کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۵۰۰۹
تاریخ خبر:

شگردهای باورنکردنی تقلب در بازار فروش برنج

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | خرید برنج از بازار رمز و راز خودش را دارد. برخی دوست دارند از برنج فروش مورد اعتماد خود خرید کنند و برخی ترجیح می‌دهند با خرید برنج از برندهایی که محصول خود را در بسته‌بندی عرضه کرده‌اند، قال قضیه را بکنند. با این حال به‌نظر می‌رسد برای خرید بهتر، باید به چم وخم بازار آشنایی داشت. یک کاربر شبکه اجتماعی توئیتر اخیرا به موضوع تقلب در برنج‌ها پرداخته و می‌گوید به‌سختی ممکن است بتوان تا قبل از پخت بین برنج ایرانی باکیفیت و برنج باکیفیت پایین‌تر فرقی قائل شد.

او که در حال ساختن مستندی در مورد برنج است می‌گوید برخی از کشاورزان و فروشندگان، نیم کیلو آرد برنج طارم را که بسیار خوش‌عطر است، روی یک کامیون برنج شیرودی که ارزانتر است پاشیده و چادری محکم رویش می‌کشند. این برنج‌ها تا زمانی که به مقصد برسند عطر به خود گرفته و یک کامیون برنج طارمی خوش عطر به‌دست می‌آید و داستان فقط با دم کردن لو می‌رود.

او در ادامه نوشته، این کار سخت نیست چون شکل برنج شیرودی دقیقا عین برنج طارمی است و فقط عطر ندارد و با قیمت 30درصد ارزان‌تر در بازار به‌فروش می‌رسد. یک سند برای گستردگی این کلاهبرداری هم این است که تعداد بسیار زیادی مزارع برنج شیرودی داریم اما در بازار برنج شیرودی به‌ندرت پیدا می‌شود.

‌راه نجات چیست؟
خرید برنج طارمی واقعی، با توجه به امکان بالای تقلب کار آسانی نیست. اما یک راه عبور از این اتفاق این است که مقداری را به‌عنوان نمونه بخرید و بعد از آنکه آن را پختید و خوب از آب درآمد، به میزان بیشتری خرید کنید. یکی از شرکت کنندگان در این بحث نوشته است که چرا کشاورزان، برنج طارم نمی‌کارند که همان را بفروشند. یک نفر دیگر که خودش زخم خورده، معتقد است تشخیص تقلب در برنج خیلی خیلی سخت است.

حتی با دم‌ کردن هم خیلی از ما نمی‌توانیم متوجه بشویم که چه نوع برنجی خریده‌ایم. تنها راه این است که از آدم درست و با وجدان خرید کنیم. حسن توصیه دیگری داشته و می‌نویسد برای اینکه برنج قاطی نخرید کشاورز مطمئن پیدا کنید و فصل برداشت مستقیم از خودش برنج بخرید. گفته می‌شود که برنج طارم 75 روزه و تقریبا با سرعت بالایی عمل می‌آید. اما در مقایسه با برنج شیرودی محصول کمتری دارد. به همین خاطر تمایل کشاورزان به کاشت آن چندان زیاد نیست.

یک کاربر دیگر که می‌گوید از بازار برنج سردرمی‌آورد می‌گوید هر جا به شما قیمت زیر ۱۳۰هزار تومان برای برنج هاشمی دادند؛ بدانید برنج قطعا ناخالص است و آن را نخرید. پریسا که یک خریدار برنج است نوشته در شهر آنها در استان مرکزی، برنج‌های طارم هیچ عطری ندارند. اما اگر می‌خواهید بدانید که چه فرقی بین برنج طارمی و شیرودی وجود دارد، بهتر است نظر جعفر را بخوانید که خودش در کار کشاورزی است. او گفته فقط نوع برنجی که به عنوان بذر انتخاب می‌شود، به تنهایی نمی‌تواند برنج خوب تولید کند. مهم‌ترین بخش قضیه کشتزار، نوع خاک و آبی است که به مزرعه وارد میشود. این گزینه‌ها هستند که فرق برنج طارم و شیرودی را به‌وجود آورده‌اند و ممکن است خریدار این موضوع را متوجه نباشد.

انواع دیگر کلاهبرداری
تقلب بر سر برنج طارم، تنها به پاشیدن عطر برنج باکیفیت بر روی برنج معمولی محدود نمی‌شود. یک کاربر نوشته است، کاش برنج طارم محلی یا امراللهی را با شیرودی قاطی کنند. ما یک برنج پاکستانی به نام ۳۸۶ داریم که خام آن، خیلی شبیه برنج ایرانی است و اگر برنج شناس نباشید، حتی موقع پخت هم متوجه نمی‌شوید که این برنج ربطی به طارم یا دیگر انواع موجود در بازار ندارد.

مهتاب یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در بحث می‌نویسد یکی از اقوامش برنج عنبربو را از جنوب کشور می‌برد و سرشالیزار با انواع گران‌تر برنج مخلوط می‌کند و همان را به خریداران می‌فروشد. سیاوش می‌نویسد دوستش که برنج‌فروشی دارد، جلوی چشم او یک کیسه برنج فریدونکنار را با یک کیسه هندی قاطی و بسته‌بندی کرده و برای فروش گذاشته است. سجاد که از دیگر شرکت‌کنندگان در بحث است می‌گوید یک فنى در بین برخی برنج فروش‌ها به اسم لوله پلیکا وجود دارد.

برنج خوب را کف گونی می‌ریزند و بعد لوله‌ وسط آن گذاشته و گونی را با برنج ارزان‌تر پر می‌کنند. آنها سپس دورش را از همان نوع اصلی می‌ریزند و بعد از بیرون کشیدن لوله روی آن را می‌پوشانند. کاربر دیگری می‌گوید برنج مغان را ‌هم می‌خرند و قبل از اینکه به برنج‌کوبی برسد، آن را با شیرودی مخلوط می‌کنند تا بوی آن عوض شود و بعد به اسم برنج اعلا مغان به‌فروش می‌رسانند.

کدخبر: ۵۱۵۰۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر