کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۳۵۲
تاریخ خبر:

بهلول ‌با یک میلیارد تومان از قصاص رها شد

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | پرونده قتل شیما صباگردی، دختر ۱۵‌ساله‌ای که بعد از ترک خانه به دلیل اغفال توسط مردی جوان، سر از خانه پیرمردی ۶۰‌ساله به‌نام بهلول درآورد که بعدها توسط او به قتل رسید؛ به تشکیل دادگاه کیفری رسید. روز گذشته دادگاه قتل شیما با حضور پدر و مادر واقعی‌اش، پدرخوانده‌اش و متهم به قتلش برگزار شد.

اگرچه پدر و مادر واقعی شیما از قصاص بهلول با گرفتن مبلغ یک میلیارد تومان گذشت کردند اما هنوز ابهامات زیادی در این پرونده وجود دارد که پدرخوانده شیما، کسی که او را بزرگ کرده در گفت‌وگو با هفت‌صبح به آن اشاره می‌کند. اگرچه حکم دادگاه درباره بهلول مشخص نیست و قضات وارد شور شدند اما با توجه به گذشتن از قصاص او توسط خانواده واقعی‌اش، به احتمال زیاد او فقط به جرم آدم‌ربایی محاکمه خواهد شد. اما جزئیات دادگاه دیروز چه بود و ابهامات این پرونده کجاست؟

داستان شیما
پرونده قتل شیما بی‌شک یکی از پر‌سر‌وصداترین پرونده‌های جنایی سال ۹۹ بود. شیما وقتی چهارماهه بود به فرزندخواندگی خانواده صباگردی مقدم درآمد. خانواده‌ای که برای شیما تلاش بسیار کردند. اما شیما در دام اعتیاد، دوستان ناباب و اغفال توسط مردی جوان درآمد به‌طوری که از خانه‌اش در نارمک در ۲۶ مرداد سال ۹۸ بیرون آمد بعد از آن در ترمینال بیهقی در دام بهلول ۶۰‌ساله افتاد.

او، شیما را به خانه‌اش واقع در نظام‌آباد تهران برد، مدت‌ها شیما در خانه بهلول بود و پدرخوانده شیما تلاش می‌کرد تا اثبات کند دختر‌خوانده‌اش آنجاست. حتی بهلول را به آگاهی می‌کشاند و این مرد می‌گوید دو هفته شیما آنجا بوده و خانه‌اش را ترک کرده است. تا این‌که پدرخوانده شیما مستاصل و گریان ویدئویی ضبط کرده و از رئیس قوه قضائیه وقت، درخواست کمک می‌کند و این پرونده مجدد به جریان می‌افتد. بالاخره بعد از ۱۵ ماه بهلول به قتل شیما اعتراف می‌کند و استخوان‌ها و جمجمه شیما در حیاط صاحبخانه بهلول پیدا می‌شود.

بخشش یک میلیاردی
بعد از کشف جسد چون باید خانواده اصلی شیما برای شکایت به میدان می‌آمدند وارد پرونده شدند که خبر رسید پدر شیما در ازای گرفتن یک میلیارد تومان به‌عنوان دیه دخترش، از قصاص بهلول گذشت کرده است. روز گذشته با گذشت اولیای‌دم متهم از قصاص بهلول قاتل شیما صباگردی مقدم، متهم به لحاظ جنبه عمومی جرم پای میز محاکمه رفت. او در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران به سوالات قاضی تقییان پاسخ داد. در شروع جلسه پدر واقعی شیما اعلام کرد که از قصاص گذشت کرده است!

سپس متهم پای میز محاکمه رفت و در دفاع از خود گفت: «من شیما را مخفی نکرده بودم. او سوار خودرو من شد و با تمایل خود به خانه‌ام آمد. من اتهام ربودن او را قبول ندارم. بعد از مدتی که در خانه من بود، یک روز با شیما بحثم شد و شال او را دور گردنش انداختم اما قصد قتل نداشتم.» سپس وکیل شاکی پشت تریبون حاضر شد و گفت: «زمانی که جسد شیما کشف شد، آثار دو گره روی گردنش محرز بود. بنابراین متهم با قصد قبلی او را خفه کرده است. هر‌چند اولیای‌دم از قصاص گذشت کردند اما تقاضای اشد مجازات از لحاظ جنبه عمومی جرم را داریم.»

گفته‌های پدرخوانده شیما
اما پدرخوانده شیما در گفت‌وگو با هفت‌صبح از ابهاماتی که در پرونده وجود دارد سخن گفت. او معتقد است نباید بهلول با قرار وثیقه آزاد شود چرا که هنوز از سرنوشت چند دختر دیگر خبری نیست اما چون بهلول، در این رابطه شاکی خصوصی ندارد در نتیجه امکان محاکمه او وجود ندارد. او درباره دختری به‌نام سحر یا سمیرا می‌گوید که انگار حبس بوده و با شکستن شیشه‌های منزل خودش را نجات داده است. یا از دختری به‌نام ستاره می‌گوید که دو سال و نیم است ناپدید شده و انگار او هم در خانه بوده است. اگرچه تا زمانی‌که شاکی‌ای وجود نداشته باشد نمی‌توان از لحاظ حقوقی برای این موارد کاری انجام داد.

اگرچه سرنوشت این پرونده مشخص نیست چرا که قضات درباره حکم بهلول وارد شور شده‌اند اما با توجه به گذشت اولیای‌دم از قصاص، متهم بنابر قانون می‌تواند با تودیع وثیقه از زندان آزاد شود و بعد از قطعی شدن رای دادگاه و اجرای حکم در صورت لزوم مجددا به زندان بازمی‌گردد. شاید از لحاظ جنبه عمومی جرم، بهلول به سه تا ده سال حبس محکوم شود.

پدرخوانده شیما که هرروز عکس‌های دخترش را از تولدها و مهمانی‌ها و سفرها در فضای مجازی می‌گذارد، با ناراحتی می‌گوید: «شاید سه سال حبس به بهلول برای آدم‌ربایی بدهند که یک سال و خرده‌ای آن‌هم گذشته چون در زندان بوده است. اما خانواده هم‌خون او از خون شیما گذشتند و کسی که دختر بچه ۱۵‌ساله‌ای را در خانه‌اش حبس کرده و او را کشته است، باز آزاد می‌شود و صدای من به هیچ کجا نمی‌رسد چون پدر هم‌خونش نیستم!»

کدخبر: ۴۵۵۳۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر