهرجان را بگیرد، می‌خواهد هر دوتا را بردارد.

خریدار آنقدرها شور و شوق ندارد و انگار نه انگار طبق قانون جدید بانک مرکزی باید برای پرداخت رقم خرید، حداقل 10 تا کارت بانکی را روی دستگاه POS بکشد. حتی می‌توان گفت ظاهر ساده‌ای دارد. حتی خیلی‌ها ساعتی که روی دستش بسته را مشکوک دانسته‌اند و می‌گویند چطوری طرف با ساعت یک میلیونی، قصد خرید موبایل‌های میلیاردی را دارد. 181 هزار نفر دستشان روی دکمه لایک رفته. حدود 20 هزار نفر برای ویدئو کامنت گذاشته‌اند و 262 هزار نفر پیش‌قدم شده‌اند تا بقیه دوستان و آشنایان را در تجربه تماشای ویدئو شریک کنند.

ویدئو اصلی توسط صفحه اینستاگرام یک فروشگاه بارگذاری شده و در شرح آن نوشته‌اند خرید کادوی میلیاردی واسه آقاشون! همین چند کلمه مثل وردی جادویی عمل کرده و باعث شده ویدئو مدام بیشتر و بیشتر دیده شود. صفحه اینستاگرام ظاهرا به فروشنده‌ای در یکی از پاساژهای معروف موبایل تعلق دارد. قدمت صفحه می‌تواند دلیلی باشد بر درستی ماجرا اما مضمون بیشتر کامنت‌ها در رد واقعه است.

بیشترشان به سر و وضع خریدار اشاره کرده‌اند. از لباسی که به تن دارد گرفته تا ساعت و آرایش ناخن. خیلی‌ها گفته‌‌اند کل ماجرا فیک است یا حداقل گوشی‌ها تقلبی هستند. لابه‌لای این دعوای طبقاتی و نمایش بی‌رحمانه تجمل‌گرایی که باعث خشم کاربران شده، گروهی با صبر و حوصله و کمی جست‌وجو متوجه شده‌‌اند قیمت جهانی یکی از گوشی‌ها سه هزار و 500 دلار است و دومی دست‌کم 75 هزار دلار می‌ارزد. البته به این شرط که فروشنده، خریدار و نگین روی گوشی‌ها واقعی باشند.

«خرید کادو میلیاردی واسه آقاشون، خدا وقتی می‌خواد شانس بده این شکلی میده…» همین کپشن کافی است تا حدود 20هزار نفر پای یک ویدئوی تبلیغاتی فروش گوشی موبایل کامنت بگذارند. داستان این است که فروشنده با هیجان دو گوشی ورتو به خانمی می‌فروشد که به قول او برای «آقاشون» هدیه می‌خرد. یکی از گوشی‌ها یک قیراط برلیان دارد به قیمت یک میلیارد تومان و یکی ازگوشی‌ها بدون برلیان است، اما آخرین مدل هوشمند است که وارد بازار شده. این گوشی هم 500 میلیون تومان قیمت دارد.

اما زن که دو به شک است و نمی‌داند کدام را انتخاب کند، هر دو گوشی را بر می‌دارد که «آقاشون» هر کدام را دوست داشت بردارد. خانم خریدار که از خریدش خیلی راضی است به فروشنده می‌گوید قطعا یکی از این گوشی‌ها را برای خودش برمی‌دارد. فیلم با این جمله تمام می‌شود،‌ اما داستان با کامنت:

«خیلی طبیعی بازی کردین، قسمت بعدی کی پخش می‌شود» تازه ابعاد جدیدی پیدا می‌کند. چون گوشی ورتو یکی از لوکس‌ترین گوشی‌های موجود در بازار است، نماد پولداری و مایه‌دار بودن. آخرین بار مدل سیگنچر آن دست جواد عزتی مالک زخم‌کاری دیده شد که قیمت آن حدود 190میلیون تومان است. گوشی ورتو دست ساز است و در بیشتر مدل‌های آن از پوست حیواناتی مثل گوزن آمریکایی،تمساح و مار و مارمولک استفاده می‌شود. در بعضی از مدل‌های فوق لاکچری آن نیز الماس، یاقوت سرخ و برلیان کار می‌گذارند.

‌وقتی آب به لانه مورچه می‌افتد
کامنت‌های زیر این ویدئو که سه روز پیش پست شده، نکات جالبی دارد. سه گروه مختلف زیر این ویدئو کامنت گذاشته‌اند. یک گروه معتقدند هرکس که پول دارد نوش جانش و می‌تواند بخرد و به کسی ربطی ندارد. البته تعداد این کامنت‌ها در آن 20 هزار کامنت خیلی به چشم نمی‌آید، چون خیلی‌ها معتقدند این داستان از اول تا آخر غیرواقعی و دروغ است. این افراد حتی برای حرف‌هایشان دلیل دارند.

چند نفر به ظاهر خانم خریدار ایراد گرفته‌اند که اصلا تیپ و ظاهرش به کسی نمی‌خورد که یک میلیارد و 500 میلیون تومان خرج خرید گوشی لاکچری کند. این گروه به ساعتی که دست زن خریدار است گیر داده‌اند که اگر خیلی پولدار بودی ساعت زیر یک میلیون تومان و تقلبی دستت نمی‌انداختی.البته این کامنت هم چند تا کامنت دیگر دارد، یک کاربر جواب داده لطفا دقت کنید این ساعت از برند فرانک مولر است و 75 هزار دلار قیمت دارد… بعد از این کامنت، دیگر کسی به ساعت کاری ندارد و از لباس و شال خانم ایراد می‌گیرند.

چند نفر درباره شال خانم خریدار نظر داده‌اند که کهنه است و کاش قبل از رفتن یک شال جدید هم می‌خرید. بعضی از کامنت‌ها هم درباره نحوه فروش یک جنس لاکچری است. این افراد معتقدند خرید از فروشگاه‌های لوکس آداب مشخصی دارد. مشتری پشت میز و روی صندلی می‌نشیند و بعد فروشنده برای او مدل‌های مختلف را روی میز می‌چیند. اما در این ویدئو خانم خریدار پشت یک میز معمولی ایستاده و انگار می‌خواهد چیپس بخرد، این را یکی از کسانی نوشته که معتقد است از اساس این ویدئو ساختگی است و هیچ خرید و فروشی انجام نشده است.

بعضی‌ها به لاک ناخن خانم خریدار هم گیر داده‌اند که اگر پولدار بودی اول می‌رفتی ناخنت را درست می‌کردی و بعد برای «آقاتون» گوشی برلیان می‌خریدی.تعداد این کامنت‌ها خیلی زیاد است. حتی خیلی‌ها از خانم خریدار خواسته‌اند که آنها را به فرزندخواندگی قبول کند. بعضی‌ها از بدبختی خودشان نوشته‌اند و اختلاف طبقاتی و اینکه یعنی تو آسمان یک ستاره ندارند و … اگر یک میلیارد و 500تومان داشتند چه کارهایی انجام می‌دادند. یک نفر نوشته با این پول یک خانه می‌خریدم، سرمایه کارم می‌کردم و بقیه جهیزیه همسرم را هم تهیه می‌کردم…

مظنه گوشی با برلیان و بی‌برلیان
خانم خریدار یک گوشی ورتو مدل ای ورتو می‌خرد که به قول یکی از فروشنده‌های موبایل که فقط کار ورتو انجام می‌دهد، آخرین مدل هوشمند از این گوشی است. گوشی iVertu دارای نمایشگر OLED است که 93درصد از فضای بدنه را به خود اختصاص داده. در بدنه پشتی این گوشی از چرم تمساح و مارمولک استفاده شده است. این گوشی دو سیمکارته، هوشمند و قابل اتصال سریع 5G و شبکه WiFi است. گوشی ای ورتو دو دوربین قدرتمند 64 مگاپیکسلی دارد، دوربین سلفی نیز 16مگاپیکسل است

. خانم خریدار این گوشی ساده پشت چرم را با قیمت 500 میلیون تومان می‌خرد. اگر سری به سایت برند ورتو بزنید قیمت گوشی ای ورتو چرمی ساده دو هزار و 900 دلار است، یعنی با دلار آزاد حدود 141میلیون و 650هزار تومان قیمت دارد. اما اگر سری به فروشگاه‌های ورتو فروشی بزنید قیمت‌ها خیلی عجیب‌وغریب است. مثلا با 13 تا 14میلیون می‌توانید یک گوشی ای ورتو شرکتی بخرید که با اصلش مو نمی‌زند.

اما اگر دنبال مدل دست ساز آن باشید یک مدل چرم تمساح دارند که چرمش کمی خراب شده و رنگ و رویش رفته اما چون ترکیب کروکودیل و تیتانیوم است قیمت آن 180میلیون تومان است. یک مدل دیگر گوشی ای ورتو چرم ترکیب مارمولک و کروکودیل سفید دارند که قیمت آن حدود 13هزار دلار است. خانم فروشنده به هفت صبح می‌گوید از این مدل فقط همین یک عدد در ایران پیدا می‌شود چون دست ساز است و هنوز از جعبه مخصوص طلایی‌اش بیرون نیاورده‌اند و اگر مشتری بخواهد این گوشی را برانداز کند، باید یک دستکش پارچه‌ای دستش کند که چرم سفید گوشی آسیب نبیند.

13هزار دلار با قیمت روز حدود 634میلیون و 400 هزار تومان است. باز هم هست یک مدل گوشی ای ورتو دارند که از چرم قهوه‌ای و طلا ساخته شده و با قیمت 800میلیون تومان به فروش می‌رسد. گوشی هوشمند،‌ دوسیمکارته و دارای دوربین 64 مگاپیکسلی و پردازنده هشت هسته‌ای است. در این فروشگاه ورتو با برلیان ندارند اما تا دلتان بخواهد گوشی‌های گرانقیمت دارند، چون دردسر فروش گوشی با جواهر خیلی سخت است و جواهر فروش باید اصالت جواهر استفاده شده در گوشی را تایید کند.

اما در فروشگاه دیگری تا دلتان بخواهد گوشی ورتو با قطعات جواهر پیدا می‌شود. فروشنده که اول خط موبایل را چک می‌کند که جزو سه کد اول باشد، می‌گوید ما از یک میلیارد تا دو میلیارد و 300میلیون تومان گوشی داریم. گوشی داریم که همه بدنه آن از طلا و سنگ‌های با ارزش ساخته شده.

اما اگر گوشی می‌خواهید که دست و دلتان موقع استفاده از آن نلرزد بهتر است از مدل‌هایی استفاده کنید که بیشتر یکی دو نگین نداشته باشند، چون ذات این گوشی‌ها به ظرافت و شکننده بودن آنهاست. اگر از دستتان بیفتد خیلی آسیب می‌بیند و باید دنبال برلیان و جواهرهای شکسته روی زمین باشید. این فروشنده توصیه می‌کند اگر تازه می‌خواهید گوشی ورتو دستتان بگیرید بهتر است از نوع سیگنچر و آستر شروع کنید چون روکش این گوشی‌ها چرم است و قیمتش هم خیلی بالا نیست، بین 150 تا 250 میلیون تومان.

ولی اگر اصرار دارید گوشی لوکس و میلیاردی بخرید یک مدل معرفی می‌کند که دیدنش هم ماجرا دارد. این را فروشنده می‌گوید که اگر واقعا قصد خریدش را دارید باید وقت بگیرید، تا گوشی را از گاو صندوق بیرون بیاورند. این گوشی از پوست کروکودیل و ترکیب گوزن آمریکایی ساخته شده، یک قطعه الماس دارد و دکمه‌های شماره‌گیر آن همه از طلای 24عیار ساخته شده، قیمت این گوشی یک میلیارد و 800میلیون تومان است.

اما چه کسی اصالت الماس روی گوشی را مشخص می‌کند؟ فروشنده وقتی این سوال را می‌شنود عصبانی می‌شود و می‌گوید، اسم ورتو برای خودش اصالت است. مگر یک گوشی معمولی است که دستتان بگیرید و بروید جواهر فروشی و بگویید این الماس هست یا نه. کسی که ورتو می‌خواهد همه مدل‌های آن را می‌شناسد، می‌داند چه سالی تولید شده چه کسی آن را ساخته و … ورتو یک اثر هنری است. مثل سامسونگ و آیفون در کارخانه ساخته نمی‌شود و دست همه نیست. فقط میلیاردرها و کلکسیون‌دارها ورتو دارند.

قیمت گوشی ورتو چقدر است؟
گوشی سیگنچر یکی از معروفترین گوشی‌های ورتوست. گوشی مالک زخم‌کاری با بازی جواد عزتی مدل سیگنچر بود. این گوشی قدیمی‌ترین مدل ورتوست اما هنوز در ایران خواهان دارد. اگر اصل آن را پیدا کنید با قیمت 160 تا 190 میلیون تومان فروخته می‌شود. ورتو اسنت بعد از سیگنچر به بازار موبایل‌های لاکچری معرفی شد. این گوشی از ترکیب فولاد ضد زنگ، آلیاژ فلز مایع و یاقوت کبود ساخته شده و با قیمت بین 180 تا 220 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

گوشی ورتو دایموند شبیه گوشی‌های سیگنچر است، ‌اما دور بدنه آن نگین دارد. حداقل قیمت این گوشی اگر پیدا شود حدود 200 میلیون تومان است. ورتو سیگنیچر اس حالت کشویی دارد و یک محفظه روی دکمه‌ها را پوشانده. این گوشی امکانات بیشتری نسبت به مدل‌های قبل از خود دارد، اصل این گوشی با قیمت 180 تا 240 میلیون تومان به فروش می‌رسد. ورتو تی آی سال 2013 وارد بازار شده و خیلی با گوشی‌های قدیمی فرق دارد.

لمسی است و یک گیگابایت حافظه و دوربین سلفی هم دارد. به گفته فروشنده‌هایی که فقط کارشان فروش ورتوست این مدل در ایران به سختی پیدا می‌شود، ولی اگر پیدا شود باید برای آن بین 250 تا 300میلیون تومان هزینه کنید. ورتو سیگنیچر تاچ سال 2015 وارد بازار شد و با نمایشگر 2/5اینچی، دوربین 21 مگاپیکسلی و اندروید یکی از پیشرفته‌ترین گوشی‌های ورتو معرفی شد. قیمت این گوشی حدود 290 تا 350میلیون تومان است.

گوشی ورتو استر پی نیز سال 2018 به بازار آمد، این گوشی یک محافظ نسبتا نازک از جنس یاقوت دارد، قاب این گوشی از جنس آلیاژ تیتانیوم، صفحه آن شیشه‌ای ارغوانی است و پنل‌های پشتی با چرم واقعی پوشانده شده‌اند. نکته جالب این گوشی این است که دوربین سلفی آن قوی‌تر از دوربین اصلی است. دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی است و دوربین سلفی 20 مگاپیکسل. قیمت این گوشی اگر در ایران پیدا شود حدود 350 تا 400 میلیون تومان است.

البته این بازار پر از قیمت‌های عجیب‌وغریب است. اگر فقط دوست دارید گوشی ورتو داشته باشید و برایتان تقلبی و اصل بودن آن مهم نیست با پول خرید یک گوشی سامسونگ یا یک آیفون معمولی هم می‌توانید ورتو دار شوید. به گفته خانم فروشنده بعضی از مدل‌های شرکتی با مدل اصل آن مو نمی‌زند. مثلا یک گوشی سیگنچر شرکتی را با قیمت 24میلیون تومان می‌توانید بخرید، تازه گارانتی یک‌ساله هم دارد.

یا گوشی ای ورتو چرم تمساح که قیمت اصل آن زیر 10هزار دلار نیست با ضمانت شرکتی می‌توانید 13میلیون تومان خریداری کنید. یا حتی گوشی سیگنچر تاچ تقلبی هم در بازار موجود است که هیچ فرقی با اصل آن ندارد و فقط ورتوبازهای حرفه‌ای می‌توانند تقلبی بودن آن را تشخیص بدهند، با 45 میلیون تومان می‌توانید صاحب این گوشی شوید در حالی که اصل آن ‌350میلیون تومان است. به گفته خانم فروشنده‌ای که می‌گوید 10سال است در کار فروش گوشی ورتوست، این گوشی اصل و فرع ندارد،‌فقط رخ دارد که مردم عاشق همین رخ آن می‌شوند وگرنه قابلیت‌های یک گوشی معمولی از این گوشی‌های با کلاس و لاکچری خیلی بیشتر است.

کدخبر: ۵۳۳۷۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر